Statische Elektriciteit Met Speelkaarten?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 142

Statische Elektriciteit Met Speelkaarten?

Vandaag heb ik iets raars meegemaakt: wanneer ik een kaarttrukje uitvoerde, kreeg ik een "stroomstoot" van het pakje kaarten. Natuurlijk was het voor m'n publiek grappig om zien, het leek wel een echte magische truc.

Maar kan dat dit opgewekt werd door statische energie?
Don't try the above at home!

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Statische Elektriciteit Met Speelkaarten?

Ik denk dat dat door de kunstof coating van de kaarten wordt veroorzaakt. Door middel van wrijving zou je statische elektriciteit kunnen opwekken lijkt mij. :)
Weet iemand hoe ik deze tekst kan aanpassen?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Statische Elektriciteit Met Speelkaarten?

In principe kunnen alle nietgeleiders voor een stroomstootje zorgen, al is de ene stof beter dan de andere (amber aan het ene eind (positief geloof ik) en kattevacht (jaja) aan de andere kant) Het zou dus leuk zijn als je het in een voorstelling kunt verwerken, mischien door middel van een kattenvacht in je mouw? :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Statische Elektriciteit Met Speelkaarten?

De kaarten zelf kun je langs elkaar wrijven tot je een ons weegt, er zal niks gebeuren tenzij de voorkant een andere coating heeft dan de achterkant. Maar als je speelkaarten over bijvoorbeeld een tafelkleedje heen en weer schuift zou je best wat lading kunnen opbouwen. No panic, dat kan nooit zoveel worden dat het gevaarlijk wordt. De spanning is weliswaar hoog, maar de hoeveelheid lading waar we het over hebben is bijna verwaarloosbaar. Genoeg echter om je zenuwen te prikkelen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Statische Elektriciteit Met Speelkaarten?

Anders zou een kat steeds zijneigen electrocuteren. Ook leuk.

Reageer