Springen naar inhoud

Willen en 'willen' willen?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Hoofd

Hoofd

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2007 - 20:06

Je hebt een vaste vriend of vriendin, al een aantal jaar. Je bent zon 18 jaar oud en je gaat uit. Als je staat te dansen op de dansvloer merk je dat er iemand anders, en jongen of een meisje, aandacht van je wil. Hij of zij ziet er leuk uit, s leuk en doet leuk.
Als jullie even later staan te praten zoent ze jou en jij duwt haar weg. Waarom?

Het is bij dit voorbeeld zo dat we iets willen en dat we iets zouden willen. Volg je het nog? Tijdens het uitgaan hadden we het liefst dat meisje of die jongen gezoend, maar dat deed je (waarschijnlijk) niet, omdat je weet dat je partner het uit zou maken. Maar waarom? Waarom accepteren mensen niet gewoon elkaar ware gevoelens, en waarom accepteren we onze eigen gevoelens niet?

Mijn vraag is dus:
Waarom willen mensen bepaalde dingen willen, die ze eigenlijk niet echt willen? En waarom willen mensen bepaalde dingen niet willen, terwijl ze het van nature wel willen? (wat een gewil toch)
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,
kan ik niets zeker weten.
Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,
dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 20:08

Hoewel die zoen op dat moment erg leuk zou zijn, wil de persoon in kwestie er zijn relatie misschien niet voor opgeven omdat die ook leuk is, maar op andere vlakken of op langere termijn.

Moest je dat niet leuk vinden, ga dan geen vaste relatie aan of doe dat met iemand die het niet erg vindt dat je ondertussen ook nog je (andere) gevoelens de vrije loop laat gaan, en volgt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Hoofd

Hoofd

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2007 - 20:12

Hoewel die zoen op dat moment erg leuk zou zijn, wil de persoon in kwestie er zijn relatie misschien niet voor opgeven omdat die ook leuk is, maar op andere vlakken of op langere termijn.

Moest je dat niet leuk vinden, ga dan geen vaste relatie aan of doe dat met iemand die het niet erg vindt dat je ondertussen ook nog je (andere) gevoelens de vrije loop laat gaan, en volgt.

Maar waarom wordt het dan niet gewoon geacepteerd dat dat menselijke wil is, van nature? Hoe is die censuur erop gekomen... En klopt mijn theorie eigenlijk wel, willen mensen wel andere dingen willen? Of is dat wat we willen willen ook onze wil...

(zijn er nog andere woorden hiervoor dan 'willen' :) wordt een beetje irritant)

Veranderd door Hoofd, 20 maart 2007 - 20:13

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 20:18

Feitje 1: veel mensen zijn graag in een vaste relatie met een partner.
Feitje 2: de meeste partners vinden het niet leuk als de ander met iemand anders zoent.
Dus: sommigen zullen het zoenen met anderen opgeven om de relatie te houden.

Dat mag toch? Zo 'onnatuurlijk' vind ik dat niet, geven en nemen om iets te bereiken.

Hoofd

Hoofd

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2007 - 20:34

Feitje 1: veel mensen zijn graag in een vaste relatie met een partner.
Feitje 2: de meeste partners vinden het niet leuk als de ander met iemand anders zoent.
Dus: sommigen zullen het zoenen met anderen opgeven om de relatie te houden.

Dat mag toch? Zo 'onnatuurlijk' vind ik dat niet, geven en nemen om iets te bereiken.

jaah ookee, da's logisch. (Tuurlijk mag dat!), maar waarom vinden mensen dat niet leuk. Dat gedeelte is nog niet duidelijk voor mij. Dan heb ik het niet per se over dat zoen-verhaal. Bijna altijd doen mensen andere dingen dan zeg echt willen, ze drukken dingen weg. Waarom doen ze dat, is dat omdat ze iets willen bereiken? En waarom moet dat wat je echt voelt plaatsmaken voor dat wat je niet voelt, terwijl je, als het geaccepteerd wordt, ook dingen kunt bereiken, misschien wel meer, als je doet wat je echt voelt, wat je echt wil?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 20:41

En waarom moet dat wat je echt voelt plaatsmaken voor dat wat je niet voelt, terwijl je, als het geaccepteerd wordt, ook dingen kunt bereiken, misschien wel meer, als je doet wat je echt voelt, wat je echt wil?

Wellicht omdat je vermoedt dat het niet geaccepteerd zal worden.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 21:05

Je kunt het ook zo bekijken:

Jij hebt een relatie met je vriendin. Die gaat goed, en je hebt de garantie dat die, zonder gekke dingen, nog wel even voortduurt.
Dan zie jij dat andere meisje staan. Ze is knap etc, en je wil wel even met haar kennismaken. Maar je vriendin zal dit waarschijnlijk niet accepteren. Zou je toch even kennismaken, dan zou dat wel eens het einde van je relatie kunnen betekenen, terwijl je hier misschien wel erg aan gehecht bent.
Natuurlijk kan er iets nieuws onstaan tussen jou en het andere meisje, maar die garantie heb je niet. Omdat je toch een relatie wilt houden, kies je voor de zekerheid die je hebt met je huidige relatie, ipv de gok te nemen, terwijl die verkeerd uit kan pakken.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2007 - 16:10

De mens wil van nature erg veel. Als je al je 'behoeftes' en 'wensen' vervult, krijg je alleen maar problemen, dat is nergens goed voor. Gelukkig is de mens geestelijk in staat prikkels en automatismen te onderdrukken. In zo'n geval gebeurt dat.

Misschien hoort dit eerder in filosofie of ethiek?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

maximus08

maximus08

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 10:17

Daar zeg je wel wat.

Hoe zit het met mensen die iets heel graag willen (alweer willen) maar door een negatieve gevoel het hebben laten lopen.

Terwijl ze in de eerste instantie een goed gevoel hadden (ze willen datgene) het lijkt erop dat negatieve gevoelens meestal winnen van positieve gevoelens???

Hoofd

Hoofd

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 11:01

Daar zeg je wel wat.

Hoe zit het met mensen die iets heel graag willen (alweer willen) maar door een negatieve gevoel het hebben laten lopen.

Terwijl ze in de eerste instantie een goed gevoel hadden (ze willen datgene) het lijkt erop dat negatieve gevoelens meestal winnen van positieve gevoelens???

Precies, dat is het probleem. Er bestaan wat dat betreft twee soorten 'wil'. Het natuurlijke, het aangeboren, en het culturele, wat je volgens de maatschappij hoort te willen. Daar spelen de negatieve en positieve gevoelens die jij noemt op in, denk ik.

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 21:46

Het lijkt mij dat je gewoon niet weet wat je wil. Je twijfelt. Misschien ben je bang voor afwijzing. Of voor een soa. Aangaande een object wil een persoon altijd maar een ding.

Don Quichot

Don Quichot

• >250 berichten
  • 504 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 april 2007 - 22:25

Ik denk dat waar jij naar vraagt van een heel ander kaliber is dan tot noch toe besproken. Het is volgens mij zo dat de mens van nature niet per se dingen wil. De mens is een vrij goedaardig wezen. We geven eens wat en we doen eens wat. Op een bepaald moment voel je bijvoorbeeld liefde en als de ander dat ook voelt dan kun je dat delen. Daarna gaat er ook iets bestaan waarbij je kijkt naar wat de ander wil en daarmee je eigen wensen afmeet. Het afmeten op zich is al de oorzaak van een kleine aanpassing. Men noemt dit amour propre. De zedelijke liefde (zoals het hoort); ofwel de liefde voor onszelf.

Hierdoor ontstaat het oneigenlijke onderscheid tussen wat we willen en wat we willen willen. Jean Jacques Rousseau beschrijft dit op een zeer boeiende wijze in zijn 'Betoog over de Ongelijkheid'.

Veranderd door Hubris, 04 april 2007 - 22:27

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill

• Gast

Geplaatst op 04 april 2007 - 22:59

Het is m.i. eigenlijk heel simpel. De menselijke persoonlijkheid bestaat uit verschillende lagen. In dit geval wil je "dierlijke" kant, als ik het zo mag zeggen de persoon kussen. Maar je verstand, de plaats war je logisch redeneert wil dat niet, omdat die zich bewust is van het feit dat je partner hier niet tevreden me zal zijn.

Led ZepPelin

Led ZepPelin

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2008 - 18:06

Je hebt een vaste vriend of vriendin, al een aantal jaar. Je bent zon 18 jaar oud en je gaat uit. Als je staat te dansen op de dansvloer merk je dat er iemand anders, en jongen of een meisje, aandacht van je wil. Hij of zij ziet er leuk uit, s leuk en doet leuk.
Als jullie even later staan te praten zoent ze jou en jij duwt haar weg. Waarom?

Het is bij dit voorbeeld zo dat we iets willen en dat we iets zouden willen. Volg je het nog? Tijdens het uitgaan hadden we het liefst dat meisje of die jongen gezoend, maar dat deed je (waarschijnlijk) niet, omdat je weet dat je partner het uit zou maken. Maar waarom? Waarom accepteren mensen niet gewoon elkaar ware gevoelens, en waarom accepteren we onze eigen gevoelens niet?

Mijn vraag is dus:
Waarom willen mensen bepaalde dingen willen, die ze eigenlijk niet echt willen? En waarom willen mensen bepaalde dingen niet willen, terwijl ze het van nature wel willen? (wat een gewil toch)

Haha, inderdaad wat een gewil, maar ok. :D

Mensen willen bepaalde dingen, maar die ze eigenljk niet echt willen: Bijvoorbeeld, uw verhaaltje over 't zoenen.
Hij/zij wie het ook mag zijn, wou hem/haar zoenen, omdat hij/zij er leuk uitziet en doet.
En je hebt (hij/zij) een vaste vriendin.
U wilt wel zoenen met diegene, maar dat wil je eigenlijk niet omdat u uw vriendin wilt kwetsen. Omdat u weet dat hij/zij u vertrouwt. En dat niet wilt veranderen in wantrouw.
Dat kan een rede zijn dat u dat eigenlijk niet echt wilt doen, maar wel qua 'lust'. ('t zoenen).

btw: U daarmee verwijs ik niet naar u hoor = )
Mvg, Pelin

Razerwint

Razerwint

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2008 - 00:58

Maar waarom wordt het dan niet gewoon geacepteerd dat dat menselijke wil is, van nature?

Dat wordt het, maar een vaste relatie is ervoor om een bepaalde zekerheid in de relatie te houden (ik zal met deze persoon door kunnen in mijn leven, diegene zal niet uit mijn leven verdwijenen.) Om ervoor te zorgen dat die zekerheid in stand wordt gehouden worden bepaalde maatregelen genomen. (Zo mag je niet met iemand anders een seksuele (tja een zoen van blijdschap mag toch wel?) zoen geven.)
Houd je je niet aan de maatregelen wordt de persoon met wie je een vaste relatie hebt onzeker en valt het nut van die relatie weg, waarom zou je het dan nog in stand willen houden?

Maar het wordt wel algemeen geaccepteerd, werd dat het niet dan was niet alleen de persoon boos waarmee je je verbond verbreekt maar ook de personen die jou of haar kennen.
Dat gebeurd meestal niet dus het wordt (meestal) wl geaccepteerd.
Maar als je iets met iemand afspreekt (dat is wat een vaste relatie is, een afspraak) en je houd je niet aan die afspraak dan wordt de persoon met wie je een afspraak had boos aangezien hij zich dan helemaal voor niks aan die afspraak gehouden heeft. Maar dat heeft niks met moraal of normen te maken.

(Volgens mij, maarja normen zijn ook afspraken, tja.)

Veranderd door Razerwint, 09 mei 2008 - 01:06

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures