Springen naar inhoud

Batterijen onbeperkte energie?

• Log in om te kunnen reageren

Santhyssa

Santhyssa

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 18:41

Ik zit dit jaar in mijn laatste jaar en doe mijn eindwerk over batterijen.
Nu hebben wij enkele maanden geleden ons onderwerp voor de klas al moeten voorstellen en heb ik de vraag gekregen of batterijen onbeperkte energie hebben. Hiermee bedoel ik dan of je er zoveel energie kan 'insteken' als je wil. Ik weet dat dit niet kan, anders had men dit al wel uitgevonden, maar is er iemand die een verklaring kan geven waarom dat dit niet kan?

Alvast bedankt
Liefs
Santhyssa

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2005 - 18:43

Ik denk dat je het een beetje als een glas water moet bekijken, je kan er water in doen, maar ook maar tot bovenaan, dat is het maximum, je kan er gewoon niet meer inkrijgen omdat dat het max volume is van dat glas, zelfde bij de chemise stoffen in batterijen, die kunnen ook maar een beperkt aantal energie vast houden :shock:

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2005 - 18:51

Batterijen werken door redox reacties (scheikundige reacties waarbij electronen = electriciteit gaat stromen). Voor deze reacties heb je chemische stoffen (bijvoorbeeld nikkel en cadmium) nodig. Als deze stoffen uitgereageerd zij kan de batterij natuurlijk geen electriciteit meer geven.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Santhyssa

Santhyssa

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 19:24

Batterijen werken door redox reacties (scheikundige reacties waarbij electronen = electriciteit gaat stromen). Voor deze reacties heb je chemische stoffen (bijvoorbeeld nikkel en cadmium) nodig. Als deze stoffen uitgereageerd zij kan de batterij natuurlijk geen electriciteit meer geven.

Ahja, ik snap het, want meer van die stoffen erin steken gaat uiteraard niet, tenzij je ze vergroot en dan is het logisch dat ze meer spanning leveren... zit ik juist?

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2005 - 19:29

Ahja, ik snap het, want meer van die stoffen erin steken gaat uiteraard niet, tenzij je ze vergroot en dan is het logisch dat ze meer spanning leveren... zit ik juist?

Als je ze groter maakt hoeven ze niet speciaal meer spanning te geven (maar bij bepaalde constructies kan het wel). Ze gaan dan gewoon langer mee.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Santhyssa

Santhyssa

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 20:33

Oke, bedankt voor je antwoord, ben ik al een stuk mee vooruit geholpen! :shock:

Zembla

Zembla

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2005 - 08:48

Dan vraag ik mij af een hoe een oplaadbare batterij werkt. Hoe komt het dat die wel weer energie vasthouden als je er energie doorheen laat lopen?

K. Jansen

K. Jansen

• >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2005 - 09:01

Hier staat veel informatie over batterijen: http://nl.wikipedia....erij_(techniek) Als je bij howstuffworks.com kijkt zal je ook goede informatie vinden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures