Springen naar inhoud

Ethisch Dilemma (privé Surfen)

• Log in om te kunnen reageren

Marianne3

Marianne3

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2007 - 09:56

Hallo, :grin:

Ik moet voor school een opdracht doen, ik moet een ethisch dilemma verzinnen en uitwerken. Ik heb het onderwerp:“privé surfen op het werk: okee?”
Ik wilde nu graag weten wat jullie daar van vinden.
Ik had zelf al wat bedacht, maar het probleem was, het is nogal tegenstellend. Zo vind ik het niet okee dat je op het werk zit te internetten voor jezelf. Maar aan de andere kant, niemand kan zich de gehele dag achter zijn computer concentreren op zijn taken. Dus wat vinden jullie ervan?
Ik ben geïnteresseerd in jullie mening. :) :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 16 maart 2007 - 15:19

De norm is:
"Surfen op het werk is stelen van de baas en stelen is fout en mag niet"

Vroeger vond ik me heel schuldig als ik een keer iets anders deed dan werken.
Nu heb ik dat niet meer. Het werk gaat voor en ik heb altijd m'n werk af.
Ik kan veel dingen veel sneller dan anderen maar ik vind niet dat ik 3x zo veel
werk moet verrichten dan m'n collega's. Ik doe ongeveer 1,5x wat ervan
mij verwacht wordt.

Het vreemde is dat er nooit wordt gepraat over stelen van de werknemer.
Werkgever's proberen altijd meer te krijgen voor minder en daar hoor je nooit iemand over.

Wat dacht je van al die onbetaalde overuren.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 maart 2007 - 22:54

Ik had zelf al wat bedacht, maar het probleem was, het is nogal tegenstellend.

Dan heb je dus een goed ethisch dilemma ;-)

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2007 - 01:16

Dan heb je dus een goed ethisch dilemma ;-)

De kunst is natuurlijk om dit dilemma uit te werken. [rr]

@Marianne
Welkom op het forum. Ik wil je er op wijzen dat dubbelposten niet is toegestaan (je had ook in filosofie exact dezelfde vraag gepost). Ook is het onhandig omdat veel mensen dat onprettig vinden en daardoor minder snel reageren.

Als je een ethische discussie start dan is het handig als je zelf een goed gemotiveerde stellingname inneemt. Dan kunnen mensen daarop reageren. Ook is het wel zo fijn als jij anderen om hun mening vraagt dat je laat zien dat je zelf al de nodige moeite hebt gedaan.
Ik heb daarom de volgende vragen aan jou.

Vindt jij dat mensen tijdens werktijd voor privé-gebruik het Internet mogen gebruiken?
Argumenten voor en argumenten tegen (meer dan één).
Waarom wel of niet?
Wanneer wel of niet?
Hoe kom je tot die conclusie?
Waarom vindt je bepaalde argumenten zwaarder wegen dan andere argumenten? Waarom kies je voor de ene partij en niet voor de andere partij als dat het geval zou zijn?

Er valt meer over te vertellen dan een paar zinnen. Jouw leraar gaat niet blij zijn als je niet minstens een 1-2 A4'tjes zinvol hebt volgeschreven. Dat 'enerzijds, anderzijds..zonder conclusie' vind ik onbevredigend en prikkelt mij niet om er over na te denken en een mening te vormen.
Vandaar mijn vraag aan jou om het uitgebreider te formuleren, hier alvast een ethisch verhaal neer te typen en dan zal ik (en waarschijnlijk ook anderen) met alle plezier feedback geven. Verwerk de volgende vragen in jouw verhaal, beschrijf in de inleiding de probleem stelling, noem in de kern de argumenten en beschrijf in het slot hoe jij de argumenten tegen elkaar afweegt.
Succes ermee.
Alvast een tip: je moet niet alleen verschillende waarden tegen elkaar afwegen maar je moet ook afwegen wiens waarden belangrijker zijn.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

• Gast

Geplaatst op 19 maart 2007 - 15:52

Zelf ben ik werkzaam bij een bedrijf dat zich vooral bezighoudt met internet. Voor mijn werk ben ik dan ook vaak aan het surfen. Maar ook privé-surfen komt bij ons regelmatig voor. De kunst is dat je het binnen de perken weet te houden. Ga niet teveel (kostbare) tijd van je baas verspillen. Veel werkgevers beseffen maar al te goed dat een tevreden werknemer een goede werknemer is. Zij laten het dan ook rustig gebeuren dat hun werknemers een beetje rondsnuffelen op het internet. Kortom: ik vind dat het moet kunnen, maar zoals met zoveel: wel met mate!

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2007 - 18:58

Houd er ook rekening mee dat veel werknemers thuis in de avond of in het weekend ook nog wat werk verrichten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 01:19

Vroeger vond ik me heel schuldig als ik een keer iets anders deed dan werken.
Nu heb ik dat niet meer. Het werk gaat voor en ik heb altijd m'n werk af.
Ik kan veel dingen veel sneller dan anderen maar ik vind niet dat ik 3x zo veel
werk moet verrichten dan m'n collega's. Ik doe ongeveer 1,5x wat ervan
mij verwacht wordt.

Het vreemde is dat er nooit wordt gepraat over stelen van de werknemer.
Werkgever's proberen altijd meer te krijgen voor minder en daar hoor je nooit iemand over.

Dit zijn mi geen van beiden argumenten die het surfen tijdens het werk legitimeren.
Als je harder werkt wilt niet dat nog niet zeggen dat je daarom minder uren hoeft te maken, je wordt immers betaald per uur en niet met een prestatieloon (de meesten van ons). Dat jij harder werkt, althans dat veronderstel jij, is hooguit een reden om het salaris te verhogen maar dat gebeurd dan nog altijd in overleg, daarom heb je niet het recht om zelf maar te bepalen hoe groot de extra beloning mag zijn.
Als een werkgever van jou steelt bijvoorbeeld in de vorm van onbetaalde overuren, ook dat legitimeert niet dat jij terugsteelt van de werkgever. Dan moet je gewoon dat probleem oplossen.
Je blijft verantwoordelijk voor jouw eigen handelingen.

In principe is privésurfen op het werk voor mij enkel gelegitimeerd als je daar afspraken over hebt gemaakt met de werkgever en onder de voorwaarden die zijn afgesproken. Eventjes een mailtje checken wat haast heeft is iets heel anders dan dat je de automagazine gaat lezen of op een forum actief gaat zijn tijdens de werkuren.

@Bart

Houd er ook rekening mee dat veel werknemers thuis in de avond of in het weekend ook nog wat werk verrichten.

Wat bedoel je daar precies mee?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 20 maart 2007 - 11:50

Ik denk dat Bart een beetje hetzelfde bedoelt als hoe ik er over denk (zoniet, please correct me). Ik zit regelmatig onder werktijd op internet. Ik voel me er absoluut niet schuldig bij, want als ik thuis zit zoek ik ook nog regelmatig dingen na voor het werk. Bijvoorbeeld als ik weet dat ik thuis literatuur over het onderwerp heb liggen of software heb die ik wegens ICT restricties op het werk. Daarnaast is het soms prettig om even met wat anders bezig te zijn, als je bijvoorbeeld in kringetjes aan het denken bent. Gemiddeld zal ik denk ik gewoon mijn werktijd volmaken zoals in mijn contract staat. Mijn werkdag spreid zich ook uit over een uurtje of 9. Uiteindelijk heb ik mijn projecten altijd op tijd af, en da's het belangrijkste.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Marianne3

Marianne3

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2007 - 09:46

De kunst is natuurlijk om dit dilemma uit te werken. :)
@Marianne
Welkom op het forum. Ik wil je er op wijzen dat dubbelposten niet is toegestaan (je had ook in filosofie exact dezelfde vraag gepost). Ook is het onhandig omdat veel mensen dat onprettig vinden en daardoor minder snel reageren.

Als je een ethische discussie start dan is het handig als je zelf een goed gemotiveerde stellingname inneemt. Dan kunnen mensen daarop reageren. Ook is het wel zo fijn als jij anderen om hun mening vraagt dat je laat zien dat je zelf al de nodige moeite hebt gedaan.
Ik heb daarom de volgende vragen aan jou.

Vindt jij dat mensen tijdens werktijd voor privé-gebruik het Internet mogen gebruiken?
Argumenten voor en argumenten tegen (meer dan één).
Waarom wel of niet?
Wanneer wel of niet?
Hoe kom je tot die conclusie?
Waarom vindt je bepaalde argumenten zwaarder wegen dan andere argumenten? Waarom kies je voor de ene partij en niet voor de andere partij als dat het geval zou zijn?

Er valt meer over te vertellen dan een paar zinnen. Jouw leraar gaat niet blij zijn als je niet minstens een 1-2 A4'tjes zinvol hebt volgeschreven. Dat 'enerzijds, anderzijds..zonder conclusie' vind ik onbevredigend en prikkelt mij niet om er over na te denken en een mening te vormen.
Vandaar mijn vraag aan jou om het uitgebreider te formuleren, hier alvast een ethisch verhaal neer te typen en dan zal ik (en waarschijnlijk ook anderen) met alle plezier feedback geven. Verwerk de volgende vragen in jouw verhaal, beschrijf in de inleiding de probleem stelling, noem in de kern de argumenten en beschrijf in het slot hoe jij de argumenten tegen elkaar afweegt.
Succes ermee.
Alvast een tip: je moet niet alleen verschillende waarden tegen elkaar afwegen maar je moet ook afwegen wiens waarden belangrijker zijn.

@ Albert Davinci
Mijn oprechte excuses voor h et dubbelposten. Ik had eerst op filosofie gepost omdat het vak filosofie is. Daarna kwam ik erachter dat er ook een onderwerp Ethiek was. Daar heb ik hetzelfde dilemma gepost met het idee om die ander weg te halen. Helaas wist ik niet hoe dat moest.

Oke antwoord op je vragen:
Ik vind dat je prive mag surfen tijdens je werktijd, maar met mate.

argumenten voor:
- Je kan niet de hele werkdag geconcentreerd zijn op je werk. Afwisseling is goed voor je.
- Je doet thuis ook wel eens iets voor je werk.
- Als je wordt betaald per opdracht en je surft prive tijdens je werk, doe je langer over de opdracht, waardoor je minder opdrachten per jaar kan doen en dus minder geld verdient.

Argumenten tegen:
- Als je wordt betaald per uur, dan kost het de werkgever extra geld.
- Het is oneerlijk tegenover je collega's als jullie samen een opdracht doen en jij besteed er minder tijd aan dan de rest

Ik vind dus dat je wel mag privesurfen tijdens je werk, omdat je je simpelweg niet heel de dag kan concentreren, als je dat wel doet raak je snel overwerkt, wat de werkgever nog veel meer geld kost.

Bedankt voor je tips.

Groetjes...

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2007 - 00:59

@ Albert Davinci
Mijn oprechte excuses voor het dubbelposten. Ik had eerst op filosofie gepost omdat het vak filosofie is. Daarna kwam ik erachter dat er ook een onderwerp Ethiek was. Daar heb ik hetzelfde dilemma gepost met het idee om die ander weg te halen. Helaas wist ik niet hoe dat moest.

Dat kan ik begrijpen. Als dat nog eens gebeurd, hier of op een ander forum, dan meldt je het best dat dat per ongeluk is gebeurd met het verzoek de eerste post te verwijderen. :)

Nog even wat feedback als constructieve kritiek.

Ik vind dat je prive mag surfen tijdens je werktijd, maar met mate.

Wat is met mate? Het is een subjectief begrip, wat voor de één matig is is voor de ander veel. Misschien is het verstandig om dat wat nader te definiëren.

Ik vind dus dat je wel mag privesurfen tijdens je werk, omdat je je simpelweg niet heel de dag kan concentreren, als je dat wel doet raak je snel overwerkt, wat de werkgever nog veel meer geld kost.

Hoe deden de mensen dat 10 jaar geleden dan toen het internet nog niet zo ingeburgerd was? Presteerden ze minder door gebrek aan concentratie? Zochten ze een andere afleiding?
Hoe zit dit dan in banen waar je geen internet hebt?

Je doet thuis ook wel eens iets voor je werk.

Dit zou ik wat meer toelichten. Een ander kan stellen dat het niet is omdat de één van jou steelt (werkgever steelt uren) dat jij daarom van de ander mag terug stelen.
Anderzijds kan je ook stellen dat het een kwestie van geven en nemen is, een soort van niet-uitgesproken afspraak tussen werkgever en werknemer. Zolang je jouw taken maar netjes en op tijd afwerkt (zoals Bart en Ger zeggen).

Vergeet niet om in jouw essay het dilemma zeer duidelijk te omschrijven in de inleiding; kort maar krachtig.

Bedankt voor je tips.

Graag gedaan. Succes er mee [rr].

• Gast

Geplaatst op 24 maart 2007 - 16:09

Dit zijn mi geen van beiden argumenten die het surfen tijdens het werk legitimeren.
Het feit dat jij harder werkt wilt niet zeggen dat je daarom minder uren hoeft te maken, je wordt immers betaald per uur en niet met een prestatieloon (de meesten van ons). Dat jij harder werkt, althans dat veronderstel jij, is hooguit een reden om het salaris te verhogen maar dat gebeurd dan nog altijd in overleg, daarom heb je niet het recht om zelf maar te bepalen hoe groot de extra beloning mag zijn.
Als een werkgever van jou steelt bijvoorbeeld in de vorm van onbetaalde overuren, ook dat legitimeert niet dat jij terugsteelt van de werkgever. Dan moet je gewoon dat probleem oplossen.
Je blijft verantwoordelijk voor jouw eigen handelingen.

In principe is privésurfen op het werk voor mij enkel gelegitimeerd als je daar afspraken over hebt gemaakt met de werkgever en onder de voorwaarden die zijn afgesproken. Eventjes een mailtje checken wat haast heeft is iets heel anders dan dat je de automagazine gaat lezen of op een forum actief gaat zijn tijdens de werkuren.

Ik heb niet gezegd dat ik harder werk. Ik heb gezegd dat ik sneller werk.

Een arbeidscontract is veel meer dan alleen wat je krijg per uur. Er hoort ook in te staan (of je spreekt dat af)
wat ervan je verwacht wordt. En ik doe 1,5 keer wat ervan mij verwacht word. Daarnaast doe ik ook aan prive surfen
en voer ik sociale gesprekken.

Ik heb nog nooit een salaris verhoging in overleg verkregen (in 20 jaar). Je baas zegt gewoon dit is wat je erbij krijgt
of bij grote bedrijven daar staat je salaris vast in het CAO.
Ik heb wel eens gezegd tegen mijn baas dat ik nog meer voor hem ga doen als hij mij salaris verhoogt
maar hij is bang voor scheve ogen van collega's.

De relatie werkgever en werknemer is er een van touw trekken. In die relatie is alles openenlijk bespreken
een utopie. Te veel zeggen werk gewoon in je nadeel dat geldt ook voor je baas.

Ik vind niet dat ik van mijn baas steel. Hij weet dat ik het doe. Soms doen we het samen.
Maar hij zal nooit zeggen dat het mag.

.. althans dat veronderstel jij..

Dit is een stoot onder de gordel. Erg ongepast.

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2007 - 16:55

ik snap het ethische probleem niet goed

privésurfen kan als werkgever het toelaat. in principe zou het ook moeten kunnen tijdens de pauzes.
maar tijdens werkuren zonder medeweten werkgever lijkt het toch ander gegeven.

of is er misschien iemand die tijdens werkuren zomaar een roman of de krant begint te lezen?
is er iemand die tijdens werkuren zomaar een filmpje van thuis opzet?
is er misschien iemand die tijdens de werkuren probleemloos privételefoongesprekken kan voeren zonder medeweten werkgever?
indien ja, moet je het adres maar geven. dan ga ik onmiddelijk solliciteren [rr]

ik vrees dat, hoe hard je ook werkt, dit gedrag redelijk onaanvaardbaar is.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2007 - 17:01

Tenzij je werkgever akkoord is. Je kunt namelijk wel de afspraak maken dat je wel mag privésurfen (of wat dan ook), zolang je zorgt dat je op tijd doet wat je moet doen.
Bijvoorbeeld een argument als dat wat Bart en Ger noemen vind ik dan wel een reden om het toe te staan. Uiteraard moet het dan wel werk zijn waarbij dat mogelijk is [daarom mag ik niet bellen terwijl ik aan het vakken vullen ben].
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2007 - 17:40

Bijvoorbeeld een argument als dat wat Bart en Ger noemen vind ik dan wel een reden om het toe te staan. Uiteraard moet het dan wel werk zijn waarbij dat mogelijk is [daarom mag ik niet bellen terwijl ik aan het vakken vullen ben].

maar de beslissing ligt nog steeds bij de baas.
hij beslist of het mag en in welke mate rekening houdend met verschillende criteria.

doe je het zonder zijn medeweten en wordt je herhaaldelijk betrapt (internet, film, lezen) dan is ontslag logisch gevolg.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2007 - 17:45

maar de beslissing ligt nog steeds bij de baas.
hij beslist of het mag en in welke mate rekening houdend met verschillende criteria.

doe je het zonder zijn medeweten en wordt je herhaaldelijk betrapt (internet, film, lezen) dan is ontslag logisch gevolg.

Klopt. Het is een risico dat je loopt als je weet dat het niet mag, maar je het toch doet. Toch vind ik dat een direct ontslag na één keer betrapt te zijn, wel wat veel is. Oké, het is misschien niet toegestaan, maar gelijk na één keer ontslagen worden... vind ik beetje erg. Een stevige waarschuwing maakt soms al veel duidelijk [rr]
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures