Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 43

Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Kan je je gsm opladen door hem op een of andere manier te verbinden aan je dynamo?

Als dit kan, hoe moet je dit dan doen(niet te ingewikkeld aub, ik weet heel weinig van electronica en elektriciteit)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

(niet te ingewikkeld aub, ik weet heel weinig van electronica en elektriciteit)
Niet aan beginnen dan.

Berichten: 43

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Niet aan beginnen dan.
maar is het mogelijk? en wat zou je allemaal nodig hebben?

Berichten: 12.262

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Het lijkt me prima mogelijk, maar vereist wel een stukje electronica om een correcte gelijkspanning te maken uit de fluctuerende wisselspanning van de dynamo.

Qua vermogen levert een fietsdynamo wel voldoende om een gsm op te laden, mits je op dat moment zonder licht fietst. Vervelend punt is alleen dat het laden telkens zal stoppen als je erg langzaam rijdt of stilstaat - geen idee hoe een telefoon daarop gaat reageren.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

en wat zou je allemaal nodig hebben?
Allereerst moet je weten welke laadspanning de telefoon nodig heeft, en hoeveel stroom er dan gaat lopen.

Als je daar achter bent kunnen we verdere plannen maken.

Berichten: 12.262

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Tja, staat op de lader van de telefoon denk ik?

Gangbaar is 3.7V/400mA voor nokia toestellen, anderen zullen zoveel niet verschillen denk ik.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Wat er op de lader staat vind ik eigenlijk niet eens zo erg interessant. Het is belangrijker om te weten wat er werkelijk gebeurt. En daarin probeer ik de topic starter een beetje te sturen. Hij zegt wel dat hij geen verstand heeft van elektro, maar daar komen we niet verder mee. Hij moet toch eerst met concrete informatie komen om te weten hoe zijn fietsdynamolader gedimensioneerd moet worden.

Overigens is het wel een interessant onderwerp. Ik ga zelf wel eens een paar weekjes op de fiets weg, langs campings waar je geen gelegenheid hebt om de telefoon op te laden, dus dan moet er onderweg iets gebeuren. En de fietsdynamo is dan de aangewezen oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Enige voorzichtigheid is wel geboden met dit onderwerp. Een batterij opladen is een vak apart en de lader en methode van laden zal afhankelijk zijn van het type batterij dat je wilt laden. Nu is het altijd makkelijk geweest met loodaccus (van nature niet voorkomend in GSM's) en NiCad's (welke niet meer gebruikt mogen worden), maar voor NiMh en Li+ gelden andere regels. Het een en ander is ook geheel afhankelijk van het type telefoon (zoals Klazon terecht opmerkt). Onderstaand twee artikelen die meer op dit onderwerp ingaan. Het laatste bevat ook datasheets van IC's die het hele opladen voor hun rekening nemen.

http://www.eetasia.com/ART_8800371893_7652...902d1200506.HTM

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/913/

Als je naar de datasheets kijkt van de bovengenoemde IC's moeten we ook nog weten wat de spanning en stroom is die de dynamo levert.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 12.262

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Hmm.. ik ging er eigenlijk van uit dat TS zijn batterij wil laden terwijl deze nog in het toestel zit... zolang dat het geval is zit feitelijk alle electronica die het laadproces stuurt in het toestel, de bijgeleverde adapter is normaliter niets meer dan een spanningsbron.

Een losse batterij opladen is een heel ander verhaal, en zeker met lithiumcellen best complex. Daaraan zou ik zonder electronica ervaring sowieso maar niet beginnen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Inderdaad, bij de gangbare mobiele telefoons zit de elektronica die het laadproces stuurt in het toestel, of in het accublok, en zelden in de adapter.

Het is dus altijd het handigst om te laden terwijl de batterij in het toestel zit. Maar ook dan nog moet je weten wat je aan moet bieden, om de elektronica niet te overvoeren.

Kijk, ik kan natuurlijk gewoon zeggen: zet er maar een gelijkrichter, een afvlakelco en eventueel een begrenzingsweerstand voor, maar dat advies is te simpel. Om een behoorlijk advies te geven moeten er toch wat basisgegevens boven water komen.

Berichten: 43

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

het gaat om 3,7V en 355mA en het is een nokia, het mag ook gemonteerd worden op een hometrainer dus het licht zal niet branden en de opstelling mag in principe tamelijk groot zijn en veel wegen.

Berichten: 12.262

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Kijk, ik kan natuurlijk gewoon zeggen: zet er maar een gelijkrichter, een afvlakelco en eventueel een begrenzingsweerstand voor, maar dat advies is te simpel. Om een behoorlijk advies te geven moeten er toch wat basisgegevens boven water komen.


Naja, ik zou zeggen, zet er nog een of andere spanningsregelaar tussen (LM317 met de goede weerstandjes ter instelling, zoiets) en je zit goed - mits die telefoon er geen problemen mee heeft als er soms geen of een te lage spanning wordt aangeboden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Kun je niet met een transformator, op de dynamo aangesloten, de stroom omzetten van een paar volt naar 230 Volt (en dus heel weinig ampére)? En daar dan een female-stekker op aansluiten, waar je vervolgens de oplader gewoon in kunt steken?
dus.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Dat zou je kunnen doen, maar dat lijkt me niet de handigste oplossing. In de oplader zit nl. weer een trafo, die de spanning terugbrengt naar een waarde die ongeveer gelijk is aan wat de dynamo levert.

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Ja... Maar als je in één keer je eigen oplader maakt, lijkt me dat riskanter omdat je dan misschien net niet de goede configuratie maakt, om je batterij goed op te laden...?

en bovendien... als je een 'stopcontact' op je fiets bouwt, kun je er nog eens een lichtslang of kerstverlichting aan hangen... [rr] :?:
dus.

Reageer