Elektromotor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Elektromotor

Hallo,

Ik ben bezig met de volgende vraag en helaas lukt het mij niet om deze vraag op te lossen:

In het onderstaande plaatje staan de koppel-toerenkarakteristieken bij verschillende motorspanningen. Voor een motorspanning U = 56 V geldt voor de snijpunten met de assen: 100 Nm en 2000 omw/min. Bereken voor een motorspanning van 100 V het maximale koppel in Nm.

Ik heb de volgende formules kunnen vinden:

E=U-I*R=k1*w(omega) en T=k1*I

w(omega)=U/k1-R*I/k1=U/k1-R*T/k1^2

w(omega)=2*pi*n/60 n=U/k2-T/k4

T=k3*U-k4*n

Het plaatje zit in de volgende link: http://img100.imageshack.us/my.php?image=t...istiekenxm4.png

Alvast bedankt!

Berichten: 11

Re: Elektromotor

Je hebt de formules helemaal niet nodig.

Je moet gewoon verhoudingsgewijs uitrekenen.

Als bij 51Volt het koppel 100Nm is dan is bij 100V het koppel 198 V
Janeeeetje schreef:Hallo,

Ik ben bezig met de volgende vraag en helaas lukt het mij niet om deze vraag op te lossen:

In het onderstaande plaatje staan de koppel-toerenkarakteristieken bij verschillende motorspanningen. Voor een motorspanning U = 56 V geldt voor de snijpunten met de assen: 100 Nm en 2000 omw/min. Bereken voor een motorspanning van 100 V het maximale koppel in Nm.

Ik heb de volgende formules kunnen vinden:

E=U-I*R=k1*w(omega) en T=k1*I

w(omega)=U/k1-R*I/k1=U/k1-R*T/k1^2

w(omega)=2*pi*n/60 n=U/k2-T/k4

T=k3*U-k4*n

Het plaatje zit in de volgende link: http://img100.imageshack.us/my.php?image=t...istiekenxm4.png

Alvast bedankt!

Berichten: 14

Re: Elektromotor

Nou ik weet niet of je gelijk hebt wat betreft deze vraag want als ik ga rekenen dan kom ik niet op die 198V maar op 196V ???

Mijn leraar heeft duidelijk vermeld dat we de formules moeten gebruiken dus graag met die formules [rr]

Berichten: 11

Re: Elektromotor

jawel het is zeker goed ik krijg wel 198 jij kan het gewoon niet

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Elektromotor

jawel het is zeker goed ik krijg wel 198 jij kan het gewoon niet
Dat is ook precies de reden waarom ze hier hulp komt vragen, slimmerd [rr]

Ipv botweg te zeggen dat ze, en ik citeer, het gewoon niet kan, kun je beter uitleggen hoe het wel moet. Dat ze dat met die formules moet doen is niet zo gek, die krijgt ze nu waarschijnlijk bij de stof.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Elektromotor

Heb je niet meer gegevens dan alleen de toeren-koppel verhouding bij 51V?

Weet je iets over de motor, bijvoorbeeld de R of de opgenomen stroom I?
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 14

Re: Elektromotor

Nee, helaas zijn dit de einge gegevens die ik heb.

Hij zegt dat ik met die formules wel moet uit komen maar zelf wil hij mij niet helpen :S

Leraren van tegenwoordig JOH! damn

Reageer