Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Ik heb ooit eens horen zeggen dat er geen zenuwen in je hersenen zitten. (Misschien dat ik nu al fout zit, laat dan de rest van mijn verhaal maar zitten). Oftewel, dat wanneer iemand een mes in je hersenen zou steken, je dat niet zou voelen.

Maar hoe zit dat dan met hoofdpijn? Waarom voel je dat wel? Wat voel je dan eigenlijk? Want je kan hoofdpijn vaak wel 'aanwijzen'...
dus.

Berichten: 33

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Wat je zegt klopt wel min of meer.

De hersens zelf kunnen geen pijn voelen.

En hoofdpijn heeft iets te maken met de bloedvaten rond de hersenen, maar echt het fijne weet ik er niet van.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Of er daadwerkelijk geen zenuwen in de hersenen zitten weet ik niet, maar even voor het gemak zal ik aannemen van wel. Dan zitten er om de hersenen heen nog wel zenuwen. Die zullen uiteraard wél voelen dat er een mes langszij komt. De hersenen zelf zullen, ondanks de schade, zelf niks merken
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Weet iemand anders wel 'het fijne' van hoofdpijn?
dus.

Berichten: 99

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Wat ik wel weet is dat er zenuwen in de hersenen zitten, maar of de zenuwen in de hersenen ook pijn kunnen registreren, weet ik niet. Buiten het bestaan van eventuele zenuwen die dit wel zouden kunnen, zou ik me wel voor kunnen stellen dat als je een mes in iemands hersenen steekt in het gedeelte van de hersenen dat zorgt voor de gewaarwording van pijn of op op de een of andere manier prikkelt, ervoor kan zorgen dat je pijn voelt, misschien niet op die plek, maar zelfs op de plekken in je lichaam waar dat gedeelte van de hersenen voor werkt; of dat echt zo is weet ik niet. Wat betreft hoofdpijn; ik heb verschillende soorten hoofdpijn ( nu niet gelukkig :grin: ), ik vraag me ook af of die verschillende soorten dan op dezelfde manier zouden werken.

Berichten: 3

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Ik denk dat hoofdpijn te maken heeft met het feit dat de adertjes die bloed voeren naar het hoofd uitzetten. Als je iets fris op je hoofd zou leggen waardoor deze adertjes weer samentrekken, zou de hoofdpijn gedaan moeten zijn.

Echte details weet ik echter niet.

Berichten: 99

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Ik heb ooit eens gehoord dat als je hoofdpijn hebt en koud water door je neus opsnuift, dat zou helpen. (nee, zelf nooit gedaan.)

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Inmiddels al wel?

Of iemand die nu een jaar verder is in zijn opleiding, en nu weet hoe en waar hoofdpijn ontstaat? Of iemand met nieuwe gedachten erover?
dus.

Berichten: 3.165

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Ik heb ooit eens horen zeggen dat er geen zenuwen in je hersenen zitten.
Dat klopt natuurlijk niet. Er zitten geen pijnreceptoren in de hersenen.

Wel zitten er pijnreceptoren in het omhullende vlies.

Hier kan je meer vinden over de oorzaken van hoofdpijn: http://en.wikipedia.org/wiki/Headache#Vascular
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 3.165

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Ik ben er vanavond weer eens aan herinnerd dat je ook hoofdpijn kan krijgen van zwemmen.

Bij ons universiteitszwembadje is een badmuts verplicht omwille van het filter (haren, verstopping).

Ik krijg vaak hoofdpijn na het zwemmen, soms vrij hevig (zoals nu). Vanavond vertelde een meisje aan mij dat zij dat vaak heeft zonder dat ik er over begon. Blijkbaar hebben meer mensen hier dus last van.

Ik ben benieuwd hoe het zwemmen hoofdpijn kan veroorzaken. Zou dat door een mindere circulatie komen (mindere circulatie door strakke badmuts) of wellicht is het chloor de oorzaak? Of misschien beiden een beetje.

Het water is daar overigens veel te sterk gechloreerd. Na een uur kreeg ik ineens een brandend gevoel in mijn ogen.

Chloreren is misschien nodig (er zijn vele betere alternatieven maar die zijn te duur) maar je kan het ook overdrijven.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Kan komen door het drukverschil, als je duikt. Of door de chloor.

Verder, zijn er wel degelijk hersenzenuwen (alhoewel de oorsprong ligt in de hersenstam)
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 3.165

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Kan komen door het drukverschil, als je duikt. Of door de chloor.
Het is niet het drukverschil. Ofdat je onder water gaat of niet is niet zo belangrijk. Ik heb de indruk dat het vooral door de muts komt die veel te veel knelt. Deze mutsen worden maar in één maat gemaakt. Als 2 meter groot bent dan is jouw hoofd toch heel wat groter dan wanneer je 1m50 groot bent. :D

Die chloor is echter ook een fors probleem. Ik zwom de ganse tijd met mijn hoofd boven water (hoort bij de sport) en toch kreeg ik na 1,5 uur ineens een brandend gevoel in mijn oog. Dan zit er toch gewoon meer chloor in dan gezond is?

Misschien moet ik maar eens contact opnemen met de verantwoordelijken en hierop wijzen.

Geheel offtopic: zou het niet mogelijk zijn om enkel een badmuts verplicht te stellen voor mensen die lang haar hebben? :D
Verder, zijn er wel degelijk hersenzenuwen (alhoewel de oorsprong ligt in de hersenstam)
Dat is volgens mij meer een filosofische dan een feitelijke vraag.

Er zijn craniale zenuwen die ontspringen in de hersenen maar dat heeft natuurlijk niets te maken met de hoofdpijn.

Er zijn banen tussen neuronen die uiteindelijk verder gaan als een zenuw, ofdat deze banen wel of niet al het begin van een zenuw zijn dat durf ik niet te zeggen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Albert, misschien helpt het van een stoffen badmuts te dragen? ik vindt een siliconen badmuts enorm vervelend (ook voor het haar)
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 3.165

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Ik had bij de winkel alleen de keuze tussen rubber en siliconen. Ik heb ze beiden maar ze zitten beiden vervelend. Ik zal nog eens kijken naar een katoenen versie.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 4.502

Re: Hoofdpijn Zonder Zenuwen?

Wat badmutsen betreft, geef ik de voorkeur aan een katoenen (+ evt.mix met kunststofvezel),wat de chloor betreft zou je wat blanke vaseline op je oogleden kunnen smeren,werkt waterafstotend!

Wat betreft hoofdpijn en zenuwen in de hersenen heb ik het leken-idee,dat er door stress-situaties vaatkrampen in de hersenen optreden en die oefenen druk uit.

Migraines is een ander verschijnsel,maar wel een heftig hoofdpijn-probleem;geleerden zijn daar m.i. nog niet achter de oorzaken. :D

Reageer