Eenvoudige Inverse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 175

Eenvoudige Inverse

Ik heb een eenvoudige vraag, maar kom er zelf niet uit :neutral:

Ik moet de inverse functie hebben van y = av - L Cos(t+v), waarbij y en v de variabelen zijn. Volgens mij moet ik dan de functie omschrijven naar v, toch? Maar hoe doe ik dat? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Eenvoudige Inverse

Wat wil je nu precies in functie van wat schrijven?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 175

Re: Eenvoudige Inverse

Ik begrijp je even niet. Ik wil graag de inverse functie hebben van y=av - L Cos(t+v), waarbij y en v variabelen zijn.

Dat kan toch maar op 1 manier? Je zou ook kunnen zeggen f(v) = y. Zo duidelijker?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Eenvoudige Inverse

als y een functie is van v, moet je zorgen dat v een functie is van y, maar aangezien het er niet bij staat

weet TD! niet wat hij moet doen

als het y(v) is denk ik niet dat het inverteerbaar is
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Eenvoudige Inverse

Oké, dus je hebt y = f(v) gegeven en je wil v = g(y) vinden.

Dat zal helaas niet lukken, door het mengen van cos met de term av.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 175

Re: Eenvoudige Inverse

Huh? vreemd... Ik heb de volgende opdracht gekregen.

Vindt de inverse functie van

(t,v) die wordt gestuurd naar (t+v, a v - L Cos(t+v)) met L=(1+a)b

Er staat dat het ZEKER kan. Heb ik iets verkeerd gezegd dan?

Bumpen niet toegestaan ~TD

Berichten: 175

Re: Eenvoudige Inverse

Oke, sorry dat ik zo ongeduldig was, maar ik begrijp niet dat dit niet kan. Er staat duidelijk in de opgave dat het mogelijk is en het moet ook wel, omdat er een heleboel vervolgvragen over komen en die kan ik dus niet oplossen als ik deze inverse niet heb :-(

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Eenvoudige Inverse

Jessie88 schreef:De opdracht is:

Vindt de inverse functie van

(t(n+1),v(n+1)) die wordt gestuurd naar ( t(n)+v , a v - L Cos(t+v(n) ) met L=(1+a)b

Deze inverse functie bestaat sowieso volgens de opdracht, het is dus de bedoeling om v(n) in v(n+1) uit te drukken en t(n) in t(n+1) denk ik?

het wordt dan:

t(n)=t(n+1)-v

en

v(n)=.........??

Of moet het niet op deze wijze
Er is nu ineens sprake van t(n) en v(n), én t en v (zonder (n))..?

Volgens mij bedoel je een afbeelding
\(\rr^2\rightarrow\rr^2\)
(officieel heet dat geeneens een functie trouwens) die gedefinieerd is als:
\(f\left( \startmatrix t \\ v \endmatrix \right) = \left( \startmatrix t+v \\ a\cdot v - L\cdot\cos(t+v) \endmatrix \right)\)
En daar zoek je de inverse van?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Eenvoudige Inverse

Of anders geïnterpreteerd, je hebt een rij
\((t_i,v_i)\)
als volgt gedefinieerd:
\(t_{i+1} = t_i+v_i\)
\(v_{i+1} = a\cdot t_i - L\cdot\cos(t_i+v_i)\)
en nu zoek je de formule om "achteruit" te gaan, dus om uit
\((t_{i+1},v_{i+1})\)
weer
\((t_i,v_i)\)
te halen.

Een inverse is:
\(f^{-1} \left( \startmatrix t \\ v \endmatrix \right) = \left( \startmatrix t-(L\cdot\cos(t)+v)/a \\ (L\cdot\cos(t)+v)/a \endmatrix \right)\)
Of in rij-notatie:
\(t_i = t_{i+1}-\frac{L\cdot\cos(t_{i+1})+v_{i+1}}{a}\)
\(v_i = \frac{L\cdot\cos(t_{i+1})+v_{i+1}}{a}\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Eenvoudige Inverse

Volgens mij bestaat de inverse van deze functie gewoon niet omdat hij niet bijectief is (dankzij die cosinus). Of denk ik nu verkeerd?

Berichten: 175

Re: Eenvoudige Inverse

Heel hartelijke dank! Ik begrijp het meteen. Vreemd dat ik er zo niet naar had gekeken. Nog een kleine aanvullende vraag: Als we de functie modulo 2 Pi nemen, veranderd de jacobi-matrix niet. Wat wel veranderd is de inverse functie. Maar hoe kan ik die aanpassen? Ik begrijp niet precies hoe ik die 2 Pi kan verwerken in het geheel! Begrijp je wat ik bedoel? Van f(t,v) moeten we een veelvoud van 2 Pi aftrekken om zo weer in [0,2 Pi[ terecht te komen. Daardoor veranderd de inverse, maar hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Eenvoudige Inverse

@rov:

Ja en neen, de inverse van cos x is gedefinieert, maar verandert dan wel het bereik
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 175

Re: Eenvoudige Inverse

Voor alle duidelijkheid:
\(f\left( \startmatrix t \\ v \endmatrix \right) = \left( \startmatrix (t+2\pi n)+v \\ a\cdot v - L\cdot\cos(t+v) \endmatrix \right)\)
f(t,v) moet steeds gereduceerd worden tot [0,2pi[ door een n uit Z te kiezen.

En de vraag is: vindt hier de inverse van! Hoe doe je dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Eenvoudige Inverse

Ik begrijp niet precies hoe ik die 2 Pi kan verwerken in het geheel! Begrijp je wat ik bedoel? Van f(t,v) moeten we een veelvoud van 2 Pi aftrekken om zo weer in [0,2 Pi[ terecht te komen.
Nee, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. f(t,v) is geen getal maar een 2-dimensionale vector (element van
\(\rr^2\)
). En
\(2\pi\)
is wel een getal, dus die kun je niet zomaar van elkaar aftrekken.

Geef de nieuwe functie eens precies?

(wat je omschrijft klinkt trouwens wel als iets waardoor de functie niet meer inverteerbaar wordt)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 175

Re: Eenvoudige Inverse

\(f\left( \startmatrix t \\ v \endmatrix \right) = \left( \startmatrix (t+2\pi n)+v \\ a\cdot v - L\cdot\cos(t+v) \endmatrix \right)\)


Dit is de functie, die opnieuw moet worden geinverteerd. Kan dat?

Reageer