Belastingafdracht woning

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Belastingafdracht woning

Hallo,

Ik doe momenteel de opleiding bouwkunde en zit in het eerste jaar. Nu heb ik ook mechanica en daarbij heb ik de opdracht gekregen de belastingafdracht in kaart te brengen van een woning (in isometrische projectie).

Nu zit ik met het probleem dat ik niet weet hoe de belastingafdracht loopt van de kapconstructie. Ik denk naar alle vier de zijden omdat de gordingen een deel afdragen en de dakplaten zelf.

Ik hoop echt dat iemand me hierbij kan helpen. De link hieronder geeft een beeld van de woning.

http://tkfiles.storage.msn.com/x1pNq8K48ZR...OocmMMWG0GtHhuk

Ik hoop dat de link het doet. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Belastingafdracht woning

Lastendalingen zijn vaak onmogelijk "theoretisch" op te lossen, vaak moet je een aanname doen met betrekking tot die verdeling.

Misschien kan je de analogie trekken tussen het dak en een opgelegde plaat; wanneer de lengte/breedteverhouding meer is dan 2 (ev. 3) kan je gerust onderstellen dat de korte zijkanten geen krachten zullen opnemen. Naar ik meen zou je dat mogelijk onderstellen.
???

Berichten: 4.502

Re: Belastingafdracht woning

Bij een gordingkap,waarbij de kaphelling in bijv.in vieren wordt verdeeld,komt er op de belaste muren 7/8 van de totale kapbelasting terecht en dat moet je weer verdelen over die muren;zijn dat liggers (gordingen) op twee steunpunten of doorgaande liggers,allemaal factoren die een rol spelen (en door een aankomend student bouwkunde niet te beantwoorden is).

Het resterende 1/8 ste deel van de kapbelasting komt op de muurplaat,alsmede het dakoverstek,dat ook op die muurplaat rust.

Bij een sporenkap komt de volledige kapbelasting (excl.de zijoverstekken) allemaal op de muurplaten terecht;tenzij er tussensteunen in de vorm van gordingen zijn gemaakt.

Ik begrijp dit soort vraagstellingen niet in de tegenwoordige opleiding van starters;basiskennis van statica is urgenter!

Berichten: 4

Re: Belastingafdracht woning

Bedankt voor de snelle reactie. Als ik het antwoord goed begrijp ziet een dergelijke tekening er dus als volgt uit?

http://tkfiles.storage.msn.com/x1pNq8K48ZR...JDAzHMAtA\

Of heeft iemand een beter alternatief?

Berichten: 4.502

Re: Belastingafdracht woning

Een schetsje van een wat minder complex dak met eronder een dubbele woning op palen,zoals in een groot deel van Nederland nodig is:

Afbeelding

Berichten: 4

Re: Belastingafdracht woning

Bij een gordingkap,waarbij de kaphelling in bijv.in vieren wordt verdeeld,
Ik begrijp je uitleg op deze zin na. kun je dat nader verklaren?

Ps. Bedankt voor de antwoorden, het is mij een stuk duidelijker geworden en ik kan nu verder!

Reageer