Springen naar inhoud

groene diesel


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 29 januari 2005 - 22:49

enig idee wat dat is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

anandus

    anandus


  • >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2005 - 12:30

Volgens deze link is het gas uit biomassa, omgezet in diesel.

"De vergasser van ECN zet biomassa zoals hout of stro om in gas dat voornamelijk bestaat uit koolmonoxide en waterstof," vertelt ECN-onderzoeker Harold Boerrigter. "Het gas dat op deze wijze is verkregen uit biomassa noemen we daarom biosyngas. De proefopstelling van Shell maakt hiervan via de Fischer-Tropsch synthese lange koolwaterstoffen, een soort paraffinewas. Dit kan vervolgens worden gekraakt tot diesel die geschikt is voor direct gebruik in bestaande motoren van auto's en vrachtwagens."


#3

Limnothrix

    Limnothrix


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2005 - 14:03

Bio

Biodiesel is een brandstof, die qua eigenschappen grote overeenkomsten vertoont met gewone dieselbrandstof, maar die gemaakt wordt uit hernieuwbare producten. In het algemeen wordt uitgegaan van plantaardige oliŽn zoals koolzaadolie, zonnebloemolie, palmolie of sojaolie, maar ook vetten kunnen gebruikt worden. Om een hoge brandstofkwaliteit te verkrijgen, ondergaan deze oliŽn een chemische reactie met methanol. Het resultaat is een methylester, zoals koolzaadmethylester (RME).

Biodiesel heeft een vergelijkbaar of zelfs hoger cetaangetal dan gewone diesel. De dichtheid is iets hoger, de calorische waarde (energie-inhoud per liter) iets lager, en de viscositeit iets hoger (hoewel de viscositeit al een stuk lager ligt dan bij onveresterde plantaardige olie). Door de geringe verschillen in brandstofkwaliteit, kan biodiesel in gewone dieselmotoren gebruikt worden zonder aanpassing van de motorafstelling. Het is tevens mengbaar met fossiele dieselbrandstof. Er worden maar weinig aanpassingen aan de huidige motortechnologieŽn gevergd. Bepaalde materialen (voornamelijk rubbers) kunnen evenwel aangetast worden door het gebruik van biodiesel. Na verloop van tijd kunnen deze materialen opzwellen en kunnen lekken ontstaan. Om die reden zal het nodig zijn een aantal dichtingen en brandstofleidingen te vervangen door zogenaamde biodieselbestendige materialen als polyamide (PFA) of fluorrubber (VITON).

Milieu

De belangrijkste voordelen van biodiesel zijn dat het biologisch degradeerbaar is, niet toxisch en dat het zeer weinig zwavel en aromaten bevat. De belangrijkste drijfveer voor het gebruik van biodiesel tegenwoordig is de verlaging van de globale CO2 uitstoot.

De CO2-emissies in de uitlaatgassen liggen bij biodiesel op hetzelfde niveau als bij gewone diesel. De hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij de verbranding van biodiesel, is echter gelijk aan de hoeveelheid CO2 die vooraf uit de atmosfeer is opgenomen bij de groei van het gewas (gewoonlijk koolzaad). Er dient wel rekening mee gehouden te worden dat de productie van biodiesel en zijn grondstoffen (bv. koolzaad, methanol) bijkomende CO2 emissies met zich meebrengt. Op die manier ligt de totale CO2 emissie over de levenscyclus van biodiesel ongeveer 50% lager dan bij gewone diesel.

Marktsituatie

Gezien de grote overeenkomst met fossiele dieselbrandstof, kan de huidige distributie- en opslaginfrastructuur tevens ingezet worden voor biodiesel (mits de brandstofleidingen biodieselbestendig zijn). In BelgiŽ zijn er geen tankstations waar biodiesel verkrijgbaar is. In Duitsland en Oostenrijk is biodiesel (100 %) bij bepaalde pompstations commercieel verkrijgbaar als aparte voertuigbrandstof. In Frankrijk kan diesel gekocht worden met een toevoeging van max. 5% biodiesel.

Biodiesel is op dit moment in BelgiŽ niet aan de pomp verkrijgbaar. Ze kan wel als chemisch product (methylester) aangekocht worden. Vooraleer dit product in een voertuig op de weg kan gebruikt worden, moeten eerst accijnzen betaald worden, die evenveel bedragen als bij fossiele dieselbrandstof. De basiskost van biodiesel ligt tussen 0,5 en 0,6 Ä per liter. Wanneer tevens accijnzen en BTW ingerekend worden, komt dit neer op een totaalprijs van 1 ŗ 1,2 Ä per liter. Dat is heel wat meer dan de 0,75 Ä per liter die de consument betaalt voor gewone diesel. Om de competitiviteit van biodiesel te verhogen, is accijnsvrijstelling noodzakelijk. Dergelijke vrijstelling wordt op dit moment niet ondersteund door de Belgische overheid.

In bepaalde Europese landen wordt wel een accijnsverlaging voor biodiesel toegepast en is biodiesel commercieel beschikbaar in bepaalde tankstations. Om de prijs van biodiesel te drukken, wordt tevens gezocht naar alternatieve grondstoffen zoals afgedankte frituuroliŽn of dierlijke vetten.


Dit is de volledige uitleg volgens www.emis.vito.be (Vlaams energie- en milieu-informatiesysteem).

Groot voordeel is dat er een korte koolstofcyslus is: vrijgegeven door de verbraning wordt ook opgenomen door koolzaad, om het even vereenvoudigd te schetsen. vandaar dat er netto minder CO2 uitgestoten wordt. Er worden echter ook vluchtige organische stoffen uitgescheiden zoals bij andere brandstoffen, zodat ze geen oplossing voor de smogprobleem (met ozonproductie) brengt.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures