Aftellen Met Pulsenteller

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 33

Aftellen Met Pulsenteller

Ik vroeg me af hoe je kunt aftellen met een pulsenteller. Ik maak voor een praktische opdracht van natuurkunde een systeem voor een autogarage met behulp van een systeembord, en hierbij wil ik dus optellen (als er auto's binnenkomen) en aftellen (als er auto's weggaan). Maar dat aftellen lukt niet echt.. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Berichten: 255

Re: Aftellen Met Pulsenteller

Kun je wat extra uitleg geven over hoe je dit moet realiseren?

Heb je reeds een bestaand IC als pulsenteller, of moet je dit zelf maken met bv combinatie van logische poorten?

In het eerste geval: zie datasheet pulsenteller, in het 2de geval: ja dat kan.

Als je het met verschillende logische poorten moet realiseren kan ik je wel wat op weg helpen. Al zal een schakeling hiervoor niet zo moeilijk op internet te vinden zijn denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Aftellen Met Pulsenteller

Op de volgende link kan je een pulsenteller vinden die zowel kan optellen als aftellen:

Pulsenteller

De werking ervan is goed uitgelegd op de site!

Hopelijk helpt dit je verder!

Berichten: 33

Re: Aftellen Met Pulsenteller

bram2 schreef:Kun je wat extra uitleg geven over hoe je dit moet realiseren?

Heb je reeds een bestaand IC als pulsenteller, of moet je dit zelf maken met bv combinatie van logische poorten?

In het eerste geval: zie datasheet pulsenteller, in het 2de geval: ja dat kan.

Als je het met verschillende logische poorten moet realiseren kan ik je wel wat op weg helpen. Al zal een schakeling hiervoor niet zo moeilijk op internet te vinden zijn denk ik.
Ik heb systeemborden waar op elk systeembord één pulsenteller zit, verder zit er op elk systeem bord 2 sensoren, 1 geluid sensor, 2 drukschakelaars, 1 variable spanning, 1 pulsgenerator, 1 AD-omzetter, 1 transistor, 1 comperator, 1 EN-poort, 1 OF-poort, 1 geheugencel, 1 invertor, 4 LED's, 1 zoemer, 1 releais en een computer aansluiting. Ik mag meerdere systeemborden (moet zelfs minstens 3) gebruiken.
MaxDestruction schreef:Op de volgende link kan je een pulsenteller vinden die zowel kan optellen als aftellen:

Pulsenteller

De werking ervan is goed uitgelegd op de site!

Hopelijk helpt dit je verder!
Die had ik al gevonden ja, maar ik snap er geen hol van :-? Ik snap in ieder geval niet hoe ik dat op een systeembord zou moeten doen. Maar toch bedankt!

Berichten: 255

Re: Aftellen Met Pulsenteller

Kun je iets meer vertellen over die pulsenteller? Welke ingangen heb je, welke uitgangen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Aftellen Met Pulsenteller

Kun je iets meer vertellen over die pulsenteller? Welke ingangen heb je, welke uitgangen...
Gezien haar beschrijving, moet het dezelfde zijn als die wij op school hebben:

Afbeelding
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 255

Re: Aftellen Met Pulsenteller

Welke namen staan er bij de verschillende in/ouptus van die pulsenteller?

Wat gebeurt er als je een overflow krijgt. Dus 1111 +1 wil doen?

Berichten: 33

Re: Aftellen Met Pulsenteller

Kun je iets meer vertellen over die pulsenteller? Welke ingangen heb je, welke uitgangen...
Zo ziet mijn pulsenteller eruit:

Pulsenteller

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Aftellen Met Pulsenteller

Welke namen staan er bij de verschillende in/ouptus van die pulsenteller?
Van boven naar beneden (de 3 linker bussen)
  • Tel pulsen
  • Tellen aan/uit
  • Reset
De bussen rechtsboven:
  • 8
  • 4
  • 2
  • 1
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 33

Re: Aftellen Met Pulsenteller

PdeJongh schreef:Gezien haar beschrijving, moet het dezelfde zijn als die wij op school hebben:

Afbeelding
Jaa, dat is um =)

Berichten: 33

Re: Aftellen Met Pulsenteller

Heeft iemand enig idee hoe ik met het bovenstaande systeembord kan aftellen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aftellen Met Pulsenteller

Mijn natuurkunde leraar zei dat het iets te maken had met de 9 (de pulsenteller telt tot 9) van de 1e pulsenteller over te brengen naar een 2e pulsteller en dat hij dan dóórtelt waardoor het lijkt alsof hij aftelt (omdat er maar 1 cijfer te zien is op het beeldschermpje).
Ik denk dat deze uitspraak óók van Suuzz afkomstig is.

Volgens mij vergis je je hier. Een pulsenteller van 4 uitgangen heeft 16 standen: 0 tot en met 15. Als alle uitgangen laag zijn heeft hij de waarde 0000 = 0, als alles hoog is (1111) heeft hij de waarde 8+4+2+1 = 15

aftrekken kunnen die dingen niet. Er zal vast iets op te verzinnen zijn, maar ik zie het zo gauw niet. Eens kijken of ik in het Engels iets kan vinden
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 33

Re: Aftellen Met Pulsenteller

Jan van de Velde schreef:Ik denk dat deze uitspraak óók van Suuzz afkomstig is.

Volgens mij vergis je je hier. Een pulsenteller van 4 uitgangen heeft 16 standen: 0 tot en met 15. Als alle uitgangen laag zijn heeft hij de waarde 0000 = 0, als alles hoog is (1111) heeft hij de waarde 8+4+2+1 = 15

aftrekken kunnen die dingen niet. Er zal vast iets op te verzinnen zijn, maar ik zie het zo gauw niet. Eens kijken of ik in het Engels iets kan vinden
Hahahh, ja dat ben ik ook :)

Ja, je kan inderdaad werken met 15 maar op het beeldschermpje is maar tot en met 9 te zien.

Een pulsenteller kan inderdaad niet van zichzelf aftellen, maar je moet op een of andere manier doortellen ofzoiets.. Nja, dat snap ik dus niet :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aftellen Met Pulsenteller

http://tams-www.informatik.uni-hamburg.de/...ub/add-sub.html

hier een java-applet die doet wat jij wil. Nou nog zien die te doorgronden en naar jouw gereedschap te vertalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 33

Re: Aftellen Met Pulsenteller

Jan van de Velde schreef:http://tams-www.informatik.uni-hamburg.de/...ub/add-sub.html

hier een java-applet die doet wat jij wil. Nou nog zien die te doorgronden en naar jouw gereedschap te vertalen.
Ik moet zeggen dat ik hier niet echt veel van begrijp.. :) Denk je dat je het zou kunnen toepassen in een systeembord? Of is dat erg moeilijk?

Reageer