Wat als je van de waalbrug valt?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Wat als je van de waalbrug valt?

Regelmatig als ik over de Waalbrug in Nijmegen fiets vraag ik me af... wat gebeurt er als je over de reling valt?

1 hoe kun je het beste landen zonder te diep of te plat in het water te komen?

2 hoe diep kom je in het water? Ik lees op Wikipedia dat de grootste hoogte 65 meter is, maar ik weet niet waarboven.

3 heb je genoeg adem om weer boven te komen?

4 wat moet je strategie zijn om zsm de oever te bereiken: in hoeverre moet je schuin op de stroming zwemmen?

5 wat zijn de gevaren van kolken en schepen?

6 wat is de invloed van de watertemperatuur?

7 moet je misschien kleren of schoenen uitdoen om je kansen te vergroten?

8 hoelang zwem je er over?

9 kom je er altijd levend van af (met een zwemdiploma)?

Ik heb er regelmatig discussies over met mijn vriendin, dus ik hoor graag wat jullie ervan denken.

Dank en groet!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

Regelmatig als ik over de Waalbrug in Nijmegen fiets vraag ik me af... wat gebeurt er als je over de reling valt?
Dan wordt je nat :)
1 hoe kun je het beste landen zonder te diep of te plat in het water te komen?
Bommetje. Het achterwerk zou er tegen moeten kunnen


3 heb je genoeg adem om weer boven te komen?
Verschilt altijd. Is afhankelijk van hoeveel lucht je hebt, zodra je geen lucht meer kan happen. Daarnaast hoever je onder water komt.
5 wat zijn de gevaren van kolken en schepen?
Die zouden over je heen kunnen varen.
6 wat is de invloed van de watertemperatuur?
Indien heel koud, kan er onderkoeling plaatsvinden
8 hoelang zwem je er over?
Afhankelijk van je eigen zwemsnelheid, stroming, moet je nog iemand meenemen etc

Gewoon zorgen dat je er niet invalt :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

lekker bijdehande antwoorden pdejongh :)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

lekker bijdehande antwoorden pdejongh :)
Hehe, toch kloppen ze gedeeltelijk wel. Ik bedoel maar... als je erin valt, dan ben je gewoon nat. Een schip zou zomaar over je heen kunnen varen. Een advies voor het landen (ik spreek uit ervaring...). En zo kloppen de andere antwoorden ook wel wat... :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

Lol, wat een topic. Volgens mij zou gestrekt met je voeten naar onder het water in minder pijn doen dat bommetje. Bommetje loopt snel mis met zo'n afstand, en dat loopt gegarandeerd pijnlijk af.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

Lol, wat een topic. Volgens mij zou gestrekt met je voeten naar onder het water in minder pijn doen dat bommetje. Bommetje loopt snel mis met zo'n afstand, en dat loopt gegarandeerd pijnlijk af.
Zou natuurlijk ook kunnen. Het is ook maar de vraag in hoeverre je zelf je landingspositie kan bepalen. Daarnaast heb ik geen idee hoe hoog de Waalbrug is. Bommetje zou moeten kunnen, als je dat goed kan zou je er geen last van moeten hebben.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 94

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

Het water "breken" door een hamer in het water te gooien heeft ook bijna geen nut (volgens mythbusters)
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

Het water "breken" door een hamer in het water te gooien heeft ook bijna geen nut (volgens mythbusters)
Whaha :) :)

Daarnaast... alsof je ook altijd een hamer bij hebt :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

Lol, wat een topic. Volgens mij zou gestrekt met je voeten naar onder het water in minder pijn doen dat bommetje. Bommetje loopt snel mis met zo'n afstand, en dat loopt gegarandeerd pijnlijk af.
Gestrekt met je voeten kom je misschien juist weer veel te diep. Al met al heb ik nog geen half antwoord op mijn 9 vragen :) . Was natuurlijk ook te veel gevraagd. Leek me toch een aardig onderwerp voor in het café. Gelukkig is het nog geen sluitingstijd, dus kom maar op...

Berichten: 94

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

Op internet is te lezen dat de burg op het hoogste punt van zijn boog 65 meter is. Ik schat dat de hoogte van het wegdek t.o.v. het water 20 meter is. V = (2*9.81*20)^0,5 (formule van torricelli) = 20 meter per seconde. M.i. heb je een kans om te overleven mits je de juiste sprong maakt. En wat die is, geen idee. Verder denk ik dat je de rest van de vragen eenvoudig op kan lossen door logisch na te denken, succer ermee
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

Gestrekt met je voeten kom je misschien juist weer veel te diep. Al met al heb ik nog geen half antwoord op mijn 9 vragen :) . Was natuurlijk ook te veel gevraagd. Leek me toch een aardig onderwerp voor in het café. Gelukkig is het nog geen sluitingstijd, dus kom maar op...
Hoe laat sluit het café? Ik ben hier wel eens tot 5 uur 's nachts doorgegaan, en werd nog niet de deur uitgezet :)

Ik zal nog de vragen proberen te beantwoorden, die Pdejongh naliet te beantwoorden; uiteraard wel op zijn manier :)
2 hoe diep kom je in het water? Ik lees op Wikipedia dat de grootste hoogte 65 meter is, maar ik weet niet waarboven.
Ligt aan je hoe je springt (zie vraag 1), aan de plaatselijke valversnelling g, en aan hoe breed/diep je bent (i.v.m. luchtwrijving). Overigens zou de hoogte ook een rol kunnen spelen ja :wink:
4 wat moet je strategie zijn om zsm de oever te bereiken: in hoeverre moet je schuin op de stroming zwemmen?
Je moet de kortste afstand afleggen in de kortst mogelijke tijd. Ik vermoed gewoon recht op de oever af.
7 moet je misschien kleren of schoenen uitdoen om je kansen te vergroten?
Ja, misschien.
9 kom je er altijd levend van af (met een zwemdiploma)?
Niet altijd. Er kan een boot over je heen varen, je kunt je hoofd tegen de bodem stoten, je kunt spontaan een hartaanval krijgen van de schrik, je kunt metalen schoenen aan hebben die je onder water houden, er kan een als duiker vermomde moordenaar rondzwemmen (zie de film Amsterdamned). Zelfs een zwemdiploma kan deze dingen niet voorkomen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

misschien moet je maar een andere route nemen.

tijdens het vallen moet je zoveel mogelijk proberen te roteren. Dan wordt de gravitatie energie omgezet in rotatieenergie+kinetische+wrijving.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

Als de brug hoog is, en je dus een lange afstand en een hoge snelheid ontwikkelt, dan wordt water zo hard als beton. Je sterft dan waarschijnlijk al aan de klap (je hele lichaam wordt verbrijzeld) voordat je uberhaupt over zwemmen kan nadenken. [rr]
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

Morzon schreef:misschien moet je maar een andere route nemen.

tijdens het vallen moet je zoveel mogelijk proberen te roteren. Dan wordt de gravitatie energie omgezet in rotatieenergie+kinetische+wrijving.
Hmm, zal dat zoveel invloed hebben? Ik denk dat je jas uit laten wapperen als een soort parachut beter werkt, luchtdruk is veel krachtiger naar mijn idee.

Misschien een topic voor natuurkunde?? :)
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Wat als je van de waalbrug valt?

Zo te zien is het dus bepaald niet vanzelfsprekend om veilig te landen. En heb ik een goede kans dat mijn andere 8 vragen overbodig zijn... Volgende keer nog maar weer wat minder rechts houden dan.

Reageer