Springen naar inhoud

[stromingsleer] Omrekenen Massastroom Naar Volumestroom

• Log in om te kunnen reageren

RMC

RMC

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2007 - 09:54

Ik heb de volgende situatie:

In een aardgasleiding heb ik een coriolis massastroommeter opgenomen.
De waardes die deze meter aangeeft in [g/s] wil ik graag omrekenen naar normaal kuub per uur [Mn3/h].

Het medium dat door de leiding stroomt is aardgas met volgende waardes:

druk = 3.5 bar (abs)
temperatuur = 40 C

opgegeven dichtheid van aardgas:
Bij 0C en 1013mbar = 0.818 [kg/m3]

Stel dat de meter een massastroom van 12 [g/s] aangeeft klopt dan volgende denkwijze:

12 *3.6 = 43.2 [kg/h]

Dat wordt dan :
43.2/0.818 = 52.81 [m3/h]

Deze waarde corrigeer ik dan als volgt:

52.81 * (313/273) * (3500/1013) = 17.52 [Mn3/h]

Is dit juist? Of maak ik ergens een denkfout?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2007 - 17:08

..//..
Deze waarde corrigeer ik dan als volgt:

52.81 * (313/273) * (3500/1013) = 17.52 [Mn3/h]

Is dit juist? Of maak ik ergens een denkfout?

ik snap niet dat je nog eens gaat corrigeren voor temperatuur en druk. Volgens mij doe je dat gelijk al.

Er komt een aantal kilogrammen methaan langs. De dichtheid bij de normaalwaarden is al gegeven. (0,818 kg/mn≥)

als er dus 43,2 kg/h langskomt, staat dat gelijk aan 43,2 (kg/h) /0,818 (kg/mn≥) = 52,8 mn≥/h

Veranderd door Jan van de Velde, 15 maart 2007 - 17:09

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

RMC

RMC

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2007 - 09:01

Dus dan maak ik inderdaad een denkfout. Deze correctie waar ik over spreek is alleen van toepassing als de VOLUMEstroom gemeten wordt ipv de massastroom.

En als ik het dan dus goed begrijp kan je als je massastroom meet en de juiste dichtheid van het medium weet altijd het aantal normaal kuub per uur berekenen.

En als je de volumestroom meet moet je ook de temperatuur en druk van het medium weten/meten om naar de hoeveelheid normaal kuub om te kunnen rekenen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 maart 2007 - 15:43

Dus dan maak ik inderdaad een denkfout. Deze correctie waar ik over spreek is alleen van toepassing als de VOLUMEstroom gemeten wordt ipv de massastroom.

En als ik het dan dus goed begrijp kan je als je massastroom meet en de juiste dichtheid van het medium dat wil zeggen van het medium in normaaltoestand weet altijd het aantal normaal kuub per uur berekenen.

En als je de volumestroom meet moet je ook de temperatuur en druk van het medium weten/meten om naar de hoeveelheid normaal kuub om te kunnen rekenen. juist, en dŠn reken je dat om via de algemene gaswet pV=nRT

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures