Kan 1 foton meerdere frequenties tegelijk overdragen?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Kan 1 foton meerdere frequenties tegelijk overdragen?

Kan 1 photon meerdere verschillende frequenties tegelijk overdragen?

ofwel, kan 1 photon meerdere kleuren bezitten, dus zou deze wit van kleur kunnen zijn, composities/superpositie van meerdere kleuren?

of heeft men juist voor een witte kleur 3 photonen nodig (namelijk een rooie, groene en een blauwe?

Het zelfde geldt voor radio frequenties, zoals een zendstation harmonische(AM/FM) op een draaggolf uitzendt. zijn deze side-band signalen aparte photonen met een eigen frequentie. of bezitten alle photonen de superpositie van het gehele signaal?

Ik vermoed dat een photon maar 1 frequentie kan aannemen. maar zeker weten doe ik nie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Kan 1 foton meerdere frequenties tegelijk overdragen?

Ik vermoed dat een photon maar 1 frequentie kan aannemen. maar zeker weten doe ik nie.
Dat is wel zo, een foton (met een f) kan maar 1 energie hebben, en bij een energie hoort 1 frequentie, één golflengte en één "kleur" (dus geen wit).

Kan 1 photon meerdere verschillende frequenties tegelijk overdragen?

ofwel, kan 1 photon meerdere kleuren bezitten, dus zou deze wit van kleur kunnen zijn, composities/superpositie van meerdere kleuren?
Het zelfde geldt voor radio frequenties, zoals een zendstation harmonische(AM/FM) op een draaggolf uitzendt. zijn deze side-band signalen aparte photonen met een eigen frequentie. of bezitten alle photonen de superpositie van het gehele signaal?
Radiogolven zijn naar mijn weten geen fotonen. Bij FM (frequentie modeling/modding/weetikveel) is de frequentie niet gelijk, anders zat je heel de tijd naar een sinus te luisteren.

Bij AM weet ik het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Kan 1 foton meerdere frequenties tegelijk overdragen?

Syd schreef:Radiogolven zijn naar mijn weten geen fotonen. Bij FM (frequentie modeling/modding/weetikveel) is de frequentie niet gelijk, anders zat je heel de tijd naar een sinus te luisteren.

Bij AM weet ik het niet.
Net als zichtbaar licht zijn radiogolven EM-golven, dus bestaan uit fotonen (volgens mij gewoon met een f).

FM (Frequentie Modulation) is de draaggolf naar frequentie gemoduleerd,

AM (Amplitude Modulation) is naar amplitude gemoduleerd.

Door de modulatie zit het signaal (de radio-uitzending) in de draaggolf "verstopt".
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Kan 1 foton meerdere frequenties tegelijk overdragen?

jaja schreef:FM (Frequentie Modulation) is de draaggolf naar frequentie gemoduleerd,

AM (Amplitude Modulation) is naar amplitude gemoduleerd.

Door de modulatie zit het signaal (de radio-uitzending) in de draaggolf "verstopt".
een draaggolf is niet altijd nodig,

Men kan ook USB / SSB, met onderdrukte draaggolf uitzenden (Suppressed Carrier)

hier staat een stukje over radio-golven:

http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla157/pa...&Pag=32&Taal=nl

http://www.sgcworld.com/support/SGCwhatis.html

http://www.dlnet.vt.edu/repository/preview...s/Topic%202.pdf

Reageer