Springen naar inhoud

Elektrische resonantie

• Log in om te kunnen reageren

Wonkybonk

Wonkybonk

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2007 - 16:10

ik had een vraagje voor mijn natuurkunde po. Ik kom steeds de kwaliteitsfactor tegen bij elektrische resonantie bij een LC-kring en een RLC-kring maar nu zijn er twee formules:

Voor parralel
Q=R/Zo

Voor serie
Q=Z0/R

Ik kan niet vinden waarom er een verschil is tussen die twee. Behalve dat de een voor parralel geld en de ander voor serie. Kan iemand het uitleggen of heeft de informatie hiervoor.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 06:22

Waarom verwacht je dat de formules hetzelfde zouden zijn?

parralel

Dit woord zou ik nog even opzoeken in een woordenboek.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 20 maart 2007 - 11:27

Waarom verwacht je dat de formules hetzelfde zouden zijn?

Ik denk dat TS graag wil weten waarom het verschilt. DŠt het verschilt, is logisch, immers je hebt het over een andere schakeling. Maar hiermee wordt niet uitgelegd waar de formules op gebaseerd zijn.

Niet dat ik het kan uitleggen trouwens, ik ben geen elektrotechnicus [rr]
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 11:44

DŠt het verschilt, is logisch, immers je hebt het over een andere schakeling.

Die realisatie is de eerste stap en is er mijn inzien niet eentje die de oorspronkelijke poster had bedacht...

Maar hiermee wordt niet uitgelegd waar de formules op gebaseerd zijn.

De volgende vraag die ik ging stellen is de vraag: "Hoe is de kwaliteitsfactor gedefinieerd?"

Niet dat ik het kan uitleggen trouwens, ik ben geen elektrotechnicus

Ik wel...

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 maart 2007 - 12:29

Laat ik eens een poging wagen.

Bij serieresonantie wordt het verlies weergegeven door een weerstand die in serie staat met spoel en condensator.
Het gaat er dan om dat er zo weinig mogelijk spanning verloren gaat over de weerstand. Anders gezegd: de kwaliteit wordt beter als de weerstand kleiner is.
Dus: Q=Z/R

Bij parallelresonantie wordt het verlies weergegeven door een weerstand die parallel staat aan de parallelschakeling.
Hier gaat het er om dat er zo weinig mogelijk stroom verloren gaat in de verliesweerstand. De kwaliteit wordt beter naarmate de weerstand groter is. Dus wordt de formule "op z'n kop" gezet:
Q=R/Z

Wonkybonk

Wonkybonk

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2007 - 14:10

Zou het dan misschien kunnen komen doordat in een parallelschakeling de R= 1/R en in een serie schakeling is deze gewoon R. Dus zou het dan zo zijn dat ze dan ook andersom aan elkaar zijn.

Ieder geval alvast bedankt voor de informatie

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 maart 2007 - 14:16

Zou het dan misschien kunnen komen doordat in een parallelschakeling de R= 1/R en in een serie schakeling is deze gewoon R.

Je bent warm, hoewel het een beetje ongelukkig is geformuleerd.
Het komt er op neer dat bij de serieresonantie het spanningsverlies belangrijk is, en spanning is evenredig met de weerstand.
Bij parallelresonatie is het stroomverlies bepalend, en stroom is omgekeerd evenredig met de weerstand.

Wonkybonk

Wonkybonk

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2007 - 14:19

Dus dat zit er dus wel aan vast. Dat als de weerstand parallel geschakeld deze 1/R voorsteld en overal de spanning gelijk is en dus het verlies alleen maar bij de stroomsterkte op kan treden. Terwijl bij de serieschakeling de spanning verandert en de stroomsterkte niet.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 14:35

Ik ben nog steeds van mening dat het erg lastig begrijpen is als je niet ergens weet dat de kwaliteitsfactor gelijk is aan LaTeX maal de totale energie opgeslagen in het systeem gedeeld door de hoeveelheid energie die verloren wordt per periode. Pas daarna kun je opzoek gaan naar wat er dan voor dat verlies zorgt (en dan kom je uit bij de weerstand).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures