Schakeling met systeembord

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Schakeling met systeembord

Hallo,

Ik moet een schakeling bedenken om op een systeembord te maken. Ik heb er 3 gemaakt. Een daarvan kan niet op een normaal systeembord, het is ook alleen maar voor wat extra puntjes te scoren :-D

Kan iemand wat foutjes in dit schema ontdekken? Of klopt dit zo:

Schakeling 1

Als iemand een kamer in gaat, gaan/blijven de lampen aan. De lampen gaan automatisch uit als er niemand meer in de kamer is (na 20 seconden). In de vloer van de kamer zitten drukschakelaars.

Afbeelding

Schakeling 2 (die moet haast wel kloppen)

De lamp gaat aan branden als iemand twee keer klapt. De lamp gaat uit als iemand nogmaals twee keer klapt.

Afbeelding

Schakeling 3

Deze schakeling telt steeds 60 seconden (T1), 60 minuten (T2) en 24 uur (T3). Om 8 uur en 35 minuten gaat 30 seconden lang een alarm af (gewoon de speaker)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Schakeling met systeembord

Schema 1:

Eerst een paar vragen:

- Zit de uitgang van de NEN poort op de "reset" van de geheugencel?

- Zit de NOF poort op de "set" van de geheugencel?

- Als de schakelaars bedient worden, komt er dan een "laag" (0) of een "Hoog" op de ingang van de NOF poort?

Schema 2:

Lijkt me inderdaad goed.

Tip:

Schrijf voor jezelf altijd even de waarheidstabel op van de poorten (EN, OF en EXOF, daarmee weet je ook de "N" versies).
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer