Kangoeroewedstrijd

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 26

Kangoeroewedstrijd

Ik heb net vanmiddag de wiskunde kagoeroewedstrijd gedaan en ik zat nog met een paar vragen. Pietlullig als ik ben, wil ik graag achter de antwoorden komen.

Vraag 17: Een aantal leerlingen heeft geprobeerd een opgave op te lossen. Na afloop bleek dat het aantal jongens dat de opgave heeft opgelost gelijk is aan het aantal meisjes dat de opgave niet heeft opgelost. Het aantal meisjes is ??? het aantal leerlingen dat de opgave heeft opgelost. Wat staat er onder '???'?
  1. half zo groot als
  2. even groot als
  3. anderhalf zo groot als
  4. twee keer zo groot als
  5. drie keer zo groot als
Overigens, voor de mensen die mee hebben gedaan, dit waren mijn antwoorden op wizPROF niveau(W=weet ik niet).
  1. B
  2. C
  3. D
  4. A
  5. D
  6. A
  7. C
  8. B
  9. B
  10. E
  11. D
  12. C
  13. B
  14. E
  15. D
  16. E
  17. W
  18. B
  19. D
  20. B
  21. E
  22. C
  23. B
  24. E
  25. E
  26. B
  27. C
  28. E
  29. C
  30. C
Vragen of opmerkingen?
''Religion is the worship by man of a creator for bestowing his existence. But, man is nothing but the product of nature; so this gratitude is misdirected. If nature is so admirably able to control everything then we need no foreign agent.‘’ (de Sade)

Berichten: 142

Re: Kangoeroewedstrijd

Ben01 schreef:Ik heb net vanmiddag de wiskunde kagoeroewedstrijd gedaan en ik zat nog met een paar vragen. Pietlullig als ik ben, wil ik graag achter de antwoorden komen.

Vraag 17: Een aantal leerlingen heeft geprobeerd een opgave op te lossen. Na afloop bleek dat het aantal jongens dat de opgave heeft opgelost gelijk is aan het aantal meisjes dat de opgave niet heeft opgelost. Het aantal meisjes is ??? het aantal leerlingen dat de opgave heeft opgelost. Wat staat er onder '???'?
  1. half zo groot als
  2. even groot als
  3. anderhalf zo groot als
  4. twee keer zo groot als
  5. drie keer zo groot als
probeer eens met een voorbeeld:

aantal jongens = 4 (waarvan 3 de juiste oplossing hebben)

aantal meisjes = 4(waarvan 1 de juiste oplossing heeft)

weet je nu het antwoord?
Don't try the above at home!

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Kangoeroewedstrijd

Boulemans schreef:probeer eens met een voorbeeld:

aantal jongens = 4 (waarvan 3 de juiste oplossing hebben)

aantal meisjes = 4(waarvan 1 de juiste oplossing heeft)

weet je nu het antwoord?
Jammer genoeg niet, want het volgende kan net zo makkelijk bij jouw voorbeeld:

jongens = 4 (waarvan 3 de juiste oplossing hebben)

meisjes = 8 (waarvan 5 de juiste oplossing hebben)

Bij jou hebben 25% v/d meisjes het opgelost, bij mij 62,5%.
''Religion is the worship by man of a creator for bestowing his existence. But, man is nothing but the product of nature; so this gratitude is misdirected. If nature is so admirably able to control everything then we need no foreign agent.‘’ (de Sade)

Berichten: 33

Re: Kangoeroewedstrijd

Ik had die ook vandaag, dit waren mijn antwoorden:

1 B

2 C

3 D

4 A

5 C

6 A

7 C

8 B

9 C

10 Niet ingevuld

11 D

12 A

13 Niet ingevuld

14 Niet ingevuld

15 E

16 D

17 Niet ingevuld

18 B

19 D

20 E

21 A

22 C

23 Niet ingevuld

24 Niet ingevuld

25 Niet ingevuld

26 Niet ingevuld

27 E

28 D

29 Niet ingevuld

30 D

Maar ik ben héél slecht in die Kangoeroe, dus ga maar niet vergelijken :)

Berichten: 481

Re: Kangoeroewedstrijd

Ben01 schreef:Jammer genoeg niet, want het volgende kan net zo makkelijk bij jouw voorbeeld:

jongens = 4 (waarvan 3 de juiste oplossing hebben)

meisjes = 8 (waarvan 5 de juiste oplossing hebben)

Bij jou hebben 25% v/d meisjes het opgelost, bij mij 62,5%.
Hoi

Ik had vandaag een repetitie, dus kon helaas niet meedoen aan de kangoeroe...

Nvm, over de meisjes/jongens gedoe:

Zoals bij elk wiskundig raadsel, pakt men paper&pencil..

Maak vier groepen: JongensOpg(A), MeisjesOpg(B), JongensNietOpg©, MeisjesNietopg(D)

Verder: Meidentotaal= B+D en Jongenstotaal=A+C

en je weet dat A=D.

Ga ervanuit dat er evenveel jongens als meisjes zijn, en dat bijv. 20 jongens het heeft opgelost. ALs we zeggen dat er zowel van meisjes als jongens 100 zijn ( dus 200 totaal), betekent het dat 80 meisjes het ook hebben opgelost. We komen op 100. :)

Zo moeilijk ook weer niet toch?
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Kangoeroewedstrijd

Heezen schreef:Maak vier groepen: JongensOpg(A), MeisjesOpg(B), JongensNietOpg©, MeisjesNietopg(D)

Verder: Meidentotaal= B+D en Jongenstotaal=A+C

en je weet dat A=D.
Dit had ik inderdaad gedaan, maar ik kwam toen niet meer verder.
Heezen schreef:Ga ervanuit dat er evenveel jongens als meisjes zijn, en dat bijv. 20 jongens het heeft opgelost. ALs we zeggen dat er zowel van meisjes als jongens 100 zijn ( dus 200 totaal), betekent het dat 80 meisjes het ook hebben opgelost. We komen op 100. :)

Zo moeilijk ook weer niet toch?
Je antwoord is dus dat het aantal meisjes is even groot als het aantal leerlingen die het heeft opgelost. Nu zie ik het ja. Aangezien we niet weten of er evenveel jongens als meisjes zijn, en we ervan uitgaan dat er 20 jongens waren die het hebben opgelost, zijn er x-20 meisjes die het opgelost hebben, waarvan x het aantal meisjes is die mee deed. altijd hebben dus (x-20)+20 mensen het goed. Dit is gelijk aan x, het aantal mensen dat mee deed. Nog algemener: Er zijn y jongens die het hebben opgelost. x-y meisjes hebben de opgave opgelost, waarvan x het aantal meisjes is die mee deden. Totaal hebben (x-y)+y mensen het opgelost. Dit is weer x, dus het antwoord is B. Dank je wel.
''Religion is the worship by man of a creator for bestowing his existence. But, man is nothing but the product of nature; so this gratitude is misdirected. If nature is so admirably able to control everything then we need no foreign agent.‘’ (de Sade)

Berichten: 481

Re: Kangoeroewedstrijd

ik vind het makkelijker door eerst ''echt'' getalletjes in te vullen, vervolgens algemeniseren dmv lettertjes;)
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Reageer