Water rijden

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Water rijden

Hallo,

Ik heb een RC modelbouw monstertruck (HPI savage 3.5).

Momenteel is hij nog volledig standaard :

Code: Selecteer alles

Standard Savage features: 

Purple anodized, billet aluminium heatsink engine head 

Stiff shock springs 

Pre-trimmed unpainted Nitro GT-1 truck body with pre-cut decals 

Giant 1/8th scale (16.8" x 21") 

Full-time shaft driven four wheel drive 

Complete set of rubber sealed ball bearings 

Cast aluminium heavy-duty engine mount 

Heavy-duty drivetrain and suspension optimized for big-block engines 

Hardened metal differential gears 

Adjustable 2 speed transmission with heavy-duty metal internal gears 

Adjustable slipper clutch 

Adjustable disc brake 

Wide-track suspension (nearly 17 inches wide!) 

Stainless steel inboard hinge pins with anodized aluminium braces 

8 long stroke oil-filled coilover shock absorbers 

Rigid aluminium TVP chassis (Twin Vertical Plates) 

Large 160cc fuel tank 

Enclosed radio box for protection of electronics 

Front and rear skidplate bumpers 

Adjustable body posts (with an extra mount for SUV bodies)

speed: 53km/h

Maar ik zit met de volgende vraag. Welke snelheid moet ik halen met mijn RC wagentje voor ik snel genoeg rij

om over water uit de rijden. (principe gelijk water skien). wss zal hij wel moeten worden geuigrade. der komen zowiezo grotere banden onder 17.2cm doorsnede ipv 14.6

ook zal de motor vervanderen naar een 4.6cc ipv 3.5cc . en daarbij mss nog een 3 versnellingen versnellingsbak(je :-D )

Ik denk het volgende:

snelheid van verplaatsten moet groot genoeg worden zodat snelheid van zinken te verwaarlozen word.

+ hoe sneller hoe minder kontact oppervlakte.

kan iemand mij verder helpen ?

MVG

Cassini

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Water rijden

@Herr Cassini

Aangezien je vraag hier nou een vol etmaal staat zonder enige respons mag ik denk ik concluderen dat je vraag voor niemand (zoals voor mij ook) duidelijk is.

Ik heb in elk geval geen idee hoe zo'n ding eruit ziet. Als ik zo door het lijstje eigenschappen lees zou ik zeggen: dat wordt plons blubblub einde. Heb je niet wat plaatjes van zo'n ding?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Water rijden

Het model dat ik al zien rijden heb zag er zo uit, ik denk dus dat HerrCassini zijn voertuig er ook zo zal uitzien.

Ik snap eigenlijk niet waarom je met zo'n wagen over het water wil rijden, het is wel een off-road type maar daarom kan hij nog nie over water he :) .

Mss is het beter dat je eens uitkijkt naar een bootje.

Nog veel succes met je savage, het is een leuke auto waar je veel plezier aan kan beleven.

Re: Water rijden

Volgens mij ook gewoon blub blub en ook geen grip om snelheid te krijgen. Of je moet de banden zo groot maken dat de hele auto bijna drijft op de banden en die dan uitvoeren met een soort grote noppen (liefst als soort schoepen over de volle breedte van de band). Dan krijg je een soort raderboot en moet je de missisippi wel kunnen oversteken

Berichten: 2

Re: Water rijden

Afbeelding

en dit is de bedoeling :

Formula offroad 4x4

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Water rijden

Hoe zwaar is zo'n ding eigenlijk.

Ik denk niet dat er veel kracht van de banden op het water verplaatst zal worden, ik denk dus niet dat ie echt vooruit zal gaan. Ik stel echter voor om gewoon wat balonnen er om heen te plakken zodat hij niet zinkt tot op de motor, en gewoon maar proberen.

Dit zijn niet echt dingen die je zomaar op kan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Water rijden

Ik denk dat als je genoeg snelheid hebt vóórdat je het water bereikt, dat je dan best een goede kans maakt. Ik heb zoiets namelijk met een echte off road een keer gezien bij Top Gear. Daar ging Richard Hammond het proberen, en het ging wonderbaarlijk goed.

Welke specs ervoor nodig zijn weet ik niet, maar de mogelijkheid is er dus wel.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Water rijden

Het is anders dan met ski's, daarbij heeft het oppervlak van de ski een snelheid tov water bij een auto staat het contactvlak van band met de weg stil (anders slipt de band).

Het drijfvermogen dat je van een draaiende band krijgt komt door dat het profiel van de band de band aan de voorkant op de weerstand van het water omhoog trekt. Achterkant andersom maar daar is een onderdruk. Het profiel van de banden zou je nog met vloeibaar rubber kunnen perfectioneren/ophogen.

Eventueel onder de auto tussen de wielen nog iets van piepschuim aan brengen zodat als de motor stil valt de auto nog blijft drijven maar bij vaart maken het piepschuim loskomt uit het water.

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Water rijden

Moest je er nu eens een rupsvoertuig van maken met in plaats van spijkers voor grip in aarde, een soort van potjes voor grip in het water. Die potjes zouden dan via een systeem aan de rupsebanden gehecht moeten worden zodanig dat ze loodrecht in het water gaan en zo een "luchtbel" vasthouden. Het mechanisme moet er ook voor zorgen dat die potjes loodrecht blijven onder water want anders stroomt de lucht er uit. Dit zou moeten lukken.

Alleen zal het wel moeilijk zijn om zo'n banden te maken.

Sorry sorry het moest een soort waterski effect zijn. sorry

Misschien werkt een soort golfbalband? zo een met putjes in. Want onlangs zag ik op NGC een documentaire over dambusters waar ze zochten naar een vorm die heel goed op water kan keilen en dat was dus een golfbal. Als je nu je golfbalwielen op een juiste snelheid kunt doen draaien, zou het toch moeten mogelijk zijn om een soort van constante keiling te veroorzaken.

zeg het me aub als ik slecht bezig ben.

oo leuk de posts worden samengevoegd, dit wist ik niet.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Berichten: 4.546

Re: Water rijden

Kan zo'n ding wel snel genoeg? Volgens mij is 53 KmP/u veel te weinig en ik weet niet hoe snel je minimaal moet gaan.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 413

Re: Water rijden

Je kan met iets van kit de openingen tussen de noppen nog wegboetseren en de noppen eventueel ophogen zodat je meer lift krijgt voor en achter (ik neem aan dat zo,n auto vierwielaandrijving heeft anders kun je het zeker vergeten).

Verder zou je nog iets van piepschuim onder de auto en tussen de wielen kunnen lijmen zodat de auto sowieso blijft drijven en bij snelheid maken dan los komt als een hooverkraft.

Re: Water rijden

een speedbootromp aan de onderkant van je savage maken, zodra je het water raakt gaat ie door de speedbootromp drijven, als je achter een schoepenrad monteert, moet het goed gaan:D :D

Berichten: 193

Re: Water rijden

Ik denk dat topicstarter zoiets bedoelt: http://www.youtube.com/watch?v=3P3JxuMagBc

Mvg,

Paul Siemons

Reageer