Stringtheorie voor de geïnteresseerden

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 9

Stringtheorie voor de ge

vond enkele weken geleden deze prachtige fims over string theorie van brian greene (gebaseerd op zen boek the elegant universe). het is zeker en vast een aanrader

http://video.google.nl/videoplay?docid=425...legant+universe

http://video.google.nl/videoplay?docid=494...legant+universe

http://video.google.nl/videoplay?docid=525...legant+universe

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Stringtheorie voor de ge

Je linkjes doen het helaas niet, maar hier staat de film ook: http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html

Het is inderdaad een enorme aanrader. Brian Greene legt alles zeer helder uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Stringtheorie voor de ge

Drie jaar geleden deed ik voor mijn studie een project over stringtheorie. Hierbij kregen we uitleg van een professor en daarnaast gebruikten we ook nog die documentaire van Brian Green. We schreven aan de hand hiervan een werkstuk en wat bleek? Alles wat we van die Brian Green hadden geleerd hadden we totaal verkeerd begrepen!

Hij lijkt dus wel heel goed voor leken, omdat die het toch niet merken als ze het vekeerd begrijpen maar echt goed is ie niet.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Stringtheorie voor de ge

Het lijkt me dat Brian Greene die docu gemaakt heeft voor mensen die net in aanmerking komen met de snaartheorie, zodat ze enig idee krijgen hoe vreemd het in elkaar zit. Maar ik ben toch wel benieuwd wat er niet aan klopt dan. Ik heb zijn boek 'de ontrafeling van de kosmos' gelezen en hier stonden inderdaad dingen in die tegenstrijdig zijn met het fimpje.

Berichten: 624

Re: Stringtheorie voor de ge

Het boek van Zwiebach is zover ik weet de meest toegankelijke introductie tot snaartheorie. Het is wel voor 2e of 3e jaars natuurkundestudenten bedoelt, maar het is het eerste boek wat de zaak heel simpel uitlegt. Anderen zullen vinden dat het boek veel te traag is en veel te weinig informatie bevat voor die 500 bladzijden.
Demelza schreef:Je linkjes doen het helaas niet, maar hier staat de film ook: http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html

Het is inderdaad een enorme aanrader. Brian Greene legt alles zeer helder uit.
Noem es wat voorbeelden dan? Ik ben wel benieuwd :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Stringtheorie voor de ge

Het lijkt me dat Brian Greene die docu gemaakt heeft voor mensen die net in aanmerking komen met de snaartheorie, zodat ze enig idee krijgen hoe vreemd het in elkaar zit. Maar ik ben toch wel benieuwd wat er niet aan klopt dan. Ik heb zijn boek 'de ontrafeling van de kosmos' gelezen en hier stonden inderdaad dingen in die tegenstrijdig zijn met het fimpje.
Ik zeg niet dat er dingen niet kloppen, ik zeg alleen dat het veel te makkelijk is om het verhaal verkeerd te interpreteren. Ben helaas allang vergeten wat we toen verkeerd begrepen hadden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Stringtheorie voor de ge

Als zulke filmpjes echt alles goed vertelden zodat we na het kijken van zo'n filmpje geen studie meer nodig hebben, dan hadden we geen leraren meer nodig.

Zo'n filmpjes zijn meer om de curiositeit te kietelen en mensen te interesseren voor het onderwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Stringtheorie voor de ge

DePurpereWolf schreef:Als zulke filmpjes echt alles goed vertelden zodat we na het kijken van zo'n filmpje geen studie meer nodig hebben, dan hadden we geen leraren meer nodig.

Zo'n filmpjes zijn meer om de curiositeit te kietelen en mensen te interesseren voor het onderwerp.
Inderdaad, maar veel leken realiseren zich dat niet. Ik heb hier op dit forum vaak genoeg mensen gezien die denken vanalles en nog wat te weten en te kunnen concluderen op basis van een paar populaire boeken of docu's.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Stringtheorie voor de ge

Ik zeg niet dat er dingen niet kloppen, ik zeg alleen dat het veel te makkelijk is om het verhaal verkeerd te interpreteren. Ben helaas allang vergeten wat we toen verkeerd begrepen hadden.


Sorry! Ik had je verkeerd begrepen. Tja, eigenlijk kun je veel dingen verkeerd interpreteren, maar ik vind dat Greene het (in zijn boek) erg duidelijk uitlegt, zeker voor mensen die geen voorkennis van natuur- en wiskunde hebben zoals ik. Hij verlaagt de drempel, waardoor het ook voor deze mensen te begrijpen is. Natuurlijk zul je altijd een stukje wiskunde in dit soort theorieën moeten hebben, maar ik weet nu wel in grote lijnen wat de snaartheorie inhoudt.

Wat het filmpje betreft: het is een prima eerste kennismaking met de theorie. Het had destijds wel mijn nieuwsgierigheid gewekt, waardoor ik er meer over ben gaan lezen. Het is natuurlijk nooit goed te denken dat zo'n filmpje alle ins en outs van zo'n theorie uitlegd, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen dit wel zouden kunnen denken.

Berichten: 379

Re: Stringtheorie voor de ge

ik heb zelf ook al het boek gelezen maar heb speciaal de snaartheorie genegeert omdat ik er van uit ga dat deze nog niet bewezenis. En omdat ik nog een vrij jeugdig ben wil ik me nog niet daarmee confronteren omdat er misschien andere verklaringen zijn. Voor de rest is het een zeer goed boek dat de moeite waard is.

Re: Stringtheorie voor de ge

ik heb het filmje over de snaartheorie bekeken, maar zit met volgende vraag:

de snaartheorie voorspelt het bestaan van gravitonen, hetgeen het grote verschil in kracht tussen zwaartekracht en bv electromagnetische krachten uitlegt

de gravitonen verhuizen vanuit ons membraan naar een naburig membraan, waardoor het voor ons lijkt alsof de zwaartekracht maar een kleine kracht is

maar als gravitonen vanuit ons membraan naar een naburig membraan kunnen gaan, kan dit dan ook in de andere richting, dus naar ons toe? Indien niet, waarom niet?

greetz,

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Stringtheorie voor de ge

Jep, dat kan. Maar die gravitonen worden uitgezonden door objecten met massa. Dus als er bij ons in de buurt op het naburige membraan niet veel massa aanwezig is zullen we nauwelijks gravitonen ontvangen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 597

Re: Stringtheorie voor de ge

ok bedankt ,

nu ik toch bezig ben, nog enkele vraagjes :D

1)dan zou het graviton, dat vanuit ons membraan naar het naburig membraan verhuisde, nog naar een ander membraan kunnen door kunnen gaan? En wanneer houdt dit dan op? Of is dit oneindig en zal het graviton dus naar andere membranen door blijven gaan? Zou het dan misschien ook even terug bij ons kunnen langskomen (via een hele resem andere membranen)?

2)stel dat een graviton (of beter een hele reeks gravitons) vanuit een naburig membraan bij ons langskomt, wordt de ruimte-tijd bij ons dan gekromd door dat (uitheemse) graviton?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Stringtheorie voor de ge

ik denk dat het antwoord op al je hierboven gestelde vragen is: Ja! :D

Maar dit is een zeer geavanceerd onderwerp en ook ik (als vijfdejaars theoretisch natuurkunde student) durf dit absoluut niet met zekerheid te zeggen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Stringtheorie voor de ge

Math-E-Mad-X, heb jij in je vierde/vijfde jaar een vak (of meerdere) over stringtheorie gehad?

Ben ik gewoon benieuwd naar, als eerste jaars theoretisch natuurkunde-student :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer