Ph berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Ph berekenen

Ik kom weer eens niet verder met m'n thuisstudie scheikunde. (Nou is de uitleg ook echt belachelijk slecht :-( ).

Ik ben nu bezig met zuren en basen en de vragen zijn:

Hoeveel mL 0,200 molair zwavelzuur-oplossing is nodig om 8,15 g zinkoxide om te zetten in zinksulfaat?

Bereken de pH van 0,27 M Kaliloog.

Wat wordt de pH van de 0,27 M Kaliloog als aan 1,00 liter van deze oplossing 1,00 liter water wordt toegevoegd?

Ik heb het hoofdstuk er nog eens goed op nagekeken maar er staat nergens een soortgelijk iets met uitleg. Heb dus ook echt gewoon geen idee wat ik hier moet doen. [rr] ??: en welke stappen ik moet uitvoeren.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ph berekenen

Hoeveel mL 0,200 molair zwavelzuur-oplossing is nodig om 8,15 g zinkoxide om te zetten in zinksulfaat?


schrijf de reaktievergelijking uit.

vergelijk de molverhoudingen van reagentia en reactieproducten

Als je dat niet kan, probeer het dan toch en laat ons zien waar je vastloopt. Want dit is simpeler dan het (voor jou misschien) lijkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: Ph berekenen

Jan van de Velde schreef:schrijf de reaktievergelijking uit.

vergelijk de molverhoudingen van reagentia en reactieproducten

Als je dat niet kan, probeer het dan toch en laat ons zien waar je vastloopt. Want dit is simpeler dan het (voor jou misschien) lijkt.


ZnO+H2SO4-->ZnSO4+H2

1 mol zwavelzuur is 98,08

1 mol zinkoxide is 81,38

1 mol zinksulfaat is 161,4

Tja en dan.....zal er wel iets vermenigvuldigd of gedeeld of omgerekend moeten gaan worden....Whahaha en dat moet ooit HBO gaan doen....Iemand hier die bijles geeft??? ;-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ph berekenen

zeefje schreef:ZnO+H2SO4-->ZnSO4+H2

Tja en dan.....zal er wel iets vermenigvuldigd of gedeeld of omgerekend moeten gaan worden....Whahaha en dat moet ooit HBO gaan doen....Iemand hier die bijles geeft??? ;-)
je wil 8,15 g zinkoxide omzetten. Als 81,4 g zinkoxide 1 mol is (81,4 g/mol) , hoeveel mol is dan 8,15 g ZnO ?

hoeveel mol H2SO4 heb je hiervoor volgens je reaktievergelijking nodig?

je zwavelzuuroplossing bevat 0,2 M (0,2 mol/L) H2SO4, dus hoeveel liter heb je hiervan dan nodig?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer