Bevriezen van bier

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 90

Bevriezen van bier

Ik heb zonet een filmpje gezien op youtube dat te maken heeft met het bevriezen van bier.

http://www.youtube.com/watch?v=SfkHS_58yvs

Mijn vraag is hoe kan ik dat doen?

Als ik fanta of cola invries bevriest het ook, het blijft niet vloeibaar.

Ik weet dat het te maken heeft met het vriespunt van koolzuur van bier ofzo..

Kan iemand meer uitleg geven?

Berichten: 142

Re: Bevriezen van bier

Het heeft waarschijnlijk eerder te maken met de druk etc in de fles, en niet zo echt met moderne natuurkunde...
Don't try the above at home!

Berichten: 90

Re: Bevriezen van bier

Ik verwacht nog altijd een antwoord aub.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bevriezen van bier

Het komt er op aan je bier te onderkoelen, dwz onder de stollingstemperatuur te brengen, maar zodanig dat zich nog geen (ijs)kristallen gaan vormen. Ook heb je nodig een zeer goed gefilterde vloeistof (zonder stofjes of wat ook) en een houder zonder krasjes e.d.

Eenmaal onderkoeld is een beginnetje van een kristallisatiekern genoeg om in één klap heel de fles vloeistof in ijs om te toveren. Een koolzuurbelletje is hiervoor voldoende, soms komt het alleen door een fysieke schok al zover dt zich een kristallisatiekern vormt.

Zeldzaam verschijnsel? Nou nee. Dit is exact het proces dat die bloedlinke ijzelvorming veroorzaakt. Onderkoelde regen die op het moment dat het iets raakt (wegdek, boomtak) in één klap in ijs verandert.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 90

Re: Bevriezen van bier

Jan van de Velde schreef:Het komt er op aan je bier te onderkoelen, dwz onder de stollingstemperatuur te brengen, maar zodanig dat zich nog geen (ijs)kristallen gaan vormen. Ook heb je nodig een zeer goed gefilterde vloeistof (zonder stofjes of wat ook) en een houder zonder krasjes e.d.

Eenmaal onderkoeld is een beginnetje van een kristallisatiekern genoeg om in één klap heel de fles vloeistof in ijs om te toveren. Een koolzuurbelletje is hiervoor voldoende, soms komt het alleen door een fysieke schok al zover dt zich een kristallisatiekern vormt.

Zeldzaam verschijnsel? Nou nee. Dit is exact het proces dat die bloedlinke ijzelvorming veroorzaakt. Onderkoelde regen die op het moment dat het iets raakt (wegdek, boomtak) in één klap in ijs verandert.
Hoe doe ik het dan thuis?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bevriezen van bier

Afbeelding Afbeelding

Leg een paar flesjes bier in de vriezer. Beste temperaturen zou ik niet durven voorspellen. Doe een en ander wél in ruime plastic zakken, want de kans dat er in de vriezer een flesje barst is zeker aanwezig, en dat is echt een vieze bende (net of er iemand in je vriezer gepiest heeft). Haal na enige tijd (onvoorspelbaar hoe lang, ervaring leert)) een onbevroren flesje heel omzichtig uit de vriezer en geef er boven de gootsteen een klein tikje met een theelepeltje tegen.

Wel zonde van het bier vind ik eigenlijk..... :wink:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 90

Re: Bevriezen van bier

Jan van de Velde schreef:Afbeelding Afbeelding

Leg een paar flesjes bier in de vriezer. Beste temperaturen zou ik niet durven voorspellen. Doe een en ander wél in ruime plastic zakken, want de kans dat er in de vriezer een flesje barst is zeker aanwezig, en dat is echt een vieze bende (net of er iemand in je vriezer gepiest heeft). Haal na enige tijd (onvoorspelbaar hoe lang, ervaring leert)) een onbevroren flesje heel omzichtig uit de vriezer en geef er boven de gootsteen een klein tikje met een theelepeltje tegen.

Wel zonde van het bier vind ik eigenlijk..... :wink:
Bedankt voor de reply :)

Maar ik drink geen alcohol :)

ik denk dat het bij cola ook wel zal gaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Bevriezen van bier

Men heeft ook zo'n zakjes met een vloeistof in, maar in plaats van koud te zijn, worden ze warm. Het leek helemaal op dat bier maar dan in een zakje.

Door met een metalen plaatje te klikken in de vloeistof ontstaan ook kristallen die warm zijn.

Is dit hetzelfde? maar dan van een vaste stof die gesmolten is door te koken en zo onderkoeld, vloeibaar gehouden?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bevriezen van bier

In principe vergelijkbaar, maar niet helemaal hetzelfde. In het geval van een hotpack gaat het om een oververzadigde oplossing van een zout in water.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...otpack&st=0
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer