Afstand en hoek vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Afstand en hoek vraag

Fred F. schreef:@oktagon

De gevraagde hoek in vraag 27e tussen BM en ACT is niet jouw hoek beta, maar hoek BMF (in jouw nomenclatuur) of BMM' in de nomenclatuur van het vraagstuk. En dat is gewoon 90 graden minus die 40 graden van antwoord 27b = 50 graden.
(terug van weggeweest)

Ik ben het niet eens met Fred F.

Er wordt gevraagd naar de hoek tussen BM en vlak ACT. Dan moet de hoek tussen BM en de projectie van BM op vlak ACT bepaald worden, en de projectie van B is het snijpunt van de diagonalen in het grondvlak. Ik ben het dus met Oktagon eens.

@Oktagon: het is je misschien ontgaan dat ME een zwaartelijn is in drh AET en dus de helft van AT.

@omergun.

Heb je leren werken met gelijkvormige driehoeken? Dan kan je met verhoudingen van overeenkomstige zijden rekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afstand en hoek vraag

(terug van weggeweest)
Off-topic: fijn je terug te zien :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.502

Re: Afstand en hoek vraag

Die zwaartelijn was me bekend zodra ik die driehoek BEM vormde aangezien in de aanvang werd opgegeven dat Am=MT,Safe! Was wel een leuk probleem voor mij om er weer grafisch tegen aan te gaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Afstand en hoek vraag

De hoek tussen BM en ACT dient zich toch bij M te bevinden en niet bij B ?

Moet antwoord 27e dan niet 90 - bèta = 90 - 46,85 = 43,15 graden zijn?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4.502

Re: Afstand en hoek vraag

Bij het nader bekijken van mijn schema moet ik Fred gelijk geven,mijn berekende hoek is die op de diagonaal BD en niet op het vlak ACT,dat moet het complement zijn van die hoek of wel de 43,15 graden van Fred!!

Ik was even te snel met mijn antwoord en leer elke dag weer van mijn fouten!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Afstand en hoek vraag

Fred F. schreef:De hoek tussen BM en ACT dient zich toch bij M te bevinden en niet bij B ?

Moet antwoord 27e dan niet 90 - bèta = 90 - 46,85 = 43,15 graden zijn?
oktagon schreef:Bij het nader bekijken van mijn schema moet ik Fred gelijk geven,mijn berekende hoek is die op de diagonaal BD en niet op het vlak ACT,dat moet het complement zijn van die hoek of wel de 43,15 graden van Fred!!

Ik was even te snel met mijn antwoord en leer elke dag weer van mijn fouten!
Ja, antwoord van Fred F. (zie boven) is correct.

Overigens ben ik het antwoord van opg 12, de afstand tussen AE en CF nog niet tegengekomen.

Mijn antwoord is 4,8.

Berichten: 4.502

Re: Afstand en hoek vraag

Als ik bij vraag 12 alles projecteer in een hor.vlak meet ik ook 4,8 op;ze lopen ogenschijnlijk evenwijdig maar hebben tegengestelde vectoren.Dus in het midden van de nok meet je de kortste afstand en liggen de lijnen het dichtste bij elkaar.

In de plattegrond wordt er een 3-4-5 hoek gevormd door de projectie van E op de plattegrond met AB;omgerekend in de driehoek op de noklijn waar de schuine zijde 3 is (halve noklengte)wordt de maat dan 3/5 of 0,6 * 4= 2,4 en dat maal 2= 4,8!

Mogelijk moeilijk te lezen maar als je de schets bekijkt zier je de bedoeling:

Afbeelding

De vraagstelling deugde niet,want er wordt niet gesproken over de verlengdes van de lijnen,gewoon over hoever is lijn AE af van CF en dat is verwarrend.

Het zelfde heb je met de eerste vraag (de afstand tussen vlak ADE en punt B),geprojecteerd in het platte vlak meet ik 10,3 en in de uitslag van de grote zijde ca.11,2 cm! Je komt buiten dat driehoekige vlak uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Afstand en hoek vraag

De vraagstelling klopt perfect. Zet een assenstelsel op een strategische plaats en stel vergelijkingen op voor de vlakken en rechten die je nodig hebt in je berekening en het klusje is vlug geklaard.

Het is niet de bedoeling (en trouwens ook niet correct) om dit mbv tekeningen te meten.

Berichten: 4.502

Re: Afstand en hoek vraag

Mijn eerste antwoord van 4,8 is gebaseerd op een tekening,van waaruit ik dan een berekening lanceer.Het is voor mij een controlemethode om te zien of ik mis ben!

De tweede opmerking over het verschil tussen de 10,73 en 11,2 is gebaseerd op mijn mening dat de eerste is gezien van uit een horiz.vlak en de tweede vanuit de uitslag.

Ik heb toen verder niet meer gerekend.

De methode van tekenen heb ik uitentreure toegepast in de grafostatica en bevalt me uitstekend en in onderhavige gevallen gebruik ik die dus om een eerste inzicht in de materie te krijgen!

Ik vind mijn toegepaste methode dus niet verkeerd,maar iedereen mag een eigen gedachte daar over hebben.

Reageer