Springen naar inhoud

Afstand in piramide figuur

• Log in om te kunnen reageren

omergun

omergun

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2007 - 17:42

Hallo, ik heb een paar vragen over afstand berekeningen in een figuur. Ik wil weten of ik het goed doe, kan iemand dit aub controleren?

als voorbeeld==> Regelmatige vierzijdige piramide T ABCD, met AB=4 en TS=6, M is midden AB, M´ is midden CD, S is op grondvlak loodrecht en onder T.

In een piramide(ook in deze vb), is de hoek TMS(DUS HOEK M) en hoek TM´S(DUS HOEK M´) toch niet 90 graden? Bij een afstand(d(puntM, vlakCDT)), waarbij je hulpvlak MM´T neemt, waarin punt M en een lijn TM´ die in vlak CDT ligt, neem je toch niet direkt de lijn MM´ als afstand omdat hoek TM´S niet 90 graden is? Dus ga je de lijn(afstand), loodrecht op TM´ van punt M beginnend nemen toch? En in het algemeen moet je toch zoveel mogelijk een hulpvlak vinden waar je als afstand(ook al is het wel 90graden, en kan ook in een kubus zijn) niet direkt MM´kan nemen, maar een hulpvlak zoeken, waar dit niet hoeft? Maar als het niet anders kan wel dit gebruiken, ligt er aan op welke hulpvlak je de punt het dichtsbij kan projecteren toch?

En als laatst in weer zo´n vraag over afstanden, heb je een hulpvlak ABCD(vierhoek). Teken diagonaal DB(een lijn van de vlak die in de vraag moet gegeven worden) erin. M is midden AB. Projecteer M loodrecht op lijn DB. Mijn vraag hier is over de zijde keer hoogte methode. Normaal zou het BD*MM´=AB*AD zijn, maar de juiste is BD*MM´=AM*AD. Dit is volgens mij zo, omdat beginpunt M niet aan een uiteinde(zijkant van hulpvlak) zit, maar in midden van AB zit. Anders zou je de eerste gebruikt moet hebben. Is dit goed?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 maart 2007 - 18:36

Mogelijk heb je hier wat aan,ik maakte deze eerder nav.een pyrvraag!

Geplaatste afbeelding

omergun

omergun

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2007 - 19:15

Mogelijk heb je hier wat aan,ik maakte deze eerder nav.een pyrvraag!

Geplaatste afbeelding

bedankt, maar wat ik wil weten is of ik het goed gedaan had..

Veranderd door omergun, 22 maart 2007 - 19:17

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 maart 2007 - 20:47

Moet je je vraag omzetten in een tekening als vb.Van daar uit ga je rekenen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures