Springen naar inhoud

Hoeveel Stoom Is Hoeveel Water

• Log in om te kunnen reageren

lapino1

lapino1

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2007 - 15:38

Beste,

Stoomtabellen geven mooi het verband weer tussen volume, druk en temperatuur van stoom en water.
ik vraag me echter af of er een wiskundige formule bestaat die als je druk en stoom debiet gegeven hebt, direct het volume water kan weergeven.

vb 5m連toom/h aan 6 bar, is x liter water ?

kent iemand de wiskundigge formule ?
bedankt
S.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 maart 2007 - 16:44

Beste,

Stoomtabellen geven mooi het verband weer tussen volume, druk en temperatuur van stoom en water.
ik vraag me echter af of er een wiskundige formule bestaat die als je druk en stoom debiet gegeven hebt, direct het volume water kan weergeven.

vb 5m連toom/h aan 6 bar, is x liter water ?

kent iemand de wiskundigge formule ?
bedankt
S.

Het enigste wat je nodig hebt is de dichtheid van stoom, dan weet je het gewicht, en omdat het gewicht van water wel bekend zou moeten zijn bij iedereen ben je dan klaar.
dus

5m連toom/h, maal dichtheid stoom bij 6 bar, maal tijd in h = kg aan water
1 kg water is 1 liter water.

Dichtheid is 0.315. http://www.thermexce...les/vap_eau.htm
dus 5 x 0.315 x 1h = 1.6 kg water per uur.

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2007 - 16:47

idd, Dat is waar, maar daar ga je vanuit dat de dichtheid een constante is, maar in mijn geval is dit een variabele.

dus 1 het debiet stoom, veranderd en de druk==> wat inhoud dat de dichtheid veranderd.

naar deze formule ben ik dus op zoek.
:)
Weet iemand raad ?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 maart 2007 - 23:34

Er bestaat geen eenvoudig wiskundig verband tussen de verschillende eigenschappen van stoom. Juist daarom zijn er stoomtabellen en stoomdiagrammen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2007 - 10:42

idd, Dat is waar, maar daar ga je vanuit dat de dichtheid een constante is, maar in mijn geval is dit een variabele.

dus 1 het debiet stoom, veranderd en de druk==> wat inhoud dat de dichtheid veranderd.

naar deze formule ben ik dus op zoek.
:)
Weet iemand raad ?

Bij gegeven druk is dichtheid ook een constante !! :)

Wat je kan doen is in je gebied van interesse een polynoom te trekken door de dichtheid als funtie van druk (en temperatuur) dat is meer een imperische forumle dan.

Voor water is het nou eenmaal niet ideaal. Er zijn echter wel ideale gassen (zoals waterstof) waarvoor geld P*V/T = m*R maar met water kun je dat eigelijk niet doen.

lapino1

lapino1

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2007 - 14:34

ah ok bedankt.

het probleem is dat ik dit probleem in een programma moet gieten en dat zo weinig mogelijk afrondingsfouten mag hebben, (wat inhoud zo weinig mogelijk afronden naar waarden uit stoomtabellen). maar toch bedankt

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2007 - 14:45

Als je de waardes in de referentie die ik heb gepost neemt en die in een grafiek zet, waarbij je een polyneem berekent door de grafiek (dat kan excel doen voor je) kom je toch al erg dicht in de buurt van het correcte.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 maart 2007 - 12:49

Als je het volgende boekwerk te pakken kunt krijgen,vindt je alles op Heizungs und Klimatechnik van Recknagel-Sprenger;mogelijk op Internet.

Ik maakt een kopie van een paar tabellen,het lijkt me leesbaar:

Geplaatste afbeelding

Veranderd door oktagon, 19 maart 2007 - 12:50

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures