[elektriciteit] aarding bij serieschakeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[elektriciteit] aarding bij serieschakeling

Hallo,

Stel eens even een simpele serieschakeling voor van twee weerstanden aan een DC-bron gedacht. En bekijk de volgende schakeliog dan eens:

[De extensie bmp is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Zorgt die aarding ervoor dat de schakeling anders gaat reageren? Naar waar gaat de stroom nu eigenlijk vloeien, naar de aarde of gewoon terug naar de bron? Want in sommige schakelingen zie je wel eens dat er aarding is aangebracht op plaatsen waar dat eigenlijk niet nodig is.

Bedankt

Berichten: 7.068

Re: [elektriciteit] aarding bij serieschakeling

Zorgt die aarding ervoor dat de schakeling anders gaat reageren?
Als de spanningsbron niet geaard is (en dat lijkt me gezien de tekening het geval) dan zal deze schakeling niet anders reageren.
Naar waar gaat de stroom nu eigenlijk vloeien
De stroom loopt in de lus (dus van bron, door beide weerstanden, naar de bron). Stroom loopt altijd in een kring.
Want in sommige schakelingen zie je wel eens dat er aarding is aangebracht op plaatsen waar dat eigenlijk niet nodig is.
Heb je hier voorbeelden van?

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [elektriciteit] aarding bij serieschakeling

Heb je hier voorbeelden van?
Bijvoorbeeld deze bruggelijkrichter:
Scannen0001.jpg
Scannen0001.jpg (53.19 KiB) 608 keer bekeken

Berichten: 7.068

Re: [elektriciteit] aarding bij serieschakeling

Daarbij is de aarding niet noodzakelijk (ik zie in ieder geval niet waarom [rr] ).

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [elektriciteit] aarding bij serieschakeling

Kan het zijn dat dit dient om een handige referentie te hebben bij spanningsmeting? Of misschien om beter in te zien welke diodes geleiden en welke niet. (Dit laatste dan uit didactische overwegingen)

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] aarding bij serieschakeling

Kan het zijn dat dit dient om een handige referentie te hebben bij spanningsmeting?


Volgens mij wel!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer