Springen naar inhoud

Reactiesnelheid

• Log in om te kunnen reageren

IlonaB

IlonaB

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2007 - 09:58

Ik moet voor ons vak de reactiesnelheid berekenen en ik weet hoe het moet

De opdracht was: je gaat de totale reactietijd bepalen die nodig is om een vallende meetlat te stoppen met je voet. De voet moet op enkele cm afstand van de meetlat gehouden worden. Zodra de meetlat door je partner losgelaten wordt druk jij je voet tegen de lat. Zorg dat je de afstand waarover de lat valt kunt meten (die heb ik dus gemeten). Hieruit kan dan met de formule voor de valbeweging de totale reactietijd berekend worden.

Weet iemand hoe ik nu de reactietijd kan berekenen?

Ilona

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Smirnovv

Smirnovv

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2007 - 10:59

je moet de bewegingsvergelijking opstellen voor de vallende lat.
De lat heeft een beginsnelheid van 0 m/s en de enige kracht die er op inwerkt is de zwaartekracht.

Er moet dus gelden dat :

a =\frac{dv}{dt}=\frac{d^2x}{dt^2}=g
Oplossen van deze differentiaalvergelijking, rekening houdende met een beginsnelheid van 0 m/s levert dan:

x = 1/2 g t^2

Dus als je de afstand kent waarover de lat gevallen is (zijnde x) en je kent de waarde voor de valversnelling (g=9.81 m/s²) dan kan je hieruit op eenvoudige wijze de reactiesnelheid bepalen.

Veranderd door Smirnovv, 24 maart 2007 - 11:03

Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

IlonaB

IlonaB

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2007 - 11:13

je moet de bewegingsvergelijking opstellen voor de vallende lat.
De lat heeft een beginsnelheid van 0 m/s en de enige kracht die er op inwerkt is de zwaartekracht.

Er moet dus gelden dat :

a =\frac{dv}{dt}=\frac{d^2x}{dt^2}=g
Oplossen van deze differentiaalvergelijking, rekening houdende met een beginsnelheid van 0 m/s levert dan:

x = 1/2 g t^2

Dus als je de afstand kent waarover de lat gevallen is (zijnde x) en je kent de waarde voor de valversnelling (g=9.81 m/s²) dan kan je hieruit op eenvoudige wijze de reactiesnelheid bepalen.

En x is dan de 0,43 die ik gemeten heb van het vallen van de lat??
in ieder geval heel erg bedankt alvast!!

Veranderd door IlonaB, 24 maart 2007 - 11:14

IlonaB

IlonaB

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2007 - 11:23

HET IS GELUKT! HARTSTIKKE BEDANKT!! :-D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures