Hoeveel Stoom Is Hoeveel Water

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Hoeveel Stoom Is Hoeveel Water

Beste,

Stoomtabellen geven mooi het verband weer tussen volume, druk en temperatuur van stoom en water.

ik vraag me echter af of er een wiskundige formule bestaat die als je druk en stoom debiet gegeven hebt, direct het volume water kan weergeven.

vb 5m³stoom/h aan 6 bar, is x liter water ?

kent iemand de wiskundigge formule ?

bedankt

S.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoeveel Stoom Is Hoeveel Water

lapino1 schreef:Beste,

Stoomtabellen geven mooi het verband weer tussen volume, druk en temperatuur van stoom en water.

ik vraag me echter af of er een wiskundige formule bestaat die als je druk en stoom debiet gegeven hebt, direct het volume water kan weergeven.

vb 5m³stoom/h aan 6 bar, is x liter water ?

kent iemand de wiskundigge formule ?

bedankt

S.
Het enigste wat je nodig hebt is de dichtheid van stoom, dan weet je het gewicht, en omdat het gewicht van water wel bekend zou moeten zijn bij iedereen ben je dan klaar.

dus

5m³stoom/h, maal dichtheid stoom bij 6 bar, maal tijd in h = kg aan water

1 kg water is 1 liter water.

Dichtheid is 0.315. http://www.thermexcel.com/english/tables/vap_eau.htm

dus 5 x 0.315 x 1h = 1.6 kg water per uur.

Re: Hoeveel Stoom Is Hoeveel Water

idd, Dat is waar, maar daar ga je vanuit dat de dichtheid een constante is, maar in mijn geval is dit een variabele.

dus 1 het debiet stoom, veranderd en de druk==> wat inhoud dat de dichtheid veranderd.

naar deze formule ben ik dus op zoek.

:)

Weet iemand raad ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoeveel Stoom Is Hoeveel Water

Er bestaat geen eenvoudig wiskundig verband tussen de verschillende eigenschappen van stoom. Juist daarom zijn er stoomtabellen en stoomdiagrammen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoeveel Stoom Is Hoeveel Water

Gast schreef:idd, Dat is waar, maar daar ga je vanuit dat de dichtheid een constante is, maar in mijn geval is dit een variabele.

dus 1 het debiet stoom, veranderd en de druk==> wat inhoud dat de dichtheid veranderd.

naar deze formule ben ik dus op zoek.

:)

Weet iemand raad ?
Bij gegeven druk is dichtheid ook een constante !! :)

Wat je kan doen is in je gebied van interesse een polynoom te trekken door de dichtheid als funtie van druk (en temperatuur) dat is meer een imperische forumle dan.

Voor water is het nou eenmaal niet ideaal. Er zijn echter wel ideale gassen (zoals waterstof) waarvoor geld P*V/T = m*R maar met water kun je dat eigelijk niet doen.

Berichten: 2

Re: Hoeveel Stoom Is Hoeveel Water

ah oké bedankt.

het probleem is dat ik dit probleem in een programma moet gieten en dat zo weinig mogelijk afrondingsfouten mag hebben, (wat inhoud zo weinig mogelijk afronden naar waarden uit stoomtabellen). maar toch bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoeveel Stoom Is Hoeveel Water

Als je de waardes in de referentie die ik heb gepost neemt en die in een grafiek zet, waarbij je een polyneem berekent door de grafiek (dat kan excel doen voor je) kom je toch al erg dicht in de buurt van het correcte.

Berichten: 4.502

Re: Hoeveel Stoom Is Hoeveel Water

Als je het volgende boekwerk te pakken kunt krijgen,vindt je alles op Heizungs und Klimatechnik van Recknagel-Sprenger;mogelijk op Internet.

Ik maakt een kopie van een paar tabellen,het lijkt me leesbaar:

Afbeelding

Reageer