Springen naar inhoud

Oorzaak van- en oplossing voor discriminatie

• Log in om te kunnen reageren

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 17:10

Afgesplitst van negerzoen afgeschaft.

Storm in een glas water, dit lijkt me nu echt niet het racisme uit de wereld te helpen, ook niet een klein beetje.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 17:25

Storm in een glas water, dit lijkt me nu echt niet het racisme uit de wereld te helpen, ook niet een klein beetje.

Dat denk ik ook.
Mijn idee over de oorzaak van racisme is dat het voortkomt uit angst. Wij mensen zijn bang voor het onbekende omdat het onbekende potentieel gevaarlijk kan zijn. Als zo'n onbekende groep dan ook nog een wat negatief beeld heeft door integratieproblemen (die er ook zouden zijn als bijvoorbeeld Nederlanders massaal naar China zouden migreren) dan heb je een goede voedingsbodem voor racisme.
De oplossing is volgens mij dan ook om er voor te zorgen dat de mensen zo veel mogelijk positieve ervaringen krijgen met leden van zo'n onbekende groep.
Politiek correct gedoe werkt volgens mij zelfs averechts omdat we dan wantrouwend worden tov de overheid en de media (wanneer de media daaraan meewerkt). Hierdoor gingen de mensen zich afvragen wat er nog meer werd verzwegen en de mensen kregen de indruk dat de oorzaken van de problemen niet werden aangepakt.
Voorbeeld: in de jaren 80 werd doodgezwegen dat 90% van de gedetineerden van allochtoonse afkomst is. Iedereen wist het omdat onderzoekers het bekend maakten maar het werd gewoon doodgezwegen. Ze hadden beter in die tijd al al de feitelijke nuance aangebracht:
- Weliswaar is 90% van de gedetineerde van allochtoonse afkomst, van alle mensen van allochtoonse afkomst heeft minder dan 10% een strafblad.
- Ingaan op de oorzaken hiervan en daar constructief oplossingen voor gaan zoeken.
- Die allochtonen die het wel goed doen stimuleren en helpen om een positief rolmodel neer te zetten, wat bij de autochtonen de angst verminderd (als het oprecht is) en voor de allochtonen stimulerend werkt omdat ze zien dat het wel mogelijk is om succes te hebben.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 17:30

Mijn idee over de oorzaak van racisme is dat het voortkomt uit angst. Wij mensen zijn bang voor het onbekende omdat het onbekende potentieel gevaarlijk kan zijn. Als zo'n onbekende groep dan ook nog een wat negatief beeld heeft door integratieproblemen (die er ook zouden zijn als bijvoorbeeld Nederlanders massaal naar China zouden migreren) dan heb je een goede voedingsbodem voor racisme.
De oplossing is volgens mij dan ook om er voor te zorgen dat de mensen zo veel mogelijk positieve ervaringen krijgen met leden van zo'n onbekende groep.

Precies (ja, toch bijna :)) wat ik er ook van denk. Angst voor het onbekende speelt een zeer grote rol en die angst krijg je niet zomaar weg. Die krijg je niet weg met quota van allochtonen op verscheidene plaatsen en ook niet met de afschaffing van het woord "negerzoen". Was het maar zo gemakkelijk misschien, maar het zal eerder moeten komen van de oplossing die je hierboven aanhaalt - al is die dan weer niet evident en weinig stuurbaar.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 17:31

Bang zijn voor het onbekend is niet zo raar, maar het komt wel vaak voor. Als dan ook nog media en andere invloedrijke dingen/personen er nog een negatief woordje bijdoen, dan gaat iedereen negatief denken.

Inderdaad. Zo kun je ze laten inzien hoe deze mensen ťcht zijn. Niet alleen het negatieve laten zien, maar vooral het positieve. Er zit altijd wel een 'bad guy' tussen om het zo maar te zeggen, maar dat heb je bij elke groep mensen wel.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 17:34

Inderdaad. Zo kun je ze laten inzien hoe deze mensen ťcht zijn. Niet alleen het negatieve laten zien, maar vooral het positieve. Er zit altijd wel een 'bad guy' tussen om het zo maar te zeggen, maar dat heb je bij elke groep mensen wel.

Het probleem is dat de impact van zo'n bad guy over het algemeen veel groter is. Vooral wanneer de 'ervaring' niet direct is (maar dus onrechtstreeks, tussen anderen); dan zal een slechte ervaring veel sneller en meer impact hebben dan een goede ervaring op een omgeving die het van 'buitenaf' bekijkt.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 17:40

Het probleem is dat de impact van zo'n bad guy over het algemeen veel groter is. Vooral wanneer de 'ervaring' niet direct is (maar dus onrechtstreeks, tussen anderen); dan zal een slechte ervaring veel sneller en meer impact hebben dan een goede ervaring op een omgeving die het van 'buitenaf' bekijkt.

Klopt. Ook toen met die bomaanslagen (tijdje terug alweer) ging de media het teveel overdrijven. Al Qaeda had ze opgeblazen, Al Qaeda komt uit het Midden-Oosten, iedereen uit het Midden-Oosten is slecht. Zo gaat dat. De media zorgt ervoor dat iedereen generaliserend gaat denken. Maar er moet op gelet worden dat echt niet iedereen slecht is! Ik heb, ondertussen al een aantal maanden, ook een neger als collega (vakkenvullen). Zo leer je echt hoe deze personen zijn. Ze zijn gewoon hetzelfde als ons, met alleen een wat andere achtergrond, en tja, een duidelijk huidskleurverschil. Maar that's it. Verders zijn ze gewoon hetzelfde: gewone mensen, gewone handelingen etc.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 17:44

Klopt. Ook toen met die bomaanslagen (tijdje terug alweer) ging de media het teveel overdrijven. Al Qaeda had ze opgeblazen, Al Qaeda komt uit het Midden-Oosten, iedereen uit het Midden-Oosten is slecht. Zo gaat dat. De media zorgt ervoor dat iedereen generaliserend gaat denken.

Van "onze kant" alleen zal het niet snel veranderen. Ik vind dat op zo'n momenten de geviseerde gemeenschappen ook mogen laten horen dat het niet over hen gaat, maar over een selecter groepje extremisten. Ik vermoed dat het voor hen vaak minder evident is om een klankbord te vinden, de media dragen daar een verantwoordelijkheid.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 17:52

Van "onze kant" alleen zal het niet snel veranderen. Ik vind dat op zo'n momenten de geviseerde gemeenschappen ook mogen laten horen dat het niet over hen gaat, maar over een selecter groepje extremisten. Ik vermoed dat het voor hen vaak minder evident is om een klankbord te vinden, de media dragen daar een verantwoordelijkheid.

Sja, mensen geloven heel makkelijk de media. In ieder geval totdat iemand het tegendeel bewijst. Als de media zeggen dat het bijv. (en vat dit aub niet verkeerd op, het is slechts een voorbeeld :) ) alle Irakkezen zelfmoordenaars zijn, dan zijn er veel mensen die dat direct geloven. Zolang niemand het tegendeel bewijst...
Maar omgekeerd, en dan zou de media pas echt goed zijn, is wanneer ze zeggen dat een groepje extremisten zelfmoordenaars zijn. Dan krijgen ze nog steeds het geloof van de kijker, maar... nu is het ook terecht. Het zijn immers niet alle Irakkezen die zelfmoord plegen en vanalles opblazen. Slechts enkele mensen zijn dat. Alleen de media interesseert dat blijkbaar niet, die doen net alsof ze dat allemaal doen...

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 17:55

Als de media zeggen dat het bijv. alle Irakkezen zelfmoordenaars zijn, dan zijn er veel mensen die dat direct geloven. Zolang niemand het tegendeel bewijst...

Dat is misschien een beetje overdreven, de "mensen" mogen zelf ook nog enigszins kritisch kijken naar de informatie die ze krijgen, ik vind niet dat die verantwoordelijkheid volledig op de media af te schuiven is - al is het duidelijk dat hun invloed op de publieke opinie niet gering is.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 17:58

Dat is misschien een beetje overdreven, de "mensen" mogen zelf ook nog enigszins kritisch kijken naar de informatie die ze krijgen, ik vind niet dat die verantwoordelijkheid volledig op de media af te schuiven is - al is het duidelijk dat hun invloed op de publieke opinie niet gering is.

Compleet de media de schuld geven is ook wat... Maar mensen geloven wel heel snel wat de media zegt. Hoeveel procent van de mensen gaat nu zelf onderzoek doen of het ook daadwerkelijk klopt wat er die avond op het nieuws is geweest? Zal nooit veel zijn.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2007 - 18:00

Nee, maar bij flagrante onjuistheden (zoals jouw voorbeeld), is er ook geen onderzoek nodig.
Een voldoende kritische geest, vandaar dat ik dat niet onbelangrijk vind.

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2007 - 10:48

Welk voorbeeld?
Ik zie dat niet de media maar P de Jongh generaliserend bezig is. Kom maar met een krantenartikel dat stelt dat alle Irakezen zelfmoordenaars zijn of dat alle mensen uit het midden oosten slecht zijn.
Waar haal jij je nieuws vandaan nieuwsposter?
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2007 - 16:04

Welk voorbeeld?
Ik zie dat niet de media maar P de Jongh generaliserend bezig is. Kom maar met een krantenartikel dat stelt dat alle Irakezen zelfmoordenaars zijn of dat alle mensen uit het midden oosten slecht zijn.
Waar haal jij je nieuws vandaan nieuwsposter?

Ik zal eens zoeken of ik wat kan vinden...

Maar waarom de media generaliseerd? Eigenlijk vrij simpel. Ze zeggen vaak (mijn ervaring als ik nieuws kijk) niet dat het slechts een groep mensen is van een bepaalde afkomst die bijv. een bomaanslag plegen. Het 'groepgedeelte' mis ik vaak. Er zijn mensen die dat rechtstreeks zo overnemen en dit, bijv. tijdens het werk, vertellen tegen een collega. Die neemt het vervolgens ook weer zo over en voila. Doordat het 'groepgedeelte' wegvalt, gaan mensen denken dat alle mensen met die bepaalde afkomst zo zijn.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2007 - 17:37

Welk voorbeeld?

Ik doelde op zijn (hypothetisch) voorbeeld dat alle Irakezen zelfmoordenaars zouden zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures