[scheikunde] bereiding 1-broombutaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

[scheikunde] bereiding 1-broombutaan

Voor practicum scheikunde hebben we 1-broombutaan bereid. Er is een vraag dat ik niet helemaal goed begrijp. Dit is de opgave met de vraag erbij:

Dompel de erlenmeyer (KBr + water) in het bekerglas met ijs en voeg met kleine hoeveelheden 25 ml geconcentreerd zwavelzuur toe, terwijl je de erlenmeyer zachtjes ronddraait in het koud waterbad.

Vraag: Welke stof kristalliseert? Schrijf de ionvergelijking. Er onstaat tevens ook een witte nevel. Welke stof is dit? Schrijf de ionvergelijking.

Ik denk dat kaliumbromide gekristalliseerd wordt. Maar die witte nevel, dat snap ik niet goed. Kan iemand een beetj helpen of een tip geven?
At one point in your life, you have the things you want the most or the reasons why you don't.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] bereiding 1-broombutaan

Ik denk niet dat KBr kristalliseert want dat zou immers het hele doel van de proef teniet doen. Bovendien ontstaat er een witte nevel dus blijkbaar wordt er een gas gegenereerd door een reactie.

Ik weet ook niet zeker wat er wel gebeurt, maar als ik zou moeten gokken denk ik dat er wat KBrO (of mischien zelfs ook wat KBrO2 of KBrO3 of KBrO4) neerslaat door oxidatie van een deel van het Br- door het geconcentreerde zwavelzuur, wat dan gereduceerd wordt to SO2 wat die witte nevel geeft.

De beide ionvergelijkingen van de beide halfreacties zou je dan nu zelf moeten kunnen opschrijven.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] bereiding 1-broombutaan

Het is er hier omtedoen dat je HBr insitu creërt, de neerslag die gevormd wordt is K2SO4

2KBr + H2SO4 ---> 2HBr + K2SO4

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] bereiding 1-broombutaan

Ja, natuurlijk, dat is de hoofdreactie.

Maar is K2SO4 zo slecht oplosbaar dat het neerslaat?

Of is er toch ook een bij-reactie die wat neerslag veroorzaakt, zoals ik dacht?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] bereiding 1-broombutaan

Ik wou nog wat weten over de bereiding van broombutaan.

Wanneer we voor de 2de keer zwavelzuur toevoegen (nadat we butanol hebben toegevoegd). Welke reactie treed er dan op?

We zitten met HBr en butanol en dan nog eens zwavelzuur. In een verdere stap moeten we verwarmen zonder de dampen te laten ontsnappen. Is die verwarmen om de reactie tussen butanol en HBr te laten gebeuren of is deze al gebeurt bij het toevoegen van de butanol? En wat gebeurt er met zwavelzuur?

Eerst hebben we dus een oplossing met enkel HBr waar we butanol bij doen en daarna zwavelzuur en nog later verwarmen we alles.

Reageer