Ph onbekend zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Ph onbekend zuur

ik moet voor school het ph van een onbekend zwak eenwaardig zuur berekenen.

we hebben dit zwakke eenwaardige zuur getitreerd met natronloog, en ondertussen de pH meten om de mL.

de grafiek van deze resultaten was eerst licht stijgend, toen in een keer heel sterk stijgend en vervolgens werd deze ongeveer constant.

dit sterk stijgende punt is dus het equivalentiepunt, deze lag tussen pH 5,3 en 10,6 en tussen het toevoegen van 11,06 tot 11,78 mL

wat gebeurt er nu precies tijdens dit equivalentiepunt? ik had ergens gelezen dat het aantal mol H3O+ dan gelijk is aan het aantal mol OH-, maar zou het midden van 5,3 en 10,6 dan niet precies 7 moeten zijn ipv 7,95?

Of is het zo dat de pH in een keer zo stijgt omdat alle H3O+ dan gereageerd heeft met de natronloog, er dus geen zuur meer in de oplossing zit en de oplossing geheel basisch wordt? maar dan zou de concentratie H3O+ 0 zijn, en de evenwichtsvoorwaarde (Kz = [H3O+][Z-] / [HZ]) dus ook.. :-|

of ben ik helemaal verkeerd aan het denken..?

ik hoop dat iemand me kan helpen!

Berichten: 42

Re: Ph onbekend zuur

De situatie die op het Eq. punt ontstaat is deze van een zout gevormd door een zwak zuur en een sterke base.

U dient voor de Ph een gans andere formule te hanteren gezien we hier de sterke base gaat overheersen kunnen we hier eerst de OH- berekenen met de formule [OH-]=Vierkantswortel van Kw/Kz.[zout] bereken nu het logaritme van deze uitkomst en de pOH die dan verkregen wordt trek je af van 14 om de pH te verkrijgen. Aldus zal U zien dat het Eq punt niet steeds bij 7 ligt.

groeten

Reageer