Springen naar inhoud

Magnetisme

• Log in om te kunnen reageren

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2007 - 14:22

nog een paar kleine vraagjes, ik hoop dat iemand mij kan /wil helpen.één van de drie zou ok al heel leuk zijn.

1) Welk soort kern is aangewezen om als kern van ee spoel te fungeren: een weekijzeren of stalen kern? + verklaar

2) een spoel met 40 windingen heeft een lengte van 32 cm en een diameter van 5,0 cm.
a) hoeveel stroom moet de draad voeren om in het centrum van de spoel een magnetische inductie van o,30 mT te krijgen
b) een proton komt het magnetisch veld binnen met een snelheid 2.10^7 m/s en onder een hoek van 30° met het veld. Bereken de kracht p het proton

en dan nog een derde vraagje:

Twee evenijdige stroomdraden iggen op een afstand van 50 cm van elkaar. De stromen lopen in tegengestelde zin. De stroomsterkte door de linkerstroomdraad is drie maal zo groot als die door de rechterstroomdraad. Waar, in het vlak loodrecht op de stroomdraden zal de magnetische inductie 0 T zijn?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2007 - 14:58

1. Voor de kern zou ik weekijzer nemen in plaats van staal.

Weekijzer is een legering van zacht ijzer met silicium dat gemakkelijk polariseerbaar is. Het wordt gebruikt in bijvoorbeeld transformatoren, smoorspoelen, wisselstroommotoren, generatoren en magnetische werktuigen.
Weekijzer heeft een dermate hoge interne weerstand waardoor inductie-stromen (wervelstromen) in het metaal flink worden beperkt. Dit is opzettelijk, omdat wervelstromen extra verliezen veroorzaken; verhitting van het weekijzer door wervelstromen is absoluut niet gewenst.
Door dunne plaatjes weekijzer te stapelen tot het uiteindelijke lichaam worden wervelstromen nog verder beperkt.

De berekeningen heb ik momenteel geen tijd voor, waarschijnlijk zijn er nog wel andere personen die je daar ook voor kunnen helpen.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2007 - 16:35

a) De magnetische inductie in een winding van een spoel is LaTeX
Reken om naar I = ... en invullen maar!

b) Er werkt maar een kracht, de Lorentzkracht, die is hier LaTeX

Voor die derde... mijn magnetisme is een beetje roestig dus moet ik me verontschuldigen (voorlopig).

Veranderd door Rov, 21 maart 2007 - 16:36

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 maart 2007 - 19:58

LaTeX
LaTeX
Het punt ligt op 25 cm vanaf de draad waar I doorheen gaat. Niet in de richting van de draad met 3.I maar de andere richting.

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2007 - 21:29

het moet toch R + 0,5 zijn?

en dan kom ik voor R -0,75 uit en dan langs de kant van de 3I en niet langs die van I

Klopt dit niet?

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 maart 2007 - 21:48

Dat komt toch op hetzelfde neer.

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2007 - 23:53

inderdaad :-)

jefcox

jefcox

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2007 - 13:00

hey

weekijzeren kern is beter omdat de deeltjes zich sneller gaan draaien in dezelfde richting van het magnetisch veld opgewekt door de spoel. hierdoor gaat de weekijzeren kern ook nog eens een magneet worden en het geheel vesterken. bij staal gaan de deeltjes niet zo snel in de richting van het magnetisch veld draaien. het is niet een heel exacte verklaring maar zo onthou ik het toch.

jef
and when I see you, I really see you upside down ...

godvolkoffie. --> jef

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures