[ Toegepaste Mechanica ] Schroefverbindingen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[ Toegepaste Mechanica ] Schroefverbindingen

Hallo,

Klopt het dat een schroefdraad een spoed en een steek heeft? Ik dacht dat dat hetzelfde was. Indien dit niet zo is, wat is het verschil?

bedankt

Berichten: 2.746

Re: [ Toegepaste Mechanica ] Schroefverbindingen

ik ken spoed als afstand tussen twee punten met periode 2.Pi

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [ Toegepaste Mechanica ] Schroefverbindingen

Ik dacht dat enkel tandwielen een steek hadden? De steek is trouwens iets heel anders dan de spoed!
???

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ Toegepaste Mechanica ] Schroefverbindingen

Ik heb het ondertussen gevonden. Ik zal het even in de groep gooien [rr]

De spoed is verplaatsing die ene bout doet als je hem 360° draait. De steek is de afstand tussen 2 toppen. Bij enkelgangige schroefdraad zijn de twee gelijk. Maar bij 2-gangige schroefdraad is de spoed 2 keer zo groot dan de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ Toegepaste Mechanica ] Schroefverbindingen

Ik heb nog een vraag hieromtrent.

De flankdiameter van een bout is toch de diameter van de schacht gemeten op de schroefdraad, toch? Wat is dan eigelijk de kerndiameter? Is dat de diameter van schacht met de schroefdraad weggedacht?

Berichten: 4

Re: [ Toegepaste Mechanica ] Schroefverbindingen

De spoed is gelijk aan de axiale verschuiving bij een omwentelling (dus 360°) of de afstand van ene tophoek naar de andere...

kerndiameter is idd de schroefdraad weggedacht

Berichten: 249

Re: [ Toegepaste Mechanica ] Schroefverbindingen

Kern diameter is de te meten diameter dat zo dicht mogelijk bij de kern ligt.

Berichten: 249

Re: [ Toegepaste Mechanica ] Schroefverbindingen

Steek: hart afstand tussen twee gaten. [rr]

Reageer