Hoe oud wordt een mens?

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Hoe oud wordt een mens?

Ik denk een gemiddelde van max 80 best hoog is de komende 100 jaar.

Ik heb het over de mensheid als geheel: Nu zit het tussen de 60-70 jaar, voornamelijk door een hoog kindersterfte cijfer in bepaalde landen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Hoe oud wordt een mens?

De laatste decennia is de levensverwachting volgens de artsen enkel zo spectaculair gestegen omdat ze de acute aandoeningen hebben weten te voorkomen en bestrijden.
De laatste decennia? D8 dat het toch vooral de laatste 100 jaar was. Was de gemiddelde levensduur 20, 30 jaar geleden in onze maatschappij echt zoveel lager dan nu?
ach, dat zijn slechts mythes en verhalen. maar rond de 80 voor de volgende 100 jaar? muah denk het niet, als je al kijkt hoeveel we erop vooruit zijn gegaan de laatste 100 jaar
En nogmaals: Wat veel mensen niet lijken te weten en te beseffen is, dat de stijging van de "gemiddelde" levensduur de afgelopen 100 jaar in de westerse maatschappij, voor een belangrijk deel te wijten is aan het sterk verminderen van de kindersterfte. Een eeuw geleden haalden veel kinderen hun 10de jaar nog niet, onder andere door infectieziekten. Al die kinderen die zo jong stierven, haalden het "gemiddelde" sterk onderuit. Maar nu is er in de westerse maatschappij nog nauwelijks kindersterfte, zo weinig dat de "gemiddelde" levensduur niet spectaculair meer kan stijgen door het verder terugdringen ervan.



Je kunt wel zeggen: "Ja, maar er zijn tegenwoordig toch wel degelijk veel meer heel oude mensen (90, 100 en meer) dan 100 jaar geleden?" Ja, dit kan best kloppen. Maar er zíjn altijd mensen geweest die zo oud werden, dat is zo klaar als een klontje. Bovendien is er nog een feit dat zeker niet mag vergeten mag worden. Mensen die in 1900 90 jaar, 100 jaar of meer waren, zijn geboren rond 1800. Toen hadden de meeste landen nog meer een fractie van het aantal inwoners van dat van nu. En dus werden er toen ook veel minder potentiële eeuweligen geboren, met het gevolg dat er rond 1900 véél minder waren dan nu. Zelfs mensen die nu die leeftijd hebben, zijn geboren in een tijd dat de bevolking van de meeste landen nog aanzienlijk geriner was dan nu, en sterk toenam met de tijd. Logisch dus dat er steeds meer héél oude mensen zijn. Er valt een spectaculaire toename van het aantal honderdplussers te verwachten tussen 2045 en 2055, aangezien er in de jaren na de Tweede Wereldoorlog een babyboom was.

Overigens dient men zich niet steeds blind te staren op die gemiddelden. Dat men gemiddeld 80 jaar oud wordt, betekent niet dat iedereen die leeftijd haalt. Mensen hechten vaak veel belang aan gemiddelden. Wat men hierbij echter vaak vergeet is, dat het gemiddelde de extremen niet toont. Dat kan vaak tot flinke misverstanden leiden.

Bijvoorbeeld: In de Verenigde Staten heeft men gemiddeld een hoog inkomen. Dus zou men kunnen denken: in de VS hebben de meeste mensen een hoog inkomen. Maar dit klopt niet, want de rijkdom is zeer ongelijk verdeeld: 1 % van de bevolking bezit meer dan 90 % van de bevoling bij elkaar. Die 1 procent trekt het gemiddelde natuurlijk enorm omhoog. Maar die 90 % minder rijken mogen dus zeker niet vergeten worden.

Zo kunnen we verder naar een volgend feit. De gemiddelde leeftijd die mensen hebben als ze sterven ligt, tegenwoordig in de westerse wereld rond de 80 jaar. En dus gaan de meeste inwoners van westerse landen ervan uit dat ze vrijwel zeker kunnen zijn minstens 70 jaar te worden, als het geen 90 is. Maar dit klopt weerom niet, want die 80 jaar is een gemiddelde dat de extremen niet toont. Er zijn mensen die 90 jaar, 100 jaar of nog ouder worden, maar ook velen die aan 60 of nog veel jonger sterven. "Ja, maar dat zijn uitzonderingen." hoor ik je zeggen. Wel, ik raad je aan eens naar een willekeurig kerkhof te gaan en naar de geboorte- en sterftedatums op de graven te kijken, en dat bij zoveel mogelijk graven. Je zal zien dat het aantal mensen dat de 70 niet gehaald heeft absoluut niet te verwaarlozen is.

Men moet zich niet steeds blind staren op gemiddelden.
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Re: Hoe oud wordt een mens?

Zal de leeftijd te maken hebben met levensstijl?

Ik (Een imitator van Nostradamus :D )

Over een tijd, een tijd van grote technologische voortgang, zal alle arbeid in de wereld vergaan.

Die arbeid zal volledig zijn overgenomen door mechanica en automatisering dankzij de vindingrijkheid van de mens.

De mens zal hierdoor worden overspoelt door recreative tijd, waardoor de leefkwaliteit een hoger niveau zal berijken.

De ookal eerder genoemde waarden van de medische wereld zal ook zeker zijn invloed hebben, in al zijn inventiviteit.

En ik schat de max. leeftijd 150 tot 300.

Ik denk wel dat als zulke leeftijden kunnen worden gehaald dat de indeling van de dag van ieder mens drastisch zal veranderen.

Ik ben een wetenschaps broekie maar wel een ziener :D

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Hoe oud wordt een mens?

Het ontwerp van de mens staat een gemiddelde levensverwachting van ik dacht 34jr toe. Vanaf 24 jr takel je feitelijk al af en vanaf je geboorte ben je al bezig met dood te gaan. Wat we nu aan levensverwachting winnen, en als toegift krijgen, komt omdat we al "olie en smeermiddelen" gebruiken. Of voedsel dat we gebruiken, wel zo goed is, is ook een leuke vraag. Er gaan geluiden op dat de moderne voeding de hoofdoorzaak oorzaak zou kunnen van de uniformiteit aan in overlijden. Dus veel dezelfde ziekten. Daarnaast worden veel ziekten of overlijdensoorzaken onder één noemer geplaatst, waardoor een verkeerd beeld kan ontstaan. Ook kan iemand meerdere ziekten onder de leden hebben en aan een onschuldige kwaal komen te overlijden. Het verhaal over de voedingsindustrie gaat ook op over de medicijnindustrie. Je lost met medicatie vaak problemen op en op termijn schuif je effecten van medicatie voor je uit. Uitschieters omhoog en omlaag in leeftijd zijn er altijd geweest. Of de gemiddelde leeftijd van een grote populatie op 120 jaar kan komen, is de vraag. Economische redenen zouden wel eens de oorzaak kunnen zijn dat dit niet wordt gehaald. Economische redenen kunnen ook de reden zijn dat de gemiddelde leeftijd achteruit kan gaan, dus meer naar de gemiddelde natuurlijke leeftijd toe. De leefomgeving en omstandigheden zijn heel anders, dan waarop het ontwerp van de mens gebaseerd is. De aanpassingen op leefomstandigheden gaan heel langzaam. Dus als er gerekt wordt in de leeftijd, dan zit dat al in de rekleeftijd.

Reageer