Springen naar inhoud

Vraag Over Cirkelbeweging

• Log in om te kunnen reageren

Herman Bastiaans

Herman Bastiaans

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2007 - 13:16

Hallo forumleden. Ik hoop dat jullie hier wat ideeen over hebben.
Kun je met behulp van een motor met constant vermogen een massa m in een cirkelbaan met straal R en baansnelheid v krijgen en hoe groot moet dat vermogen dan zijn. Massa bijvoorbeeld in de vorm van een schijf op een gladde horizontale plaat met verwaarloosbare wrijving en zonder luchtweerstand, motor bv met straalaandrijving.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 maart 2007 - 16:06

Hallo forumleden. Ik hoop dat jullie hier wat ideeen over hebben.
Kun je met behulp van een motor met constant vermogen een massa m in een cirkelbaan waaromheen?? met straal R en baansnelheid v krijgen en hoe groot moet dat vermogen dan zijn. Massa bijvoorbeeld in de vorm van een schijf op een gladde horizontale plaat geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen met verwaarloosbare wrijving en zonder luchtweerstand, motor bv met straalaandrijving.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2007 - 16:23

Geen wrijving en luchtwrijving. Dat ding zou dan bij de minste snelheid al uit de bocht vliegen. Of bedoel je ronddraaien aan een touw of zoiets?
Het vermogen P = dW/dt, de enige kracht die hier arbeid levert is de middelpuntsvliedendekracht: mv≤/r (wrijvingskrachten vallen weg, en zwaartekracht ook, omdat die voor wrijving zorgt).
W = :) Fds

Veranderd door Rov, 16 maart 2007 - 16:26

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures