Syndroom van charles bonnet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 107

Syndroom van charles bonnet

Kan iemand mij iets vertellen over het Syndroom van Charles Bonnet? Hoe komt het, wat zijn kenmerken etc.
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Syndroom van charles bonnet

Al op Wikipedia gekeken? Daar staat namelijk wel een korte, maar m.i. duidelijke uitleg over SCB.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 3.165

Re: Syndroom van charles bonnet

Kan iemand mij iets vertellen over het Syndroom van Charles Bonnet? Hoe komt het, wat zijn kenmerken etc.
Als je nog verdere vragen hebt stel ze dan rustig. [rr]
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 107

Re: Syndroom van charles bonnet

Als je nog verdere vragen hebt stel ze dan rustig. [rr]


Hoe ontstaat het syndroom?
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Berichten: 3.165

Re: Syndroom van charles bonnet

Hoe ontstaat het syndroom?
De precieze oorzaak is onbekend. Verondersteld wordt dat het een combinatie van factoren is, waaronder een vermindering van afferente (aanvoerende) impulsen die leiden tot een spontane activiteit van het centrale visuele systeem.

Van http://www.rnib.org.uk/xpedio/groups/publi...rnib003641.hcsp
At the moment little is known about how the brain stores the information it gets from the eyes and how we use this information to help us create the pictures we see. There is some research that shows that all this constant seeing actually stops the brain from creating its own pictures.

When people lose their sight their brains are not receiving as many pictures as they used to. Sometimes, new fantasy pictures or old pictures stored in our brains are released and experienced as though they were seen.

These experiences seem to happen when there is not much going on, for example when people are sitting alone, somewhere quiet, which is familiar to them, or when they are in lying in bed at night.
Bedenk dat dit slechts een hypothese is en dat het nog niet bewezen is.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 107

Re: Syndroom van charles bonnet

Ik heb een poosje geleden gelezen (in "Het bizarre brein, wat fouten in de hersenen ons kunnen leren over de werking ervan" van Dr. Ramachandran) hoe het Syndroom van Charles Bonnet schijnt te werken. Volgens mij was het iets als dit:

Stel je je eens een kat voor. Je hersenen creeeren nu een beeld in je hoofd van een kat. Je ziet er een voor je, maar je weet dat er geen kat is, in het echt. Volgens Ramachandran komt dit omdat je zintuigelijk waarneemt dat er nergens een kat is. Mensen met het Syndroom van Charles Bonnet zijn vaak zeer slechtziend of hebben een beschadiging aan de ogen waardoor ze niet goed kunnen waarnemen, waardoor hun hersenen de vrije wil hebben alles te zien wat ze willen zien. Ik heb de vraag aan jullie of dit klopt, is deze theorie onlangs aangenomen, of alweer verworpen?

Mensen met het Syndroom van Charles Bonnet zien bijna altijd leuke dingen, zo ziet mijn eigen opa tekenfilms en vliegende eenden, en ik ken verhalen van mensen met het sydroom die zweren bij het leven dat ze engelen hebben gezien. Ook ken ik een verhaal van een vrouw die geen kinderen kon krijgen continu kinderen zag spelen, en dan verdwenen ze, zoals zo vaak gebeurd bij dit syndroom, plotseling weer.

Het doet me sterk denken aan Freud als ik dit zeg, maar kan het niet iets te maken hebben met een onbewuste innerlijke of verdrongen wens die op deze manier in vervulling gaat? Zou er een verband kunnen bestaan tussen de beelden die men ziet als ze het Syndroom van Charles Bonnet hebben en de beelden die iedereen ziet als ze dromen?

Je kunt namelijk de link leggen. Wanneer iemand slaapt heeft het niet tot nauwelijks zintuiglijke input, waardoor de hersenen er op los kunnen fantaseren en zo beelden ontstaan die levensecht lijken; een droom. Dr. Ramachandran beweert dat wanneer iemand het Syndroom van Charles Bonnet heeft, die persoon óók nauwelijks zintuiglijke input (door beschadiging aan de ogen) heeft, waardoor de hersenen er, net zoals in de droom, erop los kunnen fantaseren.

Ik ken helaas maar 1 droomtheorie en dat is die van Siegmund Freud, hij heeft verklaard dat dit mogelijk wensvervullingen zijn. Kan het dus zo zijn dat er nauw verband bestaat tussen het Syndroom van Charles Bonnet en dromen? Of is het te simpel om te zeggen dat mensen met dit Syndroom gewoon sterke dagdromers zijn?
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Syndroom van charles bonnet

Nog wat meer algemene informatie over dit syndroom:

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=72523

Over de precieze oorzaak is men het blijkbaar nog niet eens. Maar ik denk dat er in dei vergelijking met dromen best wat kan zitten. Als je je ogen dichtdoet en wegdommelt kunnen zich ook hele tekenfilms en dergelijke voor je ogen afspelen.

Vooral ook omdat het erger lijkt te worden als iemand moe is.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 1

Re: Syndroom van charles bonnet

Alle informatie die over het CBS te vinden is geeft aan dat deze aandoening vooral bij oudere mensen (boven de 65)voorkomt, in combinatie met een verslechterd gezichtsvermogen.

Mijn vriend van 54 jaar lijdt ook aan het syndroom van Charles Bonnet. Bij hem is dit syndroom ontstaan doordat hij plotseling blind is geworden. Het is dus net zoiets als fantoompijn...

Ik vraag me af of het syndroom niet méér met een verslechterd of plotseling wegvallend gezichtsvermogen te maken heeft dan met leeftijd. Al is het natuurlijk wel een feit dat bij oudere mensen het gezichtsvermogen vaker afneemt.

Toch kan ik me ook voorstellen dat er veel meer mensen zijn die aan het syndroom lijden dan bekend is. Mijn vriend vond het heel lastig om er naar te vragen... Hij dacht dat er psychisch iets mis was...

Ik las hier ook dat de beelden vaak grappig zijn. Dat is bij mijn vriend ook zo, alleen ... niet altijd, soms ziet hij bijvoorbeeld ook afgronden verschijnen op de vloer...

En omdat hij blind is, en de beelden soms 'meebewegen' is het voor hem vaak heel lastig om zijn oriëntatie en evenwicht te bewaren. Het is (zoals ik van dichtbij meemaak) echt een behoorlijk lastige handicap!

Reageer