Biodiesel Practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Biodiesel Practicum

Voor scheikunde moet ik een proef bedenken over biodiesel.

Het mag hier gaan over eigenschappen en productie.

In de hand-out kreeg ik al te lezen hoe je biodiesel moet maken, maar dit mag dus niet je eigenlijke proef zijn.

Nou had ik al wat verzonnen, maar dit bleek niet mogelijk te zijn volgens mijn leraar.

(Het meten van de energie die diesel, biodiesel en kerosine afgeven).

Zou iemand mij wat inspiratie kunnen geven? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Biodiesel Practicum

Mss de gassen die vrijkomen opvangen in een kolf die onder water zit? Zo kan je aantonen hoeveel uitlaatgassen een auto wel niet uitstoot.

Berichten: 12

Re: Biodiesel Practicum

je bedoelt dat ik dan de diesel moet verbranden om die gassen te krijgen?

dit kan dus niet zonder verneveling....

en het doel van die proef is niet echt nuttig

het is al bewezen dat uitlaatgassen van biodiesel beter zijn dan die van andere soorten benzine

maar toch bedankt :)

iemand anders een idee?

Re: Biodiesel Practicum

Je kan bijvoorbeeld een druppel Biodiesel op een glasplaatje onder een hoek zetten, en een druppel normale diesel , en dan kijken hoe lang elke druppel erover doet om naar beneden te komen. Zo meet je de viscositeit ( stroperigheid), wat van belang is bij diesel motoren..( Te dikke brij lust je auto niet :) )

Berichten: 12

Re: Biodiesel Practicum

is die methode nauwkeurig?

of anders gesteld: hoe kan ik zoiets nauwkeurig meten?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Biodiesel Practicum

cld-er2007 schreef:je bedoelt dat ik dan de diesel moet verbranden om die gassen te krijgen?

dit kan dus niet zonder verneveling....
Kan je diesel niet gewoon verbranden? Dan heb ik weer wat bijgeleerd.

Je kan het mss ook opentrekken naar biobenzine, die kan je wel verbranden lijkt me.

Berichten: 12

Re: Biodiesel Practicum

neej het moet echt biodiesel zijn (die heeft de leraar zelf gemaakt, dus die moeten we gebruiken voor onderzoek)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Biodiesel Practicum

Klik hier voor een verslag van een werkcollege over biodiesel, gevonden door google.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 12

Re: Biodiesel Practicum

ja die heb ik al gelezen

hier wordt alleen onderzoek gedaan naar de productie van biodiesel

en dit mag nu dus niet

het gaat hier om de eigenschappen van biodiesel in vergelijking met andere soorten diesel

of manieren om de productie van biodiesel te verhogen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Biodiesel Practicum

Je zegt dat al bewezen is dat de uitlaatgassen van biodiesel beter zijn. Dat hangt natuurlijk af van wat je beter noemt. Bovendien: Is dat ook al gedaan voor de biodiesel die je leraar gemaakt heeft?

Het meten van de energie die vrijkomt is overigens wel te meten, ook zonder verneveling, maar het is niet makkelijk.

Een andere proef die je zou kunnen doen is bepalen hoeveel zuur er in de biodiesel zit.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12

Re: Biodiesel Practicum

Je kan bijvoorbeeld een druppel Biodiesel op een glasplaatje onder een hoek zetten, en een druppel normale diesel , en dan kijken hoe lang elke druppel erover doet om naar beneden te komen. Zo meet je de viscositeit ( stroperigheid), wat van belang is bij diesel motoren..( Te dikke brij lust je auto niet :) )


ja maar hoe kan je de viscositeit dan berekenen?

je weet dan alleen de flow time toch ?

hoe moet ik verder rekenen dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Biodiesel Practicum

Als je eerst van vloeistoffen waarvan de viscositeit bekend is de flow tijd gaat bepalen. Dan is hier naar alle waarschijnlijkheid een verband in te ontdekken. Vervolgens kan je dan ook de flow tijd bepalen van je monster en dit omrekenen naar de viscositeit.

Let wel op dat je telkens hetzelfde gewicht vloeistof gebruikt en de zelfde hoek van je glasplaat. Tevens is het belangrijk om er voor te zorgen dat je glasplaat schoon is.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12

Re: Biodiesel Practicum

okeej dankjewel :)

dat wordt dan mijn practicum :)

erg bedankt allemaal :)

(gaat dit topic gesloten worden? want niemand hoeft meer te posten :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Biodiesel Practicum

Het is niet gebruikelijk om een topic te sluiten zonder dat er regels zijn overtreden. Mocht iemand namelijk nog een vraag hebben (dat hoeft dus niet perse de TS te zijn) dan kunnen ze deze vraag in dit topic stellen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer