De huidige benzineprijzen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 325

De huidige benzineprijzen

Ik moet een project voor economie maken. En daar heb ik de formules voor de huidige benzine prijzen voor nodig. Het probleem is dat alle prijzen verschillend zijn bij verschillende tankstations? Dus ik begrijp het dus niet. En als iemand ze toch kant en klaar heeft liggen maakt het ook niet uit. Post die fromules dan maar:P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: De huidige benzineprijzen

Formules?????

De prijs van benzine hangt af van de produktiekosten (prijs ruwe olie plus raffinagekosten), plus de winstmarge van diverse tussenpersonen plus een hééééééééééééleboel belasting.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: De huidige benzineprijzen

Ik zou zeggen... rijd naar een tankstation in de buurt en vraag of die je verder wilt hebben. Die zal waarschijnlijk wel wat meer aan prijzen kunnen achterhalen voor je [rr]
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 255

Re: De huidige benzineprijzen

Is het niet objectiever om de prijs van ruwe olie te bekijken? Die zal je in elk geval eenvoudiger vinden. (denk ik toch) De opdracht moet dit natuurlijk toelaten.

Wat bedoel je met formules? Ik zie niet in hoe je de evolutie van die prijzen zomaar kan berekenen hoor.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: De huidige benzineprijzen

Hier http://www.nymex.com/index.aspx vind je de momentane marktprijs (met een half uur vertraging) van benzine (gasoline) en andere olieprodukten op de New York Mercantile Exchange (Nymex). Die prijs varieert iedere seconde en is tussen oliemaatschappijen en handelaren (en speculanten) zonder de gigantische belastingen die je aan de pomp ook nog eens moet betalen.

De gasoline marktprijs is op het moment dat ik dit typ: 1.97 $/USgallon oftewel 0,52 euro/liter.

Daar komen dan nog de kosten en winstmarge van tussenpartijen en pomphouder bij. Die marge verschilt per merk en bepaalt mede het verschil tussen diverse pompen. Maar het hangt ook af van de daadwerkelijke inkoopprijs die de desbetreffende maatschappij betaalt heeft in het verleden, of nu nog betaalt op grond van lopende afnamecontracten. Die kan afwijken van de momentane prijs op de Nymex.

Het verschil met wat je daarna aan de pomp betaalt is accijns en BTW, misschien wel zo'n 0,80 euro liter.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 325

Re: De huidige benzineprijzen

Fred F. schreef:Formules?????

De prijs van benzine hangt af van de produktiekosten (prijs ruwe olie plus raffinagekosten), plus de winstmarge van diverse tussenpersonen plus een hééééééééééééleboel belasting.
Ja maar de formules van hoe de prijzen anders zijn bij elke soort. (Loodvrij ,Euro plus enz.) En hoe die prijzen stijgen ik moet er een verband in zien te vinden en van die verschillen een formule plus grafiek maken. Het is dus ook wiskundig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: De huidige benzineprijzen

Ik heb hier eerder een foutje gemaakt.

Een gasoline prijs van 1,97 $/USgallon = 0,52 $/liter = 0,40 euro/liter (niet 0,52 euro/liter zoals ik eerder schreef).

1 USgallon = 3,786 liter. 1 barrel = 42 USgallon = 159 liter. 1 euro = 1,30 $.

Er bestaan geen formules voor benzineprijzen. Je kunt hooguit historische prijzen gebruiken om de benzineprijs te correleren met de olieprijs en een ruw verband te bepalen, bijvoorbeeld door de verhouding van de prijzen. Met wiskunde heeft dit niet veel van doen.

Bedenk overigens ook dat "de" olieprijs die vaak in de media genoemt wordt die van West Texas Intermediate (WTI) is, een heel lichte olie met weinig zwavel. Er zijn vele andere ruwe olies elk met hun eigen prijs afhankelijk van hoe zwaar ze zijn en hoeveel zwavel ze bevatten.

Hier vind je bijvoorbeeld olie (WTI en Brent) en gasoline prijzen op de NYMEX van het afgelopen jaar: http://www.wtrg.com/daily/oilandgasspot.html

In het OPEC bulletin vind je nog veel meer prijzen voor olies en olieprodukten: http://www.opec.org/library/OPEC%20Bulleti...07/OB032007.htm

Ieder maandblad geeft data voor de afgelopen 12 maanden. Door terug te gaan in de archives kun je dus (met wat moeite) een vrij lange historische trend tussen olie en gasoline prijzen maken.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 325

Re: De huidige benzineprijzen

Kijk er bestaan wel formules. Volgens mijn lerares is er een formule voor de verhoging van de prijs die probeer ik te vinden. Het is dus een lineair verband.

Berichten: 23

Re: De huidige benzineprijzen

ik denk niet dat het mogelijk is dat er "formules" zijn voor de olieprijs, is zo'n formule bijvoorbeeld voorbereid op een plotste gebeurtenis (irak etc.) lijkt me toch sterk. als je grafieken bedoelt met daarin de olie prijs dan is dit misschien een voorbeeld http://img489.imageshack.us/img489/3347/e9...xu8qjecrlw0.jpg

ik weet het ook niet anders

Reageer