Springen naar inhoud

Verspilling van eten in de horeca

• Log in om te kunnen reageren

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2007 - 16:40

Hoi,

Soms werk ik in een restaurant, en het valt me op hoeveel er wel niet verspild wordt.. Sommige schalen komen haast rechtstreeks terug, tientallen kilo's voedsel, waar de klant ervoor betaalt heeft dus, verdwijnt simpelweg in de vuilnis..:?: Ik vraag me geregeld af: Als je het niet gaat eten, waarom koop je het dan!? Waarom doet men dit, terwijl miljoenen mensen doodgaan van de honger.. [rr] We doen wel zo moeilijk over het CO2 uitstoot e.d., maar dit is minstens zo een belangrijke zaak.. :eek:

mvg,
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just fucked urself..
Correct me if I'm wrong.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 19 maart 2007 - 18:09

Tell me 'bout it... Ik heb dik 7 jaar ervaring in de horeca en ergerde me er groen en geel aan. Bestellen mensen de grote variant terwijl ze nog niet eens de hoeveelheid van de kleine variant nuttigen. Ook zoiets: sauzen. Meer dan de helft komt over het algemeen terug, maar o wee als je dan besluit de porties te verkleinen en gratis bij te serveren indien gewenst. Dan krijg je bij voorbaat al het verzoek een dubbele portie saus te geven. Waarvan je vervolgens weer de helft de prullenbak in kan schuiven.. [rr]

Helaas is de Nederlander nogal verspilzuchtig, zeker als men samen met anderen erop uit gaat. Men laat graag zien het breed te hebben en daardoor ruim te bestellen. Da's tenminste de verklaring die wij eraan toegeschreven hebben. Een andere verklaring zou ik ook echt niet weten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

FlorianK

FlorianK

• >100 berichten
  • 203 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2007 - 21:41

Ik werk zelf ook in een restaurant... Maar wat daar gebeurd vind ik nog ontzettend meevallen, met wat er gebeurd bij Struik Foods Europe... Daar heb ik vorige vakantie gewerkt... Zoals je misschien wel weet verpakt Struik voedingsmiddelen. (nu niet negatief bedoelt over Struik, want dat is bij ieder verpak-bedrijf zo. Maar omdat ik daar gewerkt heb, noem ik nu die naam)

Maar wanneer er een deukje in een blik zit, of er enkele grammetjes poeder te veel of te weinig in een verpakking komen... Dan wordt dat weggegooid.

Je kan je niet voorstellen hoeveel dat is! 4 pallets hoog, 3 pallets diep en een pallet of 4 breed... En dat was dan alleen de stapel met gedeukte blikken die ik heb zien staan...!

Veranderd door FlorianK, 19 maart 2007 - 21:42

dus.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 maart 2007 - 09:23

Waarom doet men dit, terwijl miljoenen mensen doodgaan van de honger.. [rr]

Je doet net alsof we iets schaars weggooien wanneer we voedsel weggooien, maar voedsel is helemaal niet schaars. Alleen de verdeling van het voedsel, daar is iets mis mee, maar de mensen in Afrika worden er heus niet beter op wanneer wij hier minder eten zouden hebben, omdat we anders toch de helft er van weggooien. Het enige nadeel is dus dat voedsel verbouwen en bereiden energie kost, en daar zouden we wel duurzamer mee om kunnen gaan.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 09:34

Je doet net alsof we iets schaars weggooien wanneer we voedsel weggooien, maar voedsel is helemaal niet schaars. Alleen de verdeling van het voedsel, daar is iets mis mee, maar de mensen in Afrika worden er heus niet beter op wanneer wij hier minder eten zouden hebben, omdat we anders toch de helft er van weggooien. Het enige nadeel is dus dat voedsel verbouwen en bereiden energie kost, en daar zouden we wel duurzamer mee om kunnen gaan.

Voor de mensen in Afrika is goed voedsel wťl schaars. Als wij het voedsel dat wij nu 'gewoon weggooien' daarheen zouden sturen, zou het voor hun ook makkelijker om aan genoeg voedsel te komen.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 maart 2007 - 09:46

Voor de mensen in Afrika is goed voedsel wťl schaars. Als wij het voedsel dat wij nu 'gewoon weggooien' daarheen zouden sturen, zou het voor hun ook makkelijker om aan genoeg voedsel te komen.

Het echte probleem is dat de machthebbers in Afrika vaak verhinderen dat het voedel terechtkomt bij de mensen die het hard nodig hebben. Dus je kunt het er wel naar toe sturen, maar het valt vaak in verkeerde handen.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 09:56

Het echte probleem is dat de machthebbers in Afrika vaak verhinderen dat het voedel terechtkomt bij de mensen die het hard nodig hebben. Dus je kunt het er wel naar toe sturen, maar het valt vaak in verkeerde handen.

Helaas is dat zo. Maar ook daarvoor bestaat een oplossing. Er zijn namelijk ook organisaties die het voedsel zelf naar Afrika brengen. Dit om er zeker van te zijn dat het op de juiste plek aankomt (dus de mensen die het echt nodig hebben), en niet bij de machtshebbers.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 12:14

Maar wanneer er een deukje in een blik zit, of er enkele grammetjes poeder te veel of te weinig in een verpakking komen... Dan wordt dat weggegooid.

Je kan je niet voorstellen hoeveel dat is! 4 pallets hoog, 3 pallets diep en een pallet of 4 breed... En dat was dan alleen de stapel met gedeukte blikken die ik heb zien staan...!

Ik neem aan dat Struik zich ziet als A-merk, en dus geen gedeukte blikken in de schappen wil hebben staan, laat staan iets met foutieve receptuur. Strict genomen is dat vooral een probleem met de consument, die verwacht dat er met een gedeukt blik ook echt iets mis is.

Helaas is de Nederlander nogal verspilzuchtig, zeker als men samen met anderen erop uit gaat. Men laat graag zien het breed te hebben en daardoor ruim te bestellen. Da's tenminste de verklaring die wij eraan toegeschreven hebben. Een andere verklaring zou ik ook echt niet weten.

De horeca zelf zet er soms ook wel een beetje toe aan natuurlijk. Klanten zijn kieskeurig, eten alleen wat ze lekker vinden. Als iemand pakweg een steak bestelt kun je daar een pond goedkope garnering (gebakken uien, wortels oid) bij serveren, maar dan kun je dr ook vanuit gaan dat je die een half uur later kunt weggooien. Serveer je een grotere steak zonder garnering (zelfde prijs aan ingredienten) gaat de helft weer klagen over een kaal/leeg bord, dus goed doe je het nooit vrees ik (tenzij je het vooraf zou vragen?).

Er zijn namelijk ook organisaties die het voedsel zelf naar Afrika brengen. Dit om er zeker van te zijn dat het op de juiste plek aankomt (dus de mensen die het echt nodig hebben), en niet bij de machtshebbers.

Das mooi voor de gedeukte blikken van Struik... als ze de labels er even af willen halen althans. Maar voor de bulk van het eten dat weggegooid wordt heeft het weinig zin, dat is vaak al toebereid of uberhaupt niet lang genoeg houdbaar om goedkoop te kunnen transporteren.

In het grotere plan denk ik dat afrika vooral belang zou hebben bij het afschaffen van de europese landbouwsubsidies, zodat daar voor redelijke opbrengsten ook iets te telen valt en men uiteindelijk geld verdiend om zelf in levensonderhoud te voorzien... wat dat beterft heeft onze verspilling weinig te maken met andermans honger.
Victory through technology

FlorianK

FlorianK

• >100 berichten
  • 203 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2007 - 21:22

De blikken moeten worden weggegooid omdat een gedeukt blik voor een scheurtje in het materiaal kan zorgen, aan de binnenkant van het blik.
Dit kan vervolgens gaan roesten, en roest is niet bepaald gezond voor de mens...
vandaar... Maar in principe kunnen die blikken nog wel gebruikt worden, mits ze op tijd genuttigd worden. Zo snel roest zo'n blik ook weer niet.
dus.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 21:26

De blikken moeten worden weggegooid omdat een gedeukt blik voor een scheurtje in het materiaal kan zorgen, aan de binnenkant van het blik.
Dit kan vervolgens gaan roesten, en roest is niet bepaald gezond voor de mens...
vandaar... Maar in principe kunnen die blikken nog wel gebruikt worden, mits ze op tijd genuttigd worden. Zo snel roest zo'n blik ook weer niet.

Inderdaad. DŠt soort voedsel moet makkelijk op tijd in Afrika aan kunnen komen. Als het dan ook nog eens door de juiste instantie gebracht wordt, zou er goed voedsel bij de juiste mensen aan moeten komen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2007 - 00:58

Gedeukte blikken zijn niet gevaarlijk voor de gezondheid, tenzij er door de deuk een lek is ontstaan en er lucht bij kan (bijv deuk in de buurt van de rand oid).

Het hele roestverhaal valt echt reuze mee, blikken zijn meestal van vertind staal, en die tinlaag breekt echt niet zomaar open. En als het wel gebeurd en gaat oxideren proef je dat zeker wel, al is dat voor de consument natuurlijk wel te laat omdat hij het blik al betaald heeft. In hongerende gebieden zijn ze vast evengoed blij met een lading blikken waarvan 9 op de 10 prima in orde zijn.

Aan de andere kant stellen die blikjes en zelfs het eten dat de kliko in gaat echt niet zoveel voor. Europa kampt al jaren met gigantische overschotten voedingsmiddelen (boterbergen, melkpassen, suikerhopen, zelfs wijnplassen). Dat is allemaal gevolg van minimumprijzen en productiesubsidie, en gaat in de regel gewoon verloren. Ik geloof dat ze nu zelfs periodiek een fikse voorraad franse wijn destilleren tot industriele alcohol omdat dat tenminste nog -iets- opbrengt.
Victory through technology

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 21 maart 2007 - 09:08

Het hele roestverhaal valt echt reuze mee, blikken zijn meestal van vertind staal, en die tinlaag breekt echt niet zomaar open.

Toch wel. De tinlaag is maar minimaal, variŽrend van 0,02 tot 0,08 mm over het algemeen, afhankelijk van de totale dikte en de toepassing. Daaronder zit meteen het staal, en staal roest.

Met de rest van je bericht ben ik het wel eens :)
- Jimi Hendrix -

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2007 - 09:14

Aan de andere kant stellen die blikjes en zelfs het eten dat de kliko in gaat echt niet zoveel voor.

Alle beetjes helpen, en ik ben ervan overtuigd dat ze er in Afrika blij mee zijn

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 21 maart 2007 - 10:03

Alle beetjes helpen, en ik ben ervan overtuigd dat ze er in Afrika blij mee zijn

Je bedoeling is goed hoor, maar eerlijk gezegd is het water naar de zee dragen. De benodigde energie en kosten om het voedsel daar te krijgen (inzamelen, naar het vliegveld/haven, naar het juiste land, naar de juiste locatie in dat land) zijn meer dan de benodigde energie om het voedsel gewoon daar te verbouwen. Bovendien biedt het geen structurele basis: men blijft afhankelijk van ons. Leuk voor de korte termijn-problemen (bij een mislukte oogst oid) maar voor de lange termijn pleit ik toch echt voor het het zoveel mogelijk op locatie verbouwen van voedsel en een eerlijke handel. Alleen dan hebben die landen kans zich te onttrekken aan de ellende en de afhankelijkheid van andere landen. Bovendien werk je zo ook de overheersing door coorupte overheden tegen. Als er immers sterke boeren en fabrieken ontstaan krijg je ook een sterkere roep van de bevolking waar zij toe behoren.
- Jimi Hendrix -

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2007 - 10:09

Ja, daar heb je gelijk in. Alleen waarschijnlijk zullen wij als welvarende landen hun wel even de grondstoffen moeten aanrijken zodat ze zelf hun eten kunnen verbouwen. Daarnaast moeten ze de kennis ervoor hebben, maar dan zou het goed moeten komen. Denk ik...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures