Rechthoekige Vloeistoftank

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Rechthoekige Vloeistoftank

Hallo,

Ik moet van een rechthoekige vloeistoftank een sterkteberekening maken.

Voor een ronde tank lukt me dat wel.

Maar hier weet ik geen raad mee.

Wie weet hoe dit moet.

Jos

Berichten: 4.502

Re: Rechthoekige Vloeistoftank

Is dat een gesloten tank met een vulopening;maten?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Rechthoekige Vloeistoftank

Het lijkt me hetzelfde als een ronde, maar dan met een andere berekenign voor oppervlakte.

Berichten: 4.502

Re: Rechthoekige Vloeistoftank

Ik zette een mooi verhaal op met Latexen voerde een tekening in;ineens verdween dat omdat de website niet gevonden kon worden;dus simpeler.

Belasting overal op ingeklemde velden,formules zoeken en doorbuigingen via f=ql4/384EI;volgens onderstaand schema van belasting door vloeistof:

Afbeelding

Met nog een keer problemen om de tekening erop te krijgen!

Succes.

Berichten: 4.502

Re: Rechthoekige Vloeistoftank

Wat de 4-zijdige inklemmingen betreft,dit zijn alleen bij een kubus op de verticale hoeken volledige inklemmingen en bij de overige hoeken gedeeltelijke inklemmingen;aan de horizontale hoeken aan de onderzijde weer anders dan aan de bovenzijde door de verschillende belastingen.

Bij een andere rechthoekige tank heb je geen enkele volledige inklemming en dat houdt dus in dat de hoekverdraaiingen afh.zijn van het verschil van de optredende inklemmingsmomenten en die zijn te benaderen door er een Crossberekening op los te laten;nogal gecompliceerd bij een vierzijdige inklemming.

De doorbuigingsformule voor een volledige inklemming (dus bij een kubus) moet aangepast worden aan de hoekverdraaiing en ligt dus tussen die van een vrije oplegging en volldige inklemming in.

Concluderend,op de vraag is geen exact antwoord te geven;een ander geval kan ook een rol spelen en dat is in hoeverre de vloeistof in beweging kan zijn of onder druk wordt gezet om op te pompen (hydrofoor!)

Berichten: 2

Re: Rechthoekige Vloeistoftank

Bedankt Oktagon,

Ik zal mijn makke hier iets beter uitleggen:

Ik wist niet hoe je een vlakke plaat onder belasting uit moest rekenen.

Je hebt me een ieder geval op weg geholpen,

ik begrijp dat de formule die je geeft daar een antwoord op geeft.

Maar, nu weet je de doorbuiging, mag je daaruit simpelweg de optredende spanning terugrekenen?

Wat je in je latere bericht zegt over ingeklemming of vrije oplegging kan ik ook volgen.

Crossberekening, weleens van gehoord, maar meer niet. (shame shame)

Ik zal nog eens boeken moeten gaan opsnorren denk ik. Op naar de Slegte :-D :-D

wat betreft de moderator die zegt dat het hetzelfde is, ja misschien wel een beetje hetzelfde, een heeeeeeeeeel klein beetje hetzelfde.

tot later

Jos

Berichten: 4.502

Re: Rechthoekige Vloeistoftank

Het probleem is dat er een samenhang is tussen het buigmoment en de spanning,dus je moet eerst achter de inklemmingsmomenten komen ;wrs.via de hoekverdraaiing.Naar mijn idee kun je de hoekverdraaiing bepalen als je uitgaat van de vrije oplegging en dan een factor bepaalt die omgekeerd evenredig is met de veldoverspanning tot de derde macht,dus bijv.bij een bovenaanzicht van de tank van 60 x 150 wordt die verhouding 0,6^3 tot 1,5^3=0,216 tot 3,375 ; som= 3,591 = 100% (verdraaiing bij vrije opleg) ;verhouding hier omgerekend =6%:94%.De hoekverdraaiing naar het grootste veld is dan 94%-6%=88% van die bij de vrije opleg,dus de doorbuiging zou bij deze redenatie moeten zijn 88% van (5/384)ql^4/EI = (4,4/384)ql^4/EI.

Het is een ingewikkelde weg,maar een gevolg van een vraag die alleen op deze methode kan (moet)worden opgelost!

In de praktijk zou ik een makkelijker weg volgen en uitgaan van vrije opleg grootste overspanning met toevallige inkl.momenten en een doorbuigingseis nemen van bijv. "f= L/500" en kom dan wel aan een veilige constructiedikte van de wanden !

Berichten: 4.502

Re: Rechthoekige Vloeistoftank

Hier een gecorrigeerd verhaal,kon dit niet rechtstreeks doen;ik maakte een fout door te praten over omgekeerd evenredig,etc:

Het probleem is dat er een samenhang is tussen het buigmoment en de spanning,dus je moet eerst achter de inklemmingsmomenten komen ;wrs.via de hoekverdraaiing.Naar mijn idee kun je de hoekverdraaiing bepalen als je uitgaat van de vrije oplegging en dan een factor bepaalt die recht evenredig is met de veldoverspanningen van de aansluitende velden tot de derde macht,dus bijv.bij een bovenaanzicht van de tank van 60 x 150 wordt die verhouding 0,6^3 tot 1,5^3=0,216 tot 3,375 ; som= 3,591 = 100% (verdraaiing bij vrije opleg) ;verhouding hier omgerekend =6%:94%.De hoekverdraaiing naar het grootste veld is dan 94%-6%=88% van die bij de vrije opleg,dus de doorbuiging zou bij deze redenatie moeten zijn 88% van (5/384)ql^4/EI = (4,4/384)ql^4/EI.

Het is een ingewikkelde weg,maar een gevolg van een vraag die alleen op deze methode kan (moet)worden opgelost!

In de praktijk zou ik een makkelijker weg volgen en uitgaan van vrije opleg grootste overspanning met toevallige inkl.momenten en een doorbuigingseis nemen van bijv. "f= L/500" en kom dan wel aan een veilige constructiedikte van de wanden !

Berichten: 4.502

Re: Rechthoekige Vloeistoftank

Wat de Crossmethode betreft,heel in het kort:

Deze moet je toepassen als je met een hoek of een knooppunt (oplegging werkt) die(dat) geen symmetrische aansluiting heeft van liggerlengte en vorm (W en I) en belasting.

Zodra dat het geval is begint de berekening met aanvangsmomenten waarbij de knoop onwrikbaar wordt geacht en waarbij de doorgaande staaf wordt berekend als een volledige inklemming en de niet doorgaande als vrij opgelegd of ingeklemd,afh.constructie.

Die aanvangsmomenten veroorzaken een draaiing in de knoop van de doorgaande ligger;die knoop gaat zich verzetten en nu komt de volgende berekening en wel die van de vereffeningsmomenten,die zich verhouden als (3EI/aansluitende lengte)bij een eenzijdige inklemming en (4EI/aansl.L) bij een tweezijdige inklemming.

Dat verzetten tegen de verdraaiing gaat net zo lang door totdat er een evenwicht is in de momenten en dan op het knooppunt gelijk zijn aan linker en rechterzijde (in absolute waarde).

Wil je je erin verdiepen,dan zul je lectuur moeten zoeken,mogelijk het boekwerk (staat op Internet) van de Belg.prof.....(effe opzoeken!)

Berichten: 4.502

Re: Rechthoekige Vloeistoftank

De prof is D.Vandepitte op :

http://www.berekeningvanconstructies.be

Je vind het in deel 2 of 3 onder VEREFFENINGSMETHODEN (later onder subverhaal cross)

Berichten: 4.502

Re: Rechthoekige Vloeistoftank

Als je er een paar schotten in zet (tegen klotsen/golven)- ik ben in conclaaf met iemand bij stromingsleer op dit forum,zit ook onder Natuurk.- kun je wanddikte verminderen!!

Reageer