Springen naar inhoud

[kernfysica]paar vraagjes

• Log in om te kunnen reageren

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2007 - 23:56

1) E= e.U = 1.6022. 10^-19 . 1J
die "e" en U wat is dit hier juist?

2) N=No*e^-(y*t) en T1/2= No/2^n wanneer gebruik je welke formule

3) specifieke bindingsenergie, wat is dit juist? ( ik weet wel wat bindingsenergie is maar)

4) stikstof wordt door neutronenvangst omgezet in koolstof -->
14N(n,p)14C maar die n en p wat is dat juist (want het is toch een neutronen vangst?)

5)Bij een fissie van 235U komt zeer veel energie vrij, deze engergie komt precies overeen met de energie die correspondeertmet het massaverlies dat met kernfissie gepaard gaat. --> kan iemand mij dit zinnetje eens kort uitleggen?

alvast bedankt ( elk antwoord is welkom)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 maart 2007 - 01:12

Zoek op: "Huiswerk en Praktica" [Natuurkunde] Formule kernfisica
Dan zie je dat de y in jou formule lambda moet zijn.
Lambda is de vervalconstante van het radio-actiefmateriaal
De halfwaardetijd = Ln(2) / lambda
De eenheid van Elektrische veldsterkte is N/C maar ook de V/m
LaTeX
LaTeX
J=C.V Met andere woorden: 1 Joule = 1 Coulomb . 1 Volt
Als je nu de elektrische lading van een elektron vermenigvuldigd met een spanningsverschil van 1 volt, dan krijg je dus
LaTeX
Deze eenheid van energie wordt de elektronvolt genoemd.
Je bedoeld waarschijnlijk: 13 N naar 13 C
Er wordt een elektron van de K -schil ingevangen door de kern ( K-vangst of beta +) , en proton en elektron gaan over in een neutron.
Dus: Kernlading wordt 1 minder , maar massagetal blijft gelijk.
12 N naar 12 C kan ook .

Veranderd door aadkr, 22 maart 2007 - 01:19

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2007 - 08:25

5)Bij een fissie van 235U komt zeer veel energie vrij, deze engergie komt precies overeen met de energie die correspondeertmet het massaverlies dat met kernfissie gepaard gaat. --> kan iemand mij dit zinnetje eens kort uitleggen?

Geplaatste afbeelding
Een neutron botst tegen een U235 atoom, er wordt het niet stabiele U236 gevormd. Dit vervalt zoals in het plaatje. Hierbij komt energie vrij omdat er een binding wordt gebroken. Hoeveel energie? E = mc≤ Met c de lichtsnelheid en m de massa die "verdwijnt" door het massadefect. Er komen ook 3 neutronen vrij, die kunnen op hun beurt weer tegen een U235 botsen. Zo gaat de reactie nog wel even voort en als je voldoende U235 hebt produceer je genoeg energie om een stad als Hiroshima volledig plat te vegen. Ik meen me te herinneren dat het splitsen van ťťn U235 kern genoeg energie oplevert om een zandkorrel te verplaatsen.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2007 - 08:40

De reactie die Rov noemt is een van de veelvoorkomende reacties bij de splijting van LaTeX . Een andere reactie met de splijting van LaTeX veel voorkomt is de volgende: LaTeX . Uiteraard geld ook bij deze reactie dat LaTeX

Er komen ook 3 neutronen vrij, die kunnen op hun beurt weer tegen een U235 botsen.

Wat je hier vergeet te vertellen is dat er 3 snelle neutronen vrijkomen. Echter, wanneer deze bij een U235 kern aankomen, zullen ze er zo doorheen gaan zonder een kernreactie te laten plaatsvinden. Daarom moeten deze snelle neutronen worden afgeremd. Dit gebeurt dmv een moderator.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures