Dihybride kruisingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Dihybride kruisingen

Ik heb een vraag die ik niet snap:

Een bepaalde plantensoort heeft drie allelen voor de bloemkleur:

de dominante allelen Er voor rood en Eb voor blauw en het recessieve allel e voor wit. Een plant met het genotype ErEb heeft paarse bloemen. Er zijn bij deze plantensoort twee allelen voor de bloemgrotte: het dominante allel G voor grote bloemen en het recessieve allel g voor kleine bloemen. Een kruising van twee individuen van deze soort levert talrijke nakomelingschap op met acht verschillende fenotypen; 75%van de nakomelingschap is grootbloemig. Wat zijn de fenotypen van de met elkaar gekruiste individuen?

Ik hoop dat iemand dit kan uitleggen!

Berichten: 3

Re: Dihybride kruisingen

Ik denk dat het zo zit:

Aangezien 75% van de nakomelingen grootbloemig zijn, en G het dominante allel is, kan je er al zeker van zijn dat beide parentale genotypes heterozygoot zijn (Gg). Beide 'ouders' hebben dus heterozygote grote bloemen. Nu de kleur nog ...

Er wordt gezegd dat er talrijke nakomelingen zijn met 8 verschillende fenotypen. ALs je de mogelijke fenotypen afgaat, zie je dat er maar acht zijn, namelijk:

Groot en Paars

Groot en Rood

Groot en Blauw

Groot en Wit

Klein en Paars

Klein en Rood

Klein en blauw

Klein en Wit

We weten dus zeker dat er witte nakomelingen zijn, en aangezien we voor een witte kleur 2 recessieve allelen nodig hebben, weten we zeker dat beide ouders elk 1 recessief kleur-allel hebben. Aangezien we ook paarse bloemen hebben bij de nakomelingen (deze kunnen slechts voortkomen uit een dominant allel voor rood en blauw) weten we dus ook zeker dat 1 ouders een dominant blauw allel en de andere ouder een dominant rood allel heeft.

Als we dit allemaal tesamen smijten komen we voor de ouders uit:

EreGg en EbeGg, ofwel (fenotypisch) Groot en Rood & Groot en Blauw

Reageer