Springen naar inhoud

[biologie] warmte/fotosynthese

• Log in om te kunnen reageren

michielb

michielb

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2007 - 15:01

Hallo,

Wij moeten met een groepje van 4 een onderzoek doen en wij hebben:
De invloed van temperatuur op de snelheid van fotosynthese.

ons plan:
6 erlemijers(groote maat. ongeveer 40 cm hoog.) te vullen met water/spa rood en met waterplanten (cabomba).
erlemijer 1: 0 graden
erlemijer 2: 10 graden
erlemijer 3: kamertemperatuur
erlemijer 4: 30 graden
erlemijer 5: 40 graden
erlemijer 6: 55 graden
we doen ballonen over de de erlemijers om de zuurstof op te vangen en te wegen.
zo kijken we welke het meeste zuurstof geeft.
We moeten natuurlijk aantonen dat het echt zuurstof is drrm laten we de lucht uit de ballon lopen, daarvoor houden we een gloeiende spatel.
we gaan kijken of deze harder/feller gaat branden/gloeien.

wat heb ik als voor onderzoek gedaan?
ik heb thuis al paar dingen geprobeerd.
ik heb 4 waterplanten(cabomba) in een grote erlemijer gedaan.
2 erlemijers gevuld met spa rood (omdat fotosynthese dan sneller gaat) tot aan de rand.
in 1 erlemijer deed ik de 4 plantjes en deed er een ballon over heen en maakte deze zeer goed vast met een ijzeren ring die je vast draait.
Dit is zeker lucht dicht (dit heb ik getest onder hoge druk;)).
Bij de andere deed ik geen planten en deed de ballon er over en maakte deze ook luchtdicht vast.
bij de ene keek ik of de planten ook zoveel zuurstof afgeven dat je het kunt meten in de ballon of dat het te weinig is.
bij de 2e ging ik kijken of de ballon niet zou opblazen door het spa rood.

resultaten:
met planten:
werd eerst groot en later(22 uur later) weer klein. (verbinding tussen fles en ballon is lucht dicht. ballon ook want ik heb er 4 opblazen en die waren naar 4 dagen nog groot.
Hoe kan het dat deze weer klein is geworden?
zonder planten:
Deze bleef gewoon klein.

Probleem:
er kwam te weinig in de ballon om te meten. Weten jullie een andere oplossing?
De ballon werd weer klein. Hoe kan dit word het weer in het water opgenomen ofzo?

mvg michielb(zit nu in de 3e;))

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 maart 2007 - 17:39

werd eerst groot en later(22 uur later) weer klein. (verbinding tussen fles en ballon is lucht dicht. ballon ook want ik heb er 4 opblazen en die waren na 4 dagen nog groot.
Hoe kan het dat deze weer klein is geworden?

geen idee.

Probleem:

Geplaatste afbeelding
Die ballon geeft natuurlijk ook nog een tegendruk. Kun je met een systeem als hierboven wel ongeveer oplossen. Gasbelletjes zullen opstijgen, door diffusie en (met een klein beetje roeren ook stroming) kan koolzuurgas uit de ucht weer in het water komen om aan te vullen. Eventueel in de hoek van je bak een bellenpompje uit een aquarium monteren om uitwisseling te bevorderen.

1) Verder: ik vraag me af of het zo slim is om zoveel (verse) Spa rood te gebruiken. Goed kans dat je ballon eigenlijk vooral opblies door koolzuurgas dat uit oplossing kwam. Een bak als hierboven, met omgekeerde bekerglazen, en bellenpompje lijkt me een betere oplossing.
2) Ook weet ik niet of je plantje wel bestand is tegen zo'n hoge concentratie koolzuurgas in het water. Planten hebben hiervoor in het algemeen een optimum, en daar boven gaan ze dood of functioneren ze hoe dan ook beduidend minder. Ook weet ik niet of de pH van die Spa wel zo gunstig is voor je Cabomba.
3) Voordat je kwantitatieve metingen aan 5-6 verschillende omstandigheden gaat doen zou ik eerst eens proberen onder normale omstandigheden (gefilterd slootwater, gemiddelde temperatuur) een opstelling te krijgen waarin je op een redelijk handige manier daadwerkelijk zuurstof kunt aantonen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 maart 2007 - 22:11

De ballon werd weer klein. Hoe kan dit word het weer in het water opgenomen ofzo?

Zoals Jan al zei kan deze grote volume toename worden veroorzaakt door de sparood. Misschien toch beter om ongecarboniseert water tebruiken
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures