Salicylzuur uit wilgenbast

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Salicylzuur uit wilgenbast

Hoi hoi!

ik had ook een vraagje, wij zijn bezig met ons profielwerkstuk over aspirine. Nu hebben wij al een aantal keer geprobeerd om salicylzuur uit wilgenbast te krijgen, maar ik denk niet dat ons experiment helemaal klopt want het is ons tot nu toe niet gelukt.

Heeft iemand een ander idee hoe we salicylzuur uit wilgenbast kunnen verkrijgen?

thanks!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Salicylzuur uit wilgenbast

Salicylzuur lost slecht in water op, maar vrijgoed in alcohol.

Je zou wilgenbast klein kunnen snijden en vervolgens een tijd (enkele dagen) in alcohol kunnen laten liggen. Vervolgens goed filtreren. De alcohol laten verdampen. Nu heb je wat residu dat mogelijk salicylzuur bevat.

Re: Salicylzuur uit wilgenbast

bedankt voor je reactie!

Wij gaan dit zeker proberen!

Re: Salicylzuur uit wilgenbast

Ik heb ´tzelfde onderwerp voor m´n profielwerkstuk, en ik ben nog met de proef bezig. Ik weet niet of je er nu nog wat aan hebt...

Ik heb wilgenbast van de wat jongere, dunnere boompjes gehaald, van zo´n 3 à 4 jaar oud. Vervolgens heb ik die in een Soxhletapparaat gestopt, en er aceton bij gedaan, en het apparaat een hele nacht aan laten staan. Daarna heb ik de aceton laten verdampen, waarna ik een klein laagje groenbruine drab overhield, waarvan ik denk dat er nog vrijveel bladgroen en andere troep in zit. Dus zoek ik nu naar ene manier om de salicylzuur eruit te halen, ik probeer het met water (salicylzuur lost op in water, 0,2 gram/100 mL) en met natronloog (natriumsalicylaat ontstaat) en bladgroen blijft (hopelijk) achter, dan een overmaat zoutzuur toevoegen, en weer filtreren.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, succes iig :shock:

Re: Salicylzuur uit wilgenbast

Nog even een vraagje...

Ik moet de reactievergelijking van salicylzuur met natronloog weten voor deze proef, maar zelf kom ik er niet helemaal uit. Kan iemand me daarmee helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Salicylzuur uit wilgenbast

Wat is het probleem, het is een gewone zuur base reactie.

Reageer