Loodaccu

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Loodaccu

Hallo,

Ik heb een vraagje in verband met de loodaccu. Het zuur dat men gebruikt bij deze baterijen is zwavelzuur, is het ook mogelijk met salpeterzuur, zoutzuur, of een ander zuur ?

Waarom (wel of niet)?

Alvast Bedankt

Berichten: 288

Re: Loodaccu

Ik denk wel dat het een ander zuur mag zijn, je moet alleen opletten dat het zelf niet reageert

Bij H2SO4 zit zwavel in het hoogste oxidatiegetal nl +6 . Dit kan dus niet geoxideerd worden.

HCl hier is de oxidatietrap -1 en daardoor kan Cl- geoxideerd worden tot Cl2

Of dit ook in werlelijkheid zal gebeuren hangt of van de onderinge potentialen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Loodaccu

Bedankt voor de snelle reactie !!

Berichten: 42

Re: Loodaccu

Ik vermoed dat met andere zuren niet hetzelfde resultaat zal mogelijk zijn gezien wij in eerste instantie werken met eenzelfde metaal in de zuuroplossing, tussen dezelfde metalen is er dan geen spannings verschil. Een loodaccu dient voor zijn werking eerst aktief te worden gemaakt, dit gebeurt tijdens de eerste lading waarbij op de anode een laag loodperoxide wordt gegenereerd. Bij het ontladen zal aan de negatieve kant loodsulfaat ontstaan met afgifte van twee electronen aan de positieve kant ontstaat eveneens loodsulfaat en water. Het soortelijk gewicht van het zwavelzuur daalt door het verbruik van sulfaat en het ontstaan van water, wanneer terug geladen wordt gebeurt het omgekeerde. Loodsulfaat lost niet goed op wanneer een batterij te weinig wordt opgeladen ontstaat er een groffe loodsulfaat laag dat niet meer oplost de batterij is dan stuk. Door deze speciale reacties denk ik dat dit met andere zuren niet zo maar kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Loodaccu

Bedankt voor de deskundige uitleg!!

Reageer