Met teruglegging; dozen en ballen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 76

Met teruglegging; dozen en ballen

hoi, ik zit een beetje vast bij de volgende vraag

Een doos met 4 witte en 8 zwarte bollen en een doos met 7 witte en 2 zwarte bollen.

Men trekt een witte bol en legt hem terug in dezelfde doos.

UIt dezelfde doos trekt men opnieuw.

Wat is de kans op weer wit??

nouja, zo van die vraagjes met teruglegging zijn nieuw voor mij. Ik kan wel berekenen,

wat de kans is op een witte bol.. maar niet hoe je dit doet zonder teruglegging en uit dezelfde doos.

Iemand die kan hulp bieden?

dank je

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Met teruglegging; dozen en ballen

De kans op de eerste keer een witte in doos 1 is 12 boven 4. Voor 2x een witte, is het (12 boven 4)2
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Met teruglegging; dozen en ballen

PdeJong, je verwart nrc (aantal mogelijkheden (volgorde belangrijk) met kans)

Doos 1: 4 W & 8 Z

Doos 2: 7 W & 2 Z
\(P(W \ D_1)=\frac{1}{3}\)
\(P(W \ D_2)=\frac{7}{9}\)
\(\frac{1}{3} \cdot \frac{1}{3} + \frac{7}{9} \cdot \frac{7}{9}\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 76

Re: Met teruglegging; dozen en ballen

ah ok, dank je Morzon, maar moeten die 2 termen dan niet allebei nog eens maal 1/2 ? omdat je een kans hebt van 1 op 2 dat je die doos neemt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Met teruglegging; dozen en ballen

PdeJong, je verwart nrc (aantal mogelijkheden (volgorde belangrijk) met kans)
Inderdaad... Nu ben ik opeens heel blij dat dat niet op het CE wiskunde B1,2 komt [rr]
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Met teruglegging; dozen en ballen

mathieu_vd schreef:hoi, ik zit een beetje vast bij de volgende vraag

Een doos met 4 witte en 8 zwarte bollen en een doos met 7 witte en 2 zwarte bollen.

Men trekt een witte bol en legt hem terug in dezelfde doos.

UIt dezelfde doos trekt men opnieuw.

Wat is de kans op weer wit??

nouja, zo van die vraagjes met teruglegging zijn nieuw voor mij. Ik kan wel berekenen,

wat de kans is op een witte bol.. maar niet hoe je dit doet zonder teruglegging en uit dezelfde doos.

Iemand die kan hulp bieden?

dank je
Ik meen dat je, je vraag veel beter zult moeten formuleren om een ondubbelzinnig antwoord mogelijk te maken.

Bv. kiest men eerst random een doos vooraleer een witte bal te trekken.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 76

Re: Met teruglegging; dozen en ballen

zo wordt deze vraag spijtig genoeg bij ons gesteld..... je moet het eruit afleiden dat dat random is, wat wel voor zich spreekt volgens mij in deze vraag

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Met teruglegging; dozen en ballen

Die eerste witte bal trek je sowieso dus het lijkt me dat je die niet meer mee hoeft te nemen in de berekening. Je hebt twee dozen, de kans op wit in doos 1 is 1/3 en de kans op wit in doos 2 is 7/9. De kans op een witte bal uit doos 1 is volgens mij dan 1/2 * 1/3 en de kans op een witte bal uit doos 2 is 1/2 * 7/9. Samen dus 1/2 * 1/3 + 1/2 * 7/9 = 5/9, maar kansrekening ligt al weer ver achter me, dus dit zou best compleet fout kunnen zijn.
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Reageer