Springen naar inhoud

Simpele vergelijking oplossen

• Log in om te kunnen reageren

DoubleBogey

DoubleBogey

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2007 - 14:36

Goedemiddag allemaal!

Ik heb een klein vraagje waar ik op ben gestuit bij Scheikunde, bij een voorbeeld wordt er dit beweerd:
I2(totaal)= 1.36*10^-2 mol
I2(aq)= x mol
I2 (wb)= (1.36*10^-2 - x) mol

Wb staat voor wasbenzine, de breuk is:
I2(wb) / I2(aq) = 2.34 * 10² (Dit is de verdelingsconstante)
We willen x weten. Waarbij het voorbeeld dit neerlegde:

(1.36*10^-2 -x) / x = 2.34*10²
Hieruit zou x = 1.16 * 10^-3 moeten volgen. Maar bij geeneen methode kom ik op hetzelfde antwoord uit!
Hetgene wat ik doe is de 2.34*10² maal de x doen, waarbij
(1.36*10^-2 -x) = 2.34x*10² (234x dus)
volgt. Verder kom ik gewoonweg niet, de -x naar de andere kant verplaatsen geeft geen goed antwoord. De 234x maal 1.35*10^-2 en dan maal -x doen werkt ook niet. Als iemand me zou kunnen helpen zou ik het héél erg appreciëren. :)

Het spijt me voor slordige alinea-indeling, en het ontbreken van LaTeX. Dit komt omdat ik in een erge tijdnood ben, ik ben namelijk een ramp in plannen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2007 - 14:55

Uit de vergelijking
LaTeX
volgt inderdaad niet dat antwoord, maar
LaTeX .

Dus ofwel de vergelijking klopt niet, ofwel er wordt een of andere benadering toegepast (?).

Ik denk dat er iets scheikundigs achterzit in plaats van wiskundig, want dit is het antwoord.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

DoubleBogey

DoubleBogey

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2007 - 15:18

Uit de vergelijking
LaTeX

volgt inderdaad niet dat antwoord, maar
LaTeX .

Dus ofwel de vergelijking klopt niet, ofwel er wordt een of andere benadering toegepast (?).

Ik denk dat er iets scheikundigs achterzit in plaats van wiskundig, want dit is het antwoord.

Dankuwel! Ik was al bang dat ik gek geworden was! Het is gewoon onmogelijk, het moet wel een joekel van een fout zijn in mijn scheikunde boek. Aan het begin van deze periode kan ik me heel vaag iets herrineren over een klasgenoot die had aangetoond dat iets in het boek niet klopte, dat zal dit wel geweest zijn! Volgende keer toch maar iets beter opletten in de klas peins ik :)

Ik vind het trouwens wel ridiculous dat er zo'n ongelooflijke fout in nota-bene een voorbeeld kan staan, maar dat terzijde...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures