Springen naar inhoud

Maximale Warmte Uit Bewegingsenergie


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Tldrl

    Tldrl


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2007 - 16:52

Hallo,

Wij als 2 hogeschoolstudenten hebben een vraag over de overdracht van bewegingsenergie naar warmte.

We zullen het probleem aan de hand van de volgende opstelling proberen uit te leggen.

Geplaatste afbeelding

Het groene onderdeel is een gewicht die met een Fz op de blauwe vloeistof druk.
Wat erg belangrijk is, is dat dit gewicht en daarmee de input energie altijd hetzelfde blijft.

Nu word de vloeistof aan de rechterkant door een kleinere opening geforceerd. Dit gebeurt bij hele hoge snelheden en daarmee word ook wrijving en hoogstwaarschijnklijke turbulentie gecreerd (Reynolds > 3100). De wrijvings warmte als gevolg van dit proces wordt in de meeste gevallen als negatief gezien. In ons project is het juist de bedoeling dat er met dezelfde energie zoveel mogelijk bewegingsenergie wordt omgezet naar warmte.

Dit alles vindt plaats binnen een gesloten systeem, en alle warmte die wordt geproduceerd binnen het systeem, of dat nu lagering, turbulentie of enige andere vorm van wrijving is, komt alleen maar ten goede van het resultaat.

Nu wil dat de wet van behoud van energie aangeeft dat er nergens energie verloren kan gaan nog gecreerd kan worden.

Als nu in theorie de ondestaande opstelling minder warmte geeft doordat de vloeistof minder snel stroomt en ook geen turbulentie optreed.

Geplaatste afbeelding

Vragen:

1. Waar is dan deze verloren energie?

2. Wat zijn de gevolgen van een andere vloeistof met een andere viscositeit

3. Word bij het principe van een waterrem de Kinetische energie van de motor nu voor 100% omgezet in warmte? (http://www.wetenscha...showtopic=17078)

Mischien is het een beetje een vage/domme vraag , maar we zijn altijd bereid het verder toe te lichten.


Alvast vriendelijk bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 maart 2007 - 17:53

De vraagstelling is inderdaad niet echt duidelijk en het nut van het tweede plaatje ook niet.

1) zo te zien zit er een (lucht?)ruimte tussen het groene gewicht en de blauwe vloeistof. Wanneer het gewicht daalt (zijn potentiele energie vermindert) daalt de vloeistofspiegel links maar stijgt rechts. Indien de diameters links en rechts gelijk zijn verandert de potentiele energie van de vloeistof niet maar de druk in de luchtruimte verandert wel, neemt toe met een delta gelijk aan het vloeistof verschil rechts en links. Met andere woorden: een deel van de energie (daling van de potentiele energie van het gewicht) gaat zitten in het comprimeren van deze lucht. De rest van de energie warmt de vloeistof en de buis op.

2) een andere viscositeit leidt tot een andere verhouding van dat deel van de energie die gaat zitten in de luchtcompressie, versus het deel dat de vloeistof en de buis opwarmt door stroming.

3) ja (maar spreek liever van asvermogen dan van kinetische energie)
Hydrogen economy is a Hype.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures