Spellingopmerkingen

Moderator: Rhiannon

Berichten: 33

Spellingopmerkingen

Mod Ger: Afgesplitst uit Betoog Nederlands, geen wetenschap, maar wel benieuwt mening

Ik heb denk ik al meer aan mijn spelling gewerkt dan de meeste mensen. Ik ben namelijk ooit op het vmbo begonnen en ben daar ook blijven zitten vanwege dikke onvoldoendes op alle talen, maar zit inmiddels toch op het vwo en ga dat ook zeker halen. Alleen spelling blijft een probleem ondanks dat ik het al veel verbeterd heb.

Ik ken alle regels voor spelling wel uit mijn hoofd alleen ik kan ze niet toepassen. Met 1 enkel werkwoord in de zin lukt het nog wel door de regels te volgen maar bij meerdere loop ik vast.

Inmiddels heb ik leren leven met mijn talendeuk en stop mijn energie tegenwoordig meer in de exacte vakken. Daar ben ik tenminste goed in en dat is ook nog eens veel leuker :)

Berichten: 67

Re: Spellingopmerkingen

albert davinci schreef:'Jou' is hier persoonlijk voornaamwoord (jou verwijst naar een persoon, als je jou kan vervangen met een naam van een persoon moet er dus geen t achter) en moet daarom geen t hebben, de t plak je eraan vast wanneer jou gebruikt wordt als bezittelijk voornaamwoord (jouw fiets, jouw gezondheid). Ik heb tot mijn schaamte ontdekt dat ik dezelfde fout maakte (slordigheid, ik heb eigenlijk geen moeite met de regels) in mijn reactie maar helaas staan de mods ons niet toe om onze teksten te verbeteren zogauw iemand heeft gereageerd. :)

Ik heb zelf overigens ook geen talent voor taal en spelling, ik heb het min of meer onder de knie gekregen door veel te oefenen op mijn zwaktes.

PS als iemand bereid is aan zijn spelling te werken dan ben ik bereid om zolang over de spelfouten heen te lezen :wink:
Eh? :)

Verander in jouw uitleg eens heel gauw de 't' in een 'w'. Wel heel slordig hoor, iemand uitleg verschaffen waarbij je zelf dubbel de fout in gaat... :?: :)

En dan nog dit, meer in het algemeen: zonder een oordeel over dyslectici te willen vellen, valt het mij op dat dit verschijnsel maar al te vaak als excuus wordt gebruikt voor het niet toepassen van de schrijfregels. Alsof je dan niet meer hoeft, ofzo.

Ik heb een (milde) vorm van dyscalculie. Zie je mij dan sommen en formules posten? En als ik het doe, dan houd ik rekening met mijn zwakheid en zorg ervoor dat iemand mijn formule eerst controleert voordat ik deze post. Maw: ik houd rekening met mijn zwakheid, zodat de eventuele fouten in mijn werk daar in elk geval niet door komen.

En als je weet van jezelf dat je aan dyslexie lijdt, dan kan je daar toch net zo goed rekening mee houden? Je kan toch minimaal een spellingschecker gebruiken? Dat er dan nog wat dt-fouten overblijven, nou ja, kan gebeuren. Je kan je tekst ook nog eens door een familielid of vriend laten nalezen. Maar een verhandeling in slecht Nederlands schrijven, je hier van bewust zijn en het afdoen met dyslexie vind ik zwak, aangezien de techniek ons toestaat de ergste fouten eruit te halen. Dat niet doen betekent dan ook gewoon luiheid of gemakzucht en heeft als zodanig niets meer met dyslexie te maken. Je schrijft immers voor een publiek, en het niet (willen) hanteren van de spellingsregels vind ik zelf minachting voor datzelfde publiek. Alsof ik mij als lezer maar aan de schrijver moet aanpassen, terwijl dit natuurlijk andersom is.

Iemand als Wubbo Ockels zal ook zeker niet deze houding hebben. Die zal er altijd naar blijven streven zijn eigen zwakheid vóór te zijn.
Crivens! I kicked meself in ma ain heid!

Berichten: 3.165

Re: Spellingopmerkingen

Verander in jouw uitleg eens heel gauw de 't' in een 'w'.
Zeg dat tegen de mods :wink:

Vooralsnog is het editen van je eigen tekst niet toegestaan op dit forum.

Tja, een gekke fout he :?:

Ik heb geen dyslexie of dyscalculie maar ik heb dan weer een milde concentratiestoornis, zo heeft iedereen weer iets anders.

Ik ben wel consequent :)

Het zal voor iedereen wel duidelijk zijn dat de t een w moet zijn, ik zat een beetje te veel met mijn hoofd bij de vele d/t-fouten die mensen maar blijven maken en die ik de hele tijd lees en omdat je daarbij ook een lettertje plakt schreef ik per ongeluk een t ipv een w.

Het enige wat telt is ofdat je je best doet om jouw handicap te overwinnen. Meestal hoeft een handicap geen obstacel te zijn om bepaalde vaardigheden te leren, het betekent wel dat je er harder voor moet werken of dat je een andere methode zult moeten gebruiken om hetzelfde resultaat te krijgen. Ik vind het wel belangrijk dat we elkaars zwaktes ervaren zolang we maar ons best doen.

Een dyscalculus heeft in ieder geval nog het voordeel dat hij een rekenmachine kan gebruiken, een dyslecticus heeft zo'n hulpmiddel niet zolang er nog geen goede spellingscontrole bestaat :wink:.

Berichten: 33

Re: Spellingopmerkingen

Beautiful Nightmare schreef:
albert davinci schreef:'Jou' is hier persoonlijk voornaamwoord (jou verwijst naar een persoon, als je jou kan vervangen met een naam van een persoon moet er dus geen t achter) en moet daarom geen t hebben, de t plak je eraan vast wanneer jou gebruikt wordt als bezittelijk voornaamwoord (jouw fiets, jouw gezondheid). Ik heb tot mijn schaamte ontdekt dat ik dezelfde fout maakte (slordigheid, ik heb eigenlijk geen moeite met de regels) in mijn reactie maar helaas staan de mods ons niet toe om onze teksten te verbeteren zogauw iemand heeft gereageerd. :)

Ik heb zelf overigens ook geen talent voor taal en spelling, ik heb het min of meer onder de knie gekregen door veel te oefenen op mijn zwaktes.

PS als iemand bereid is aan zijn spelling te werken dan ben ik bereid om zolang over de spelfouten heen te lezen :wink:
Eh? :)

Verander in jouw uitleg eens heel gauw de 't' in een 'w'. Wel heel slordig hoor, iemand uitleg verschaffen waarbij je zelf dubbel de fout in gaat... :?: :)

En dan nog dit, meer in het algemeen: zonder een oordeel over dyslectici te willen vellen, valt het mij op dat dit verschijnsel maar al te vaak als excuus wordt gebruikt voor het niet toepassen van de schrijfregels. Alsof je dan niet meer hoeft, ofzo.

Ik heb een (milde) vorm van dyscalculie. Zie je mij dan sommen en formules posten? En als ik het doe, dan houd ik rekening met mijn zwakheid en zorg ervoor dat iemand mijn formule eerst controleert voordat ik deze post. Maw: ik houd rekening met mijn zwakheid, zodat de eventuele fouten in mijn werk daar in elk geval niet door komen.

En als je weet van jezelf dat je aan dyslexie lijdt, dan kan je daar toch net zo goed rekening mee houden? Je kan toch minimaal een spellingschecker gebruiken? Dat er dan nog wat dt-fouten overblijven, nou ja, kan gebeuren. Je kan je tekst ook nog eens door een familielid of vriend laten nalezen. Maar een verhandeling in slecht Nederlands schrijven, je hier van bewust zijn en het afdoen met dyslexie vind ik zwak, aangezien de techniek ons toestaat de ergste fouten eruit te halen. Dat niet doen betekent dan ook gewoon luiheid of gemakzucht en heeft als zodanig niets meer met dyslexie te maken. Je schrijft immers voor een publiek, en het niet (willen) hanteren van de spellingsregels vind ik zelf minachting voor datzelfde publiek. Alsof ik mij als lezer maar aan de schrijver moet aanpassen, terwijl dit natuurlijk andersom is.

Iemand als Wubbo Ockels zal ook zeker niet deze houding hebben. Die zal er altijd naar blijven streven zijn eigen zwakheid vóór te zijn.
Ik post mijn betoog juist om te zien of het goed is, en om van die fouten te kunnen leren. En niet om mijn publiek te minachten of om te getuigen van mijn luiheid... En wat kun jij nou zeggen over mijn houding? Misschien werk ik wel het hartste van mijn klas? Of misschien post ik het wel omdat ik ernaar streef mijn eigen zwakte voor te zijn en op deze manier te zien waar die zwakte ligt?

Bovendien, als je niet kan rekenen kun je op school de exacte vakken gewoon laten vallen en alleen een beetje wiskunde voor beginners doen. Maar als je niet goed in taal bent, ben je de ***. Want dan moet je gewoon even Nederlands, Engels, Duits en Frans uit je mouw zien te schudden en anders kun je een opleiding op de universiteit wel vergeten. Dus kom niet beweren dat ik lui ben. Als je iets beweerd, moet je dat ook kunnen onderbouwen zo staat duidelijk in dit hele topic te lezen. En de stelling dat ik lui ben kun je denk ik niet onderbouwen...

De spelling in de eerste versie was inderdaad wat brak maar dat had ik gelijk al vermeld. Toen zat ik namelijk op een Engelse word. De 2e versie is wel op een Nederlandse gemaakt en dus wel gechecked al zal er nog genoeg aan schelen voor de oplettende criticus.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Spellingopmerkingen

Daar overdreef ik natuurlijk een beetje. Ik ken het verschil natuurlijk wel, maar meer zoals een Amsterdammer het verschil tussen kunnen en kennen kent: ik weet nooit wanneer welke toe te passen. Ik vind dat Phys het perfect heeft verwoord.
Dat vind ik een beetje gelul. Wanneer je d en wanneer je t moet toepassen kun je ook gewoon leren, dat heeft helemaal niets met dyslexie te maken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 4.502

Re: Spellingopmerkingen

Blijkbaar is het voor een sprinter VWO-nederlands niet meer nodig om je woorden goed te spellen,als je maar wordt verstaan.

Turbo-europees ligt misschien wel in de toekomst;hebben we ook geen probleem meer met dubbele nationaliteiten en meerdere paspoorten;een europees paspoort lijkt me in al het tegenwoordige europese geregel en streven naar eenheid,wel gewenst.

Berichten: 3.165

Re: Spellingopmerkingen

Oordeel toch niet zo snel. You never know what it's like to be another person until you've walked a mile in his shoes.

Ik kan ook iedereen uitlachen die een slechte logica heeft en niet een simpel sommetje uit zijn hoofd kan uitrekenen, dan zou ik 9 op 10 mensen uitlachen.
Blijkbaar is het voor een sprinter VWO-nederlands niet meer nodig om je woorden goed te spellen,als je maar wordt verstaan.
Dit heeft niets met VWO-sprint te maken. Ook op het gewone VWO zitten veel mensen die een slechte taalvaardigheid hebben. Troost je, als de taalvaardigheid echt hopeloos slecht is dan zal iemand niet slagen voor die opleiding en is er ook weinig aan de hand.

Overigens hoef je helaas maar een matige taalvaardigheid te hebben om voor Nederlands en Engels een voldoende te halen op het VWO.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 3.165

Re: Spellingopmerkingen

Dat vind ik een beetje gelul. Wanneer je d en wanneer je t moet toepassen kun je ook gewoon leren, dat heeft helemaal niets met dyslexie te maken.
Ik durf hier geen uitspraak over te doen. Wel heeft het toepassen van de d/t-regel te maken met aanleg en het niveau van het onderwijs. Een deel van de mensen heeft minder aanleg voor taal, als het onderwijs dan ook niet al te best is hebben deze mensen al snel een probleem en gaan ze zelf ook geloven dat het voor hen onmogelijk is om dat onder de knie te krijgen; bijvoorbeeld door te grote klassen, doordat de leraren het zelf niet helemaal goed begrijpen of te weinig didactische vaardigheid hebben, doordat specifieke handicaps te laat geconstateerd worden (pas in de 3de klas van de middelbare school bijvoorbeeld).

Voorstel voor pedagogiestudenten die een thesis willen gaan doen: vergelijk eens de verschillende vaardigheden, waaronder de taalvaardigheden, tussen 6-VWO-ers en ASO-ers die ongeveer dezelfde vakken volgen. Deze kennis zou ons precies vertellen op welke punten het Nederlandse onderwijs verbeterd moet worden.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 33

Re: Spellingopmerkingen

Bij mij werden spel fouten op het VMBO en daarna de HAVO niet gerekent. Daardoor heb ik het mezelf gewoon aangeleerd zoals ik het nu doe. Als je daarna op het VWO ineens wel maximaal word afgerekent op je spelling, heb je geen idee hoe moeilijk het is om je oude gewoonten kwijt te raken, als je uberhaubt al slecht in taal bent. Ik vind het gewoon vervelend dat deze hele discussie nu over mijn waardeloose spelling gaat, terwijl ik alleen maar wou weten of het een goed betoog was.

En hoe kan een niet dyslect nou weer uitleggen wat een dyslect wel of niet kan? Al die mensen hebben makelijk praten. Zoals ik al eerder zei, ik ken alle regels voor werkwoord spelling wel uit mijn hoofd, ik kan het gewoon niet toepassen. Net zoals dat sommige mensen slecht in ruimte meetkunde zijn en niet "zien" waarom ze een bepaalde berekening moeten doen. Dat vind ik ook raar klinken omdat dat voor mij heel natuurlijk is, maar toch kunnen die mensen dat gewoon echt niet. Zo kan ik gewoon niet makkelijk aanvoelen hoe iets gespelt moet, al is het voor jullie misschien nog zo vanzelfsprekent.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Spellingopmerkingen

Ps2Martin, ik vraag me eigenlijk grondig af of jij wel dyslexie hebt. Vat dit niet op alsof ik je niet vertrouw, maar het is tegenwoordig nogal "mode" om dyslexie te hebben. Daarmee bedoel ik dat veel mensen die moiete hebben met spelling zichzelf dyslectisch noemen. Met het gros daarvan is echter niets mis, ze hebben alleen slecht onderwijs gehad of de regels nooit begrepen. Dat is net zo min een afwijking als iemand die slecht is in een ander vak, noem algebra.

Ik ken 2 mensen die echt (getest) dyslectisch zijn. Die maken hele andere fouten dan jij. Nu wil ik niet meteen zeggen dat ik door die 2 mensen de kennis in pacht heb, maar het valt op. Ik denk, mede doordat jij zelf aangeeft dat het vooral komt doordat je op de VmBO en HAVO nooit getoetst bent op de spelling van je stukken, je gewoon moeite hebt met spellen. Da's niet erg. Als je ergens moeite mee hebt kun je het leren. Als je een afwijking hebt (wat dyslexie gewoon is), ligt het heel anders. Ik denk dat jij het wel gewoon kan leren. Niet binnen een dag, maar wel in de tijd dat je op het VWO zit.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Spellingopmerkingen

oktagon schreef:Blijkbaar is het voor een sprinter VWO-nederlands niet meer nodig om je woorden goed te spellen,als je maar wordt verstaan.

Turbo-europees ligt misschien wel in de toekomst;hebben we ook geen probleem meer met dubbele nationaliteiten en meerdere paspoorten;een europees paspoort lijkt me in al het tegenwoordige europese geregel en streven naar eenheid,wel gewenst.


En spaties laten we ook gewoon weg :wink:
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Spellingopmerkingen

Ik heb er nog minder verstand van dan Ger, en wil dan ook helemaal niet beweren dat je geen dyslexie hebt, maar ik weet wel dat veel mensen het tegenwoordig als excuus gebruiken (ik herhaal: ik bedoel niet dat dat nu bij jou het geval is). "Ik kan niet goed spellen want ik heb dyslexie", terwijl dat helemaal niet is vastgesteld. Hetzelfde geldt voor "Ja, ik ben nou eenmaal zo druk want ik heb ADHD".

Nu snap ik dat wel: het is makkelijk als je een factor buiten jezelf de schuld kan geven. Zo spreek je jezelf vrij van het doen van moeite om de betreffende eigenschap te verbeteren/veranderen. Veel mensen houden de situatie graag zoals hij is, en zijn bang voor het onbekende; de verandering. Bovendien is het niet leuk om je te beseffen dat je zelf ook echt iets moet doen om te veranderen; dat het helaas niet vanzelf gaat.

Eigenlijk klopt het niet als mensen zeggen "dat kan ik niet", of "zo ben ik niet". Een andere invalshoek is "daar ben ik niet goed in", waarmee je erkent dat je jezelf kan veranderen. Iemand die echt dyslexie heeft zal enorme bergen werk moeten verzetten om iets beter te worden in spelling, al zal hij waarschijnlijk nooit zo goed worden als veel anderen (en misschien zelfs soms helemaal niet beter worden). Maar dat weet je pas als je er voor open staat en het gaat proberen....
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Spellingopmerkingen

Als je zeker van je zaak wilt zijn; zorg er dan voor dat je een testje krijgt!

Als je echte dyslexie hebt, zie je vaak je eigen fouten niet..je blijft dan telkens één zelfde soort fout maken, hoe vaak je het ook oefent. Dus niet te snel conclusies trekken; eerst een testje! :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Spellingopmerkingen

Bovendien moet je vooral niet vergeten dat dyslexie een excuus is wat je kan gebruiken zolang je op school zit, maar daarna heb je er echt niks meer aan. Iedereen heeft zijn goede en zijn slechtere punten. Andere mensen hebben weer minder sociale vaardigheden of een lager IQ. In principe kan iedereen dus eigenlijk wel zeggen dat ie een afwijking heeft.

Het feit dat jij een naam aan je minpunt kan geven gaat je later in je leven echt niet helpen.

Dus ik zou zeggen: probeer hard te werken om er toch iets aan te doen. Misschien helpt dat niet, maar altijd blijven roepen dat je dyslexie hebt zal je zeker niet helpen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 3.165

Re: Spellingopmerkingen

Ik ben het met Ger en Miels eens. Dyslexie is idd net als ADHD een mode-ziekte en het zou goed aan het gebrekkige VMBO-onderwijs kunnen liggen. Ik heb de indruk dat veel van de fouten die jij maakt te voorkomen zouden moeten zijn wanneer je wat individuele begeleiding zou krijgen, ik zeg dit zonder te oordelen. Is individuele bijles geen mogelijkheid op jouw school? Ik heb ook eerst de MAVO gedaan en die lessen stelden kwalitatief bar weinig voor, toen ik eindelijk de HAVO deed (daarna VWO) begon ik het pas allemaal te begrijpen omdat het daar wel fatsoenlijk werd uitgelegd en er niet tegen jou werd gepraat alsof je een baby bent.

Het verbaasd me nniet dat het onderwijs op het VMBO zo slecht is als je ziet dat zelfs veel pabo-studenten niet kunnen rekenen en een slechte taalvaardigheid hebben. Onderwijzers op het VMBO hebben vaak, net als basisschoolonderwijzers ook slechts een HBO-opleiding gevolgd.

Eigenlijk toch maar gek dat juist de minder intelligente leerkrachten de minst intelligente leerlingen moeten onderwijzen maar ja, als je alleen academici laat les geven krijg je weer niet genoeg leerkrachten.

PS waarom wordt de laatste tijd vaak het woord leerkracht gebruikt ipv onderwijzer/meester?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer