Scheur In Het Ruimteweefsel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Scheur In Het Ruimteweefsel

Veelal wordt een zwart gat voorgesteld als een scheur in het ruimteweefsel (ruimtetijd 4-dimensionaal).

Om de 4-dimensionale ruimtetijd voor te stellen(kunnen we niet) maakt men veelal gebruik v.e. opgespannen 2-dimensionaal elastisch vlak. Als men er een massa oplegt dan krijgt men indeukingen en zo stelt men gekromde ruimtetijd voor. De indeuking is dus te groter naarmate de massa groter is.

De massa kan zelf zo groot zijn dat het vlak plaatselijk scheurt en men krijgt een bodemloos zwart gat.

Mijn vraag is nu: Waar gaat de massa , die er invalt naartoe? Gaat alle informatie, die in het voorwerp zat verloren (Ik wil hier mee zeggen wordt alles grijs)? Is een zwart gat misschien een toegangspoort tot andere dimensies?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Scheur In Het Ruimteweefsel

kotje schreef:Veelal wordt een zwart gat voorgesteld als een scheur in het ruimteweefsel (ruimtetijd 4-dimensionaal).

Om de 4-dimensionale ruimtetijd voor te stellen(kunnen we niet) maakt men veelal gebruik v.e. opgespannen 2-dimensionaal elastisch vlak. Als men er een massa oplegt dan krijgt men indeukingen en zo stelt men gekromde ruimtetijd voor. De indeuking is dus te groter naarmate de massa groter is.

De massa kan zelf zo groot zijn dat het vlak plaatselijk scheurt en men krijgt een bodemloos zwart gat.

Mijn vraag is nu: Waar gaat de massa , die er invalt naartoe? Gaat alle informatie, die in het voorwerp zat verloren (Ik wil hier mee zeggen wordt alles grijs)? Is een zwart gat misschien een toegangspoort tot andere dimensies?
De massa gaat gewoon naar het middelpunt toe, naar de singulariteit dus.

Aangezien het oneindig veel tijd kost om van buiten de event-horizon naar binnen te gaan, en omgekeerd ook, kan je geen informatie tussen het inwendige en het uitwendige van de event-horizon uitwisselen. Je zou het inwendige en het uitwendige dus als twee aparte werelden kunnen beschouwen. Daar komen ook al die verhalen over wormholes en dergelijke vandaan.

P.S zeg alsjeblieft nooit meer 'andere dimensies' dat is namelijk belachelijke science-fiction taal. Zeg gewoon 'andere werelden'.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Scheur In Het Ruimteweefsel

Math-E-Mad-X schreef:
De massa gaat gewoon naar het middelpunt toe, naar de singulariteit dus.
Die singulariteit zou dus de bodem zijn van een bodemloze put en is daarnaast volgens de theorie een punt, dus zonder afmetingen. Als ik het goed begrijp vergaat al de massa die in een zwart gat valt tot niets en toch heeft het een grote massa. We weten bv. bijna zeker dat de kern van ons melkwegstelsel een zwart gat bevat met zeer grote massa.
Aangezien het oneindig veel tijd kost om van buiten de event-horizon naar binnen te gaan, en omgekeerd ook, kan je geen informatie tussen het inwendige en het uitwendige van de event-horizon uitwisselen. Je zou het inwendige en het uitwendige dus als twee aparte werelden kunnen beschouwen. Daar komen ook al die verhalen over wormholes en dergelijke vandaan.
Dat is wel voor een waarnemer buiten de event-horizon, voor een waarnemer binnen de event-horizon staat de tijd zeker niet stil.

Met je P.S. ben ik het eens.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Scheur In Het Ruimteweefsel

Ik denk niet aan singulariteiten en heb dus geen probleem er mee.....

Ik denk eerder aan andere zaken zoals quantum-waves.

Zoek op het internet maar bij namen van bekende natuurkundigen, lees hun PDF's.

Wel eens van instantonen gehoord?

Ge komt dan van alles tegen.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Scheur In Het Ruimteweefsel

Die singulariteit zou dus de bodem zijn van een bodemloze put en is daarnaast volgens de theorie een punt, dus zonder afmetingen. Als ik het goed begrijp vergaat al de massa die in een zwart gat valt tot niets en toch heeft het een grote massa. We weten bv. bijna zeker dat de kern van ons melkwegstelsel een zwart gat bevat met zeer grote massa.
Nee, de massa 'vergaat' niet. de massa wordt samengeperst tot een punt. En dat plaatje van die bodemloze put moet je niet al te serieus nemen. Zo'n plaatje is alleen bedoeld om aan te geven dat als je eenmaal binnenin bent je niet meer terug kan (want de helling van de wand van de put is oneindig groot geworden). Ik denk dat je niet alleen de singulariteit maar de gehele binnenkant van de event-horizon dus als de 'oneindig diepe bodem' van de put moet beschouwen.
Dat is wel voor een waarnemer buiten de event-horizon, voor een waarnemer binnen de event-horizon staat de tijd zeker niet stil.
Ik zeg ook niet dat de tijd binnenin stil staat, ik zeg dat het oneindig lang duurt om informatie van de buiten naar binnen te sturen en andersom ook.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Scheur In Het Ruimteweefsel

Math-E-Mad-X schreef:
Ik zeg ook niet dat de tijd binnenin stil staat, ik zeg dat het oneindig lang duurt om informatie van de buiten naar binnen te sturen en andersom ook.
Ik meen dit afhankelijk is van de waarnemer, binnen of buiten de event-horizon. We weten trouwens sedert Hawking dat een zwart gat verdampt(hoe kleiner hoe rapper) en dat duurt toch niet oneindig lang.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 130

Re: Scheur In Het Ruimteweefsel

Het verdampt, maar daarbij komt er geen informatie vij vanuit het zwart gat. Alles wat vrijkomt bezit geen informatie over zijn afkomst, geen informatie dus. (dunkt me :-) )

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Scheur In Het Ruimteweefsel

Ik meen dit afhankelijk is van de waarnemer, binnen of buiten de event-horizon.
klopt, als jij in het zwarte gat valt duurt het voor een waarnemer die buiten blijft oneindig lang voor dat jij voorbij de horizon bent maar voor jou gaat er slechts eindig veel tijd voorbij. Maar dit wil dus zeggen dat mensen die buiten de horizon blijven nooit kunnen communiceren met de wereld binnenin. En andersom... tegen de tijd dat je binnen de horizon bent zal er voor eventuele waarnemers binnenin de horizon ook oneindig veel tijd voorbijgegaan zijn.

Vandaar dat je de wereld binnen en de wereld buiten als twee 'paralelle' van elkaar gescheiden werelden kunt beschouwen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 8

Re: Scheur In Het Ruimteweefsel

kotje schreef:Veelal wordt een zwart gat voorgesteld als een scheur in het ruimteweefsel (ruimtetijd 4-dimensionaal).

Om de 4-dimensionale ruimtetijd voor te stellen(kunnen we niet) maakt men veelal gebruik v.e. opgespannen 2-dimensionaal elastisch vlak. Als men er een massa oplegt dan krijgt men indeukingen en zo stelt men gekromde ruimtetijd voor. De indeuking is dus te groter naarmate de massa groter is.

De massa kan zelf zo groot zijn dat het vlak plaatselijk scheurt en men krijgt een bodemloos zwart gat.

Mijn vraag is nu: Waar gaat de massa , die er invalt naartoe? Gaat alle informatie, die in het voorwerp zat verloren (Ik wil hier mee zeggen wordt alles grijs)? Is een zwart gat misschien een toegangspoort tot andere dimensies?
Massa is te vertallen in informatie atomen protonen enz. Elk daarvan voert een taak uit. Als deze massa(info) richting een ander imaterieel(info)'zwart gat"gaat krijg je informatie stromen die vertaald worden in een taak. De massa verdwijnt maar de info van die massa verdwijnt naar een ander dimensie. bovendien kan die verdwenen massa het krachtveld versterken of juist instabieler maken. Je moet het zo zien als je de radio aanzet op 3fm zenden die andere stations nog uit alleen jij kunt zo niet ontvangen je zit in de dimensie van 3fm. Het zwarte gaat is een poort die informatie vergaart.

Reageer