Springen naar inhoud

Herkomst van kennis

• Log in om te kunnen reageren

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2005 - 18:47

Geruime tijd loop ik met de vraag vanwaar hebben wij onze kennis.

Kennis wordt aangeleerd en wordt doorgegeven uit handen van voorgaande generaties, hetzij schriftelijk, hetzij mondeling.

De filosofie tracht in eigen termologie aan te geven hoe kennis tot stand komt en de verklaring over die kennis. Zo wordt ervaring genoemd die zou kunnen verklaren hoe kennis ontstaat, maar dat verklaard niet alles. Want hoe en waarom ontstaat ervaring, wat is de diepgaande verklaring voor dit alles, dat op zijn of haar beurt kennis schept.

Ik zou graag hier meer over willen weten, kan iemand mij meer diepgang geven en eventueel bronnen leveren.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kromme Geit

Kromme Geit

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 januari 2007 - 23:47

Interactie tussen bewustzijn, geweten en karma.

Kennis wordt aangeleerd en wordt doorgegeven uit handen van voorgaande generaties, hetzij schriftelijk, hetzij mondeling.

De filosofie tracht in eigen termologie aan te geven hoe kennis tot stand komt en de verklaring over die kennis. Zo wordt ervaring genoemd die zou kunnen verklaren hoe kennis ontstaat, maar dat verklaard niet alles. Want hoe en waarom ontstaat ervaring, wat is de diepgaande verklaring voor dit alles, dat op zijn of haar beurt kennis schept.

Ik zou graag hier meer over willen weten, kan iemand mij meer diepgang geven en eventueel bronnen leveren.

En die interactie wordt in de chaostheorie ook wel Intuďtie Trainen genoemd.
<!--QuoteBegin-Tolstoj+--><div class='quotetop'>QUOTE(Tolstoj)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ik weet dat de meeste mensen, inclusief degenen die zich thuisvoelen bij de meest ingewikkelde vraagstukken, zelden ook maar de eenvoudigste en meest voor de hand liggende waarheid kunnen accepteren <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2007 - 10:06

Hoe en waarom onstaat ervaring vraagt A.H (al een hele tijd geleden overigens - en het was volgens mij niemand duidelijk wat hij daar nu mee bedoelde - vandaar dat er geen antwoorden waren).
Ik weet nog steeds niet of ik je nu gewoon als een spammer moet beschouwen of iemand die daadwerkelijk probeert iets over te brengen. Je doet je regelmatig af met het aanhalen van teksten van andere fora, wat ik nogal makkelijk vind. Zeg nu eens in je eigen woorden wat je wilt zeggen, en beargumenteer dat. Ik snap al niet waarom je een tekst aanhaalt waarin de samenhang tussen intuitie, geweten en bewustzijn "duidelijk" (ahum, duidelijk?) wordt gemaakt, en zelf heb je het dan ineens over "karma" ipv intuitie als onderdeel van de drie interacterende componenten. Ik begin het donkerbruine vermoeden te krijgen dat je bewust vaag blijft uit angst e.e.a te moeten beargumenteren, verantwoorden. Prove me wrong! Leg uit waarom de interactie tussen intuitie, geweten en bewustzijn het hoe en waarom van het onstaan van ervaring verklaart.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Kromme Geit

Kromme Geit

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 januari 2007 - 14:22

Hoe en waarom onstaat ervaring vraagt A.H (al een hele tijd geleden overigens - en het was volgens mij niemand duidelijk wat hij daar nu mee bedoelde - vandaar dat er geen antwoorden waren).

wat jij NU doet en denkt is toch ook afhankelijk van jouw ervaringen in het verleden en je verwachtingen van de toekomst. Snap niet dat dit zo moeilijk is.

Ik weet nog steeds niet of ik je nu gewoon als een spammer moet beschouwen of iemand die daadwerkelijk probeert iets over te brengen.

Is toch niet zo moeilijk. Je vergelijkt mij gewoon met de anderen hier en bekijkt dan wie de origineelste bijdrages heeft. Zeg maar die je 'ziel' kietelt.

Al denk ik dat op dit forum het begrip 'ziel' waarschijnlijk niet als wetenschappelijk wordt gezien.

Je doet je regelmatig af met het aanhalen van teksten van andere fora, wat ik nogal makkelijk vind. Zeg nu eens in je eigen woorden wat je wilt zeggen, en beargumenteer dat. Ik snap al niet waarom je een tekst aanhaalt waarin de samenhang tussen intuitie, geweten en bewustzijn  "duidelijk" (ahum, duidelijk?) wordt gemaakt, en zelf heb je het dan ineens over "karma" ipv intuitie als onderdeel van de drie interacterende componenten. Ik begin het donkerbruine vermoeden te krijgen dat je bewust vaag blijft uit angst e.e.a te moeten beargumenteren, verantwoorden. Prove me wrong! Leg uit waarom de interactie tussen intuitie, geweten en bewustzijn het hoe en waarom van het onstaan van ervaring verklaart.

Ik zou niet weten hoe ik het anders moet verwoorden.
En jullie blijkbaar ook niet,
want ik ben na ongeveer een jaar de eerste die iets aandurft!
<!--QuoteBegin-Tolstoj+--><div class='quotetop'>QUOTE(Tolstoj)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ik weet dat de meeste mensen, inclusief degenen die zich thuisvoelen bij de meest ingewikkelde vraagstukken, zelden ook maar de eenvoudigste en meest voor de hand liggende waarheid kunnen accepteren <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2007 - 15:03

wat jij NU doet en denkt is toch ook afhankelijk van jouw ervaringen in het verleden en je verwachtingen van de toekomst. Snap niet dat dit zo moeilijk is.

Ja, een waarheid als een koe. Maar wat heeft dat te maken met het HOE en WAAROM van het onstaan van ervaring? Hoe onstaat ervaring? Waarom ontstaat ervaring?

Ik weet nog steeds niet of ik je nu gewoon als een spammer moet beschouwen of iemand die daadwerkelijk probeert iets over te brengen.

Is toch niet zo moeilijk. Je vergelijkt mij gewoon met de anderen hier en bekijkt dan wie de origineelste bijdrages heeft. Zeg maar die je 'ziel' kietelt.

Al denk ik dat op dit forum het begrip 'ziel' waarschijnlijk niet als wetenschappelijk wordt gezien.

:) We voeren hier geen originaliteitswedstrijden. We proberen inhoudelijk te discussieren.

Ik zou niet weten hoe ik het anders moet verwoorden.  
En jullie blijkbaar ook niet,  
want ik ben na ongeveer een jaar de eerste die iets aandurft!

Is dat niet een beetje de feiten verdraaien? Er kwam geen antwoord omdat de vraag niet duidelijk was. Blijkbaar heb jij de vraag wel begrepen. Maar jouw antwoord is me niet duidelijk. Dus nogmaals: zou je willen uitleggen waarom de interactie tussen intuitie, geweten en bewustzijn het hoe en waarom van het onstaan van ervaring verklaart? Waarbij ervaring door topicstarter werd genoemd als onderdeel van het totstandkomen van kennis zoals die binnen de filosofie wordt beschreven.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2007 - 15:08

Ja, een waarheid als een koe. Maar wat heeft dat te maken met het HOE en WAAROM van het onstaan van ervaring? Hoe onstaat ervaring? Waarom ontstaat ervaring?

hoe is makkelijk: door te ervaren. maar moet er een waarom zijn? zie niet waarom :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2007 - 15:12

hoe is makkelijk: door te ervaren. maar moet er een waarom zijn? zie niet waarom :)

Ja uiteraard, maar zou A.H. het zo eenvoudig bedoeld hebben?

Kijk, ik begrijp A.H.'s vraag nog steeds niet denk ik. Maar K.G. zegt hem wel te begrijpen. En hij (zij?) zegt een antwoord te hebben dat ik dus ook niet begrijp. Dus vandaar dat ik even doorvroeg.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2007 - 15:29

Ja uiteraard, maar zou A.H. het zo eenvoudig bedoeld hebben?

geen idee, ik snap niet of het uberhaupt ingewikkelder kan of nodig is.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Apuleius

Apuleius

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2007 - 16:50

Kennis,is een evolutionair fenomeen,zoiets als taal.

De kennis van het NU,is het cumulatief,van al eerder opgedane kennis,namelijk die van onze voorouders ( in de ruimste zin van het woord ),alles dat vňňr ons kennis op heeft gedaan.

Appie............

Kromme Geit

Kromme Geit

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 januari 2007 - 01:03

Maar jouw antwoord is me niet duidelijk. Dus nogmaals: zou je willen uitleggen waarom de interactie tussen intuitie, geweten en bewustzijn het hoe en waarom van het onstaan van ervaring verklaart? Waarbij ervaring door topicstarter werd genoemd als onderdeel van het totstandkomen van kennis zoals die binnen de filosofie wordt beschreven.

Dan moet je eerst worden ingewijd hoe je 'begrippen' en 'variabelen' volgens de chaostheorie moet definieren.

Mijn ervaring is dat ik het de meeste (met gezond verstand) in een uurtje kan uitleggen.

Maar dan moet je mij wel de kans geven!

Al kun je ook gewoon een cursus bij een gerenomeerd instituut volgen:

Universiteit Utrecht - USBO - ChaostaalHome · Executive Programma's · Management & Organisatie Chaostaal. Chaostaal. Voor wie · Doel · Opzet programma · Duur, start en kosten · Meer weten ...
www.usg.uu.nl/index.cfm/site/USBO/pageid/1521BC11-E081-2E3C-905F62C1948DBBFC/index.cfm - 27k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures